FINANSE
Dodatki dla kierowców w transporcie
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpatruje możliwość włączenia do wynagrodzenia kierowców w transporcie dodatku na strawę oraz za rozłąkę, który wg wnioskodawców tego pomysłu, ma na celu zrekompensowanie kierowcom długiego czasu z dala od swoich rodzin. Taki dodatek miałby powiększyć podstawę wymiaru składek.
Data publikacji: 10.03.2025
Data aktualizacji: 10.03.2025
Podziel się:

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek, gdy pracodawca wypłaca swoim pracownikom oddelegowanym do wykonywania pracy w innej miejscowości dodatek za rozłąkę, mający na celu zrekompensowanie czasowego przebywania pracownika poza miejscowością zamieszkania z powodu świadczenia przez niego pracy poza siedzibą pracodawcy i zakładu głównego, to wartość tego świadczenia (w wysokości nie przekraczającej wysokości diety z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju) nie podlega uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Podobnie jest z tzw. „strawnym”.
Rozłąka i „strawne”
Z kolei w najnowszej interpretacji z 17 lutego 2025 r. (DI/200000/43/140/2025) ZUS uznał, że zarówno dodatek za rozłąkę jak i „strawne” będą stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Warto w tym miejscu wskazać, że jest to kolejna interpretacja ZUS, która wskazuje na konieczność oskładkowania dodatku za rozłąkę oraz na wyżywienie. Przykładem tej linii interpretacyjnej może być stanowisko ZUS z 14 lutego 2025 r. (DI/100000/43/ 123/2025), z 14 lutego 2025 r. (DI/100000/43/ 121/2025) czy z 10 stycznia 2025 r. (DI/200000/43/1155/2024), które powielone jest w wyżej omówionej interpretacji.
Kolejnym zagadnieniem, które ZUS ostatnio omawiał jest …
… zwrot kosztów korzystania z urządzeń sanitarnych.
W najnowszej interpretacji z 11 lutego 2025 r. (DI/200000/43/ 75/2025) ZUS potwierdził wnioskodawcy, że zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców, jeżeli miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, to w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne nie wchodzą koszty korzystania z urządzeń sanitarnych. Oznacza to, że pojęcia przychodu dla celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych nie są tożsame i trzeba mieć to na uwadze, dokonując poprawnych obliczeń wynagrodzeń kierowców.
ZUS potwierdził, że jeżeli całkowity przychód pracownika jest wyższy niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie, to dopiero od tej kwoty odejmuje się składniki niestanowiące podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a tak uzyskaną kwotę należy porównać z prognozowanym przeciętnym wynagrodzeniem. Jeżeli ta kwota będzie wyższa od prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, wówczas należy odjąć od niej równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą. Otrzymaną różnicę należy porównać do kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Jeżeli będzie ona niższa, to podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kierowcy będzie stanowić kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Zadanie to wymaga skrupulatności wyliczeń.
Wyłączenia
Podobne wyjaśnienia ZUS znajdują się w interpretacji z 9 stycznia 2025 r. (DI/200000/43/1099/2024), w której ZUS dodatkowo podkreślił, że zasady dotyczące obliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie mają zastosowania np. do kierowców wykonujących przewozy drogowe: rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą nie przekracza 3,5 tony lub rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą nie przekracza 2,5 tony. Te wyłączenia wynikają z przepisów ustawy o czasie pracy kierowców.
Zgodność wewnętrznej dokumentacji z interpretacją ZUS
Z uwagi na pojawiające się interpretacje ZUS dotyczące wynagrodzeń kierowców zatrudnionych w transporcie międzynarodowym, warto zwrócić uwagę, czy wewnętrzna dokumentacja firmy jest zgodna z przepisami o czasie pracy kierowców w kwestii wynagrodzeń oraz czy te wynagrodzenia są poprawnie rozliczane np. uzależnione od wskaźników, tj. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Istotne jest, aby zidentyfikować, czy nie występują wyłączenia ustawowe zarówno pod kątem ZUS jak i PIT, które mogłyby wpłynąć na wynik kalkulacji.
Choć przepisy dotyczące zasad wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy obowiązują dopiero od 2023 r., to przegląd dokumentacji powinien obejmować okres pięciu lat wstecz, co pozwoli na zbadanie i wyjaśnienie wszelkich nieprawidłowości, które mogą pojawić się podczas ewentualnej kontroli.
W przypadku stwierdzenia błędów, konieczne może być dokonanie korekt, co wiąże się z obciążeniami finansowymi. Wobec wątpliwości wnioskodawców, interpretacje ZUS dotyczące kierowców w transporcie międzynarodowym stają się kluczowym elementem wytycznych odnoszących się do wynagrodzeń w branży transportowej.
Źródło: www.pisil.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również