Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Będzie trzeci pas na A2 między Strykowem i Warszawą

ZARZĄDZANIE

Będzie trzeci pas na A2 między Strykowem i Warszawą

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma już komplet decyzji o zezwoleniu na rozbudowę autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu w każdą stronę. Wojewoda Łódzki wydał decyzje dla dwóch odcinków położonych na terenie województwa łódzkiego. Na początku kwietnia GDDKiA uzyskała zezwolenia dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców.


Data publikacji: 05.06.2025

Data aktualizacji: 05.06.2025

Podziel się:

Na fot.: wycinek mapy Polski z zaznaczonym odcinkiem autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą, który zostanie poszerzony o dodatkowe pasy ruchu.

Planowane zmiany na A2

Celem prac budowlanych będzie rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. W tym celu, podczas projektowania i budowy trasy, GDDKiA uwzględniła rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowała wielkość obiektów inżynierskich. Po rozbudowie droga na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy.

W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). GDDKiA podjęła jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.

Autostrada samowystarczalna energetycznie

GDDKiA podjęła decyzję, aby rozbudowany odcinek A2 był trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Jest to nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.

Po co na A2 budujemy dodatkowe pasy ruchu

Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się w tym czasie jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają wszyscy – zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu,  liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. GDDKiA spodziewa się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kalendarium

  • 30 sierpnia 2023 r. – podpisanie umowy na projekt rozbudowy;
  • 29 października 2024 r. – złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID;
  • 2 kwietnia 2025 r. – wojewoda mazowiecki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. Mazowieckiego;
  • 30 maja 2025 r. – wojewoda łódzki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. Łódzkiego;
  • czerwiec/lipiec 2025 r. – ogłoszenie przetargu na roboty budowlane;
  • I połowa 2026 r. – podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy;
  • II połowa 2028 r. – zakończenie robót. ML

 

Źródło: GDDKiA

 

Fot. GDDKiA

Zobacz również


Przeczytaj