MANAGEMENT
Bezpieczeństwo w kontrolowanej temperaturze
O projekcie poprawy bezpieczeństwa i optymalizacji pracy ramp załadunkowych Elcar Radar, zaimplementowanym w firmie Fresh Logistics Polska, z Krzysztof Dybiecem, managerem logistyki kontraktowej, Fresh Logistics Polska, rozmawia Marek Loos. Projekt ten zdobył tytuł Transportowy Innowator w kategorii „Cyfryzacja procesów”.
Data publikacji: 19.09.2024
Data aktualizacji: 20.09.2024
Podziel się:

Skąd wzięła się potrzeba wykorzystania cyfrowych technologii do optymalizacji pracy ramp załadunkowych w centrach magazynowych firmy Fresh Logistics?
W ostatnich latach nowoczesne technologie mocno wspomagają procesy logistyki. Ich wykorzystanie w tej branży pozwala na wprowadzenie wielu usprawnień procesów. Ma też realny wpływ na zmniejszenie kosztów oraz wzrost efektywności.
We Fresh Logistics mocno stawiamy na innowacje, dzięki takiemu podejściu jesteśmy w stanie zaproponować klientom jeszcze lepsze rozwiązania. Pracujemy cały czas nad cyfryzacją poszczególnych etapów procesów w łańcuchu dostaw. W magazynowaniu i transporcie świeżej żywności w temperaturze kontrolowanej nie może być mowy o żadnym kompromisie w kwestii jakości. Zastosowanie innowacyjnych technologii dostarcza nam więcej danych, a także zwiększa ich dokładność i wiarygodność, co w konsekwencji pozwala na lepszą kontrolę całego procesu magazynowo-transportowego. Dzięki takim rozwiązaniom nasi klienci mogą być pewni, że ich produkty są bezpieczne na każdym etapie obsługi logistycznej.
Dlaczego zdecydowaliście się na zastosowanie technologii opracowanej przez firmę Elcar?
Od wielu lat współpracujemy z firmą Elcar jako dostawcą rozwiązań telematycznych do zarządzania flotą oraz kontroli temperatury w naczepach. Wykorzystujemy także zaprojektowany przez tę firmę system do monitoringu temperatury na terenie naszych magazynów. Gdy inżynierowie z Elcar przedstawili nam prototyp systemu radarowego, wpierającego procesy przeładunkowe na rampach załadunkowych, od razu wiedzieliśmy, że chcemy przetestować tę technologię.
Przystępując do implementacji systemu Elcar Radar, zależało nam na poprawie bezpieczeństwa pracowników podczas realizacji procesów przeładunkowych.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo – system Elcar Radar w znaczący sposób chroni pracowników przed sytuacjami potencjalnie niebezpiecznymi.
OKIEM EKSPERTA
Efekt trzyletnich prac inżynierów
Wdrożony w magazynie pod Poznaniem system radarów do ramp załadunkowych to efekt trzyletnich prac inżynierów oraz zespołu R&D w Elcar. Bardzo cieszymy się, że projekt ten został doceniony przez kapitułę konkursu Transportowy Innowator. Tym bardziej, że w tym przypadku mówimy o rozwiązaniu, które sprawdziło się w bardzo wymagających warunkach. We Fresh Logistics ogromny nacisk na jakość i bezpieczeństwo jest zrozumiały ze względu na specjalizację w transporcie żywności o krótkim terminie przydatności, gdzie kluczowa jest odpowiednia temperatura, aby produkt był zawsze świeży i dostarczony na czas.
Przewidujemy, że w najbliższych latach firmy, które – tak jak Fresh Logistics – stawiają na cyfryzację procesów i poprawę efektywności przez wdrożenie nowoczesnych technologii, zyskają znaczną przewagę konkurencyjną na rynku. W Elcar wprowadzamy aktualnie nowe produkty i systemy online, wspierające pracę centrów dystrybucyjnych oraz pozostałych elementów łańcucha dostaw.
Rafał Koszewski, prezes Elcar
Jakie procesy zostały zautomatyzowane i zcyfryzowane dzięki zamontowaniu czujników radarowych, wykrywających obecność naczepy lub innego pojazdu pod rampą załadunkową?
System Elcar Radar wspiera kluczowe operacje związane z rozładunkiem i załadunkiem towarów w magazynie, między innymi takie jak podstawienie naczepy pod rampę, kontrola temperatury panującej wewnątrz naczepy, monitorowanie czasu trwania rozładunku lub załadunku, odstawienie lub odjazd naczepy spod rampy.
