MANAGEMENT
2024 – rok trudnej prawdy dla firm transportowych
Rosnące od początku 2022 r. koszty, coraz silniejsza walka konkurencyjna (również za sprawą nieuczciwej konkurencji ze strony ukraińskich firm) oraz ogólny kryzys w światowej, a szczególnie europejskiej gospodarce, sprawiły – jak pisaliśmy w poprzedniej informacji prasowej – że zadłużenie branży transportowej, przekroczyło na koniec 2023 r. 2 mld zł. Te i inne czynniki sprawiły, że rok 2024 będzie dla niejednej firmy transportowej czasem walki o utrzymanie płynności finansowej lub podjęcia decyzji o ogłoszeniu upadłości.
Data publikacji: 25.01.2024
Data aktualizacji: 25.01.2024
Podziel się:

– Koszty i niezdrowa konkurencja oraz zamknięcie wschodniego rynku, spowodowały kłopoty z utrzymaniem firm – mówi Anna Brzezińska rzecznik Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Co czwarta firma transportowa doświadczyła w minionym roku problemów z płynnością finansową, głównie za sprawą nieterminowych wpływów zapłaty za świadczone usługi, wynika z analiz Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Główne powody to przede wszystkim opóźnione płatności od kontrahentów, a nawet ich brak. Po drugie wysoka inflacja, za którą poszedł wzrost stóp procentowych i tym samym kosztów obsługi rat kredytowych oraz leasingowych. Po trzecie wzrost praktycznie wszystkich kosztów prowadzenia działalności.
Dodatkowo, europejskie stawki transportowe już wcześniej w niektórych przypadkach ledwie pokrywające koszty, drastycznie spadły.
– Rosnące koszty funkcjonowania i bezwzględna ukraińska konkurencja na rynku unijnym spowodowała spadek przychodów i marżowości krajowych firm – potwierdza rzecznik ZMPD Anna Brzezińska. W jej opinii te czynniki i dodatkowo Polski Ład i Pakiet Mobilności spotęgowały zatory płatnicze, coraz więcej przedsiębiorstw jest na krawędzi istnienia i zamierza kończyć działalność.
– Na dodatek wiele firm rodzinnych nie znajduje następców pokoleniowych, co jest wielką stratą. Młode pokolenie reprezentujące mniejsze firmy nie jest w stanie walczyć na coraz trudniejszym rynku międzynarodowych przewozów drogowych, nie jest w stanie działać w tak dużej konkurencji, co w efekcie prowadzi do upadłości – podsumowuje rzecznik ZMPD. ML
Źródło: www.zmpd.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również