Kto dotychczas się tym zajmował i jak to było zorganizowane?
W tym przypadku zadania nadal wykonywane są przez tych samych pracowników, natomiast dzięki danym zbieranym przez czujniki oraz wyświetlanym na ekranach – wszystko odbywa się szybciej i sprawniej. Dzięki wizualizacji systemowej nasi pracownicy mogą szybciej reagować na pojawiające się odchylenia od standardu procesowego. System ma także wpływ na poprawę bezpieczeństwa poprzez ograniczenie ryzyka związanego np. z niekontrolowanym odjazdem spod rampy w trakcie załadunku lub podstawieniem naczepy do załadunku z nieodpowiednią temperaturą.
Jakie cele firma Fresh Logistics może osiągnąć dzięki instalacji systemu firmy Elcar?
Przystępując do implementacji systemu Elcar Radar zależało nam na poprawie bezpieczeństwa pracowników podczas realizacji procesów przeładunkowych, optymalizacji kosztowej związanej z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w magazynie oraz na optymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów niezbędnych do realizacji procesów.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo – system w znaczący sposób chroni pracowników przed sytuacjami potencjalnie niebezpiecznymi poprzez ostrzegawczą sygnalizację świetlną, np. w przypadku odstawienia naczepy podczas trwania załadunku czy rozładunku. Dążenie do eliminacji sytuacji niebezpiecznych oraz tworzenie bezpiecznego środowiska pracy jest dla na nas bardzo ważne.
W kwestii optymalizacji kosztowej system wspiera kontrolę zarządzania dokami przeładunkowymi. Ma to istotne znaczenie przy utrzymaniu właściwej temperatury w magazynie, co bezpośrednio przekłada się na zużycie energii elektrycznej. Przy nieustannych wzrostach cen ma to znaczący wpływ na efektywność kosztową.
Dzięki optymalizacji procesów i wykonywaniu części prostych funkcji kontrolnych przez automatyczny system, pracownicy mogą skupić się na bardziej wymagających zadaniach. To z kolei ma bezpośredni wpływ na koszty operacyjne, szczególnie w czasach bardzo konkurencyjnego rynku pracy, kiedy dostęp do wykwalifikowanych specjalistów może być wyzwaniem.
Jak czujniki radarowe, zamontowane przy każdej z ramp załadunkowych, przyczyniły się do efektywizacji ich wykorzystania? Jakie odczuwalne korzyści przyniosła ich instalacja?
Przede wszystkim po implementacji systemu Elcar Radar mamy więcej wiedzy na temat bieżącej sytuacji w magazynie. To, co wcześniej wymagało fizycznej weryfikacji wewnątrz magazynu, kontaktów telefonicznych, ustalania, teraz jest zwizualizowane i wyświetlane w czasie rzeczywistym na ekranie komputerów. To znacząco ułatwia pracę osobom zarządzającym i pozwala im się skupić na podejmowaniu kluczowych decyzji. Ważne są także uzyskiwane dane i raporty pokazujące m.in. czas załadunku, czas oczekiwania na podstawienie naczepy, czas oczekiwania na odjazd naczepy. Na podstawie tych danych od razu wiadomo, czy rampy pracują efektywnie.
Pracownicy obsługujący daną rampę mają natychmiastowy dostęp do istotnych informacji pokazujących, czy naczepa została już podstawiona oraz czy temperatura wewnątrz jest odpowiednia dla towaru, który będzie ładowany. Informacje te wyświetlane są na ekranie przy drzwiach rampy lub sygnalizowane za pomocą kolorowych pasków LED.
Jakie błędy kierowców ciężarówek i operatorów wózków widłowych eliminuje system Elcar Radar? Jakie zagrożenia wiązały się z tymi błędami? W jaki sposób system Elcar Radar im zapobiega?
W przypadku pracy operatorów wózków widłowych, realizujących procesy przeładunkowe, dużym zagrożeniem jest przypadkowe ruszenie naczepy spod rampy w momencie przeładunku. W tym przypadku zależy nam przede wszystkim na eliminacji potencjalnego ryzyka. Operator wózka widłowego pracuje pod presją czasu, dodatkowo koncentruje się na wielu elementach (skanowanie, pobranie towaru, itp.), a przy wysoko ułożonym towarze może mieć również ograniczoną widoczność. Czujnik radarowy, który wykrywa obecność naczepy przy rampie, połączony jest z paskami LED, które świecą na zielono. W ten sposób operator wózka widłowego ma pewność, że naczepa jest przy rampie. W sytuacji, kiedy naczepa zostałaby odsunięta od rampy, natychmiast zapala się czerwona sygnalizacja oraz uruchomiony zostaje sygnał alarmowy.
Na jakie straty narażony jest magazyn z powodu nieszczelności ramp? Jakiego rzędu korzyści uzyskuje na tym polu Fresh Logistics dzięki implementacji systemu Elcar Radar?
Oprócz czujnika radarowego, wykrywającego obecność naczepy przy rampie, system jest wyposażony w drugi czujnik, zainstalowany przy bramie rampy. Jego zadaniem jest kontrolowanie, czy brama jest prawidłowo domknięta. Takie rozwiązanie jest szczególnie przydatne w przypadku, gdy w obiekcie funkcjonuje duża liczba ramp (bram) w kilku komorach magazynowych.
W kwestii optymalizacji kosztowej system wspiera kontrolę zarządzania dokami przeładunkowymi. Ma to istotne znaczenie przy utrzymaniu właściwej temperatury w magazynie.
Pozostawienie niedomkniętej bramy rampy (kilkucentymetrowej szczeliny) powoduje niepotrzebną wentylację, co w konsekwencji w istotny sposób podnosi koszty utrzymania właściwej temperatury. Przykładowo, drzwi niedomknięte na 5 proc. powierzchni (szczelina 20 cm), tylko dla jednej rampy i tylko przez 30 minut na dobę, to wyższy koszt energii elektrycznej w ciągu roku o około 1000 zł. System Elcar Radar wspiera nas w działaniach prowadzących do tego, aby wszystkie bramy były poprawnie domknięte, tym samym gwarantując właściwą temperaturę.
Czy Fresh Logistics zamierza rozwijać wykorzystanie systemu Elcar Radar u siebie i obejmować nim kolejne obszary funkcjonowania magazynów, a więc realizować kolejne cele?
Zakończyliśmy etap testów, kalibracji i weryfikacji poprawności działania systemu, a także jakości dostarczanych danych. Nasze wnioski są bardzo pozytywne i uważamy, że to rozwiązanie niesie ze sobą duży potencjał w wielu obszarach, już wcześniej wspomnianych. Obecnie analizujemy różne warianty wdrożenia systemu Elcar Radar, zakres implementacji we Fresh Logistics oraz możliwości wykorzystania dostarczanych przez Elcar Radar informacji w systemach WMS (Warehouse Management System) i TMS (Transport Management System) w celu jeszcze lepszego zarządzania procesami występującymi na styku operacji magazynowych i transportowych.
Dziękuję za rozmowę.
Marek Loos
ELCAR
Elcar to firma założona 25 lat temu w podwarszawskim Piasecznie, lider technologii dla branży logistycznej. Elcar dostarcza systemy monitorowania parametrów transportu, GPS i zarządzania flotą. W 2024 r. firma wprowadziła innowacyjne rozwiązania służące cyfryzacji wszystkich etapów łańcucha dostaw (m.in. monitoring wskaźników z hal, wsparcie centrów logistycznych, yard management, systemy do zarządzania serwisami floty). Wśród klientów Elcar są dwie z trzech największych sieci handlowych w Polsce, m.in. Biedronka, Cargill, Dino, FM Logistic, Fresh Logistics, Fraikin, Selgros, Grupa Eurocash.
Fresh Logistics Polska
Fresh Logistics Polska jest częścią międzynarodowej Grupy Raben. Firma świadczy usługi dystrybucji krajowej i międzynarodowej oraz magazynowania produktów świeżych, zawsze stawiając na jakość i bezpieczeństwo żywności. Spółka posiada ponad 20 lat doświadczenia. Dysponuje 65 tys. mkw. powierzchni magazynowej z temperaturą kontrolowaną, 570 środkami transportu oraz 8 nowoczesnymi centrami dystrybucyjnymi. Fresh Logistics stawia na zaawansowane systemy IT i ciągłe doskonalenie procesów w oparciu o lean management. W ramach programu Better Everyday inicjuje wiele projektów optymalizacyjnych, z korzyścią dla wszystkich podmiotów biorących udział w łańcuchu dostaw. To zgrany zespół 700 pracowników, pełnych energii i pasji do logistyki.
Więcej informacji: www.freshlogistics.com
Zobacz również