Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
sponsored

MANAGEMENT

Ekologia z ekonomią w parze idą

O kompleksowym systemie optymalizacji ekologicznej i ekonomicznej firmy Targor-Truck, prowadzącym do minimalizacji emisji dwutlenku węgla, z Piotrem Rutkowskim, prezesem i właścicielem tej firmy, rozmawia Marek Loos. Piotr Rutkowski jest przewodniczącym Rady Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Został  odznaczony medalem „Zasłużony dla Transportu Rzeczypospolitej Polskiej. Prywatnie  pilot i pasjonat lotnictwa.


Data publikacji: 19.09.2024

Data aktualizacji: 20.09.2024

Podziel się:

Jakie znaczenie ma dla prezesa i właściciela firmy Targor-Truck (TT) troska o środowisko naturalne?

Świadomość zmian klimatycznych jest bardzo ważna dla każdego mieszkańca Ziemi. A szczególnie istotna powinna być dla osób, które mają wpływ na ograniczenie zanieczyszczenia naszej planety. Uważam się za taką osobę, dlatego też – niezależnie od przepisów kształtujących politykę klimatyczną w UE – od zawsze w naszej firmie podejmowaliśmy działania zmierzające do ograniczenia wpływu naszej działalności na środowisko naturalne, w którym pracujemy.

Od kiedy realizujecie program Eco Transport Solutions (ETS)?

Śmiało możemy powiedzieć, że „od zawsze”. A dlaczego? Ponieważ wynikały z tego czysto ekonomiczne zyski. Tak, ekologia idzie w parze z ekonomią. Od początku działalności liczyliśmy koszty, wyczuwaliśmy kierunek działań legislacyjnych, dotyczący zmian

w kierunku ograniczenia negatywnych skutków działalności człowieka na środowisko.

W naturalny sposób, analizując koszty zarówno krótko-, jak i długoterminowe, inwestowaliśmy w ekologiczne materiały do budowy parkingów oraz biurowców oraz energooszczędne rozwiązania. Oświetlenie LED, instalacje fotowoltaiczne i materiały nadające się do recyklingu to standard w naszej infrastrukturze.

Jeśli chodzi o flotę pojazdów, wiedzieliśmy, że nowe samochody oznaczają mniejsze zużycie paliwa oraz niższe opłaty drogowe, co przekłada się na realne oszczędności dla firmy. Gdy już z pełną świadomością wiedzieliśmy, że „ograniczamy ślad węglowy”, nazwaliśmy naszą proekologiczną filozofię Eco Transport Solutions (ETS), którą konsekwentnie będziemy realizować i rozszerzać na każde działanie w Targor-Truck.

Wiem, że ETS składa się z pięciu segmentów. Proszę opisać po kolei każdy z nich. Zacznijmy od zarządzania paliwem. Kiedy został zainicjowany?

Program zarządzania paliwem w firmie został zainicjowany już na samym początku naszej działalności. Od pierwszych dni istnienia zdawaliśmy sobie sprawę, jak kluczowe jest efektywne gospodarowanie zasobami.

Naszym ambitnym celem jest osiągnięcie w jak najszybszym czasie ujemnego wyniku emisji CO2.

W miarę rozwoju naszej organizacji programy szkoleń kierowców zaczęły ewoluować, kładąc coraz większy nacisk na ekologiczne aspekty stylu jazdy.

Zarządzanie paliwem stało się integralną częścią strategii operacyjnej. Naszym celem jest oczywiście optymalizacja kosztów, ale również wdrażanie rozwiązań proekologicznych. Na początku te procesy były prowadzone instynktownie, ale – jak pokazuje historia – w prawidłowy sposób i w dobrym kierunku. Liczyliśmy metry sześcienne paliwa, kilometry tras, stosowaliśmy ograniczniki prędkości. Mierzyliśmy ciśnienie w oponach, wysokości owiewek, opór powietrza, ciężar naczepy i inne parametry. W miarę rozwoju floty i zwiększającego się zapotrzebowania na transport postanowiliśmy skupić się na innowacjach technologicznych, dzięki którym mogliśmy monitorować zużycie paliwa oraz analizować dane w czasie rzeczywistym. Ten skok technologiczny był ekscytujący! Inwestycje w systemy telematyczne i własny dział IT były krokiem milowym do udoskonalenia naszego podejścia.

W jaki sposób system informatyczny, integrujący wszystkie obszary funkcjonowania firmy transportowej, może przysłużyć się ochronie środowiska naturalnego?

Wdrożony program zarządzania paliwem to kompleksowe podejście do optymalizacji zużycia energii w naszej flocie. Skupia się na monitorowaniu każdego aspektu eksploatacji pojazdów. Kluczowym elementem jest telematyka, która łączy biuro z rzeczywistością drogową. Dzięki stosowanemu przez nas systemowi telematycznemu uzyskujemy dane o lokalizacji pojazdów oraz czasie pracy kierowców. Informacje te pozwalają nam lepiej planować trasy i eliminować zbędne przejazdy. Monitorujemy także wagę przewożonych ładunków oraz styl jazdy naszych kierowców. Analiza eco-driving staje się fundamentem dla poprawy efektywności i bezpieczeństwa transportu. W przypadku jakichkolwiek odchyleń podejmujemy natychmiastowe działania diagnostyczne. Dodatkowo, dzięki własnemu oprogramowaniu IT, możemy generować raporty dotyczące średniego, miesięcznego zużycia paliwa względem norm prognozowanych. Taki automatyczny proces nadzorowania floty ułatwia szybką reakcję na wszelkie nieprawidłowości. Nasz system zarządzania paliwem działa jak żywy organizm – stale adaptuje się do zmieniających warunków rynkowych oraz potrzeb klientów, co czyni naszą flotę bardziej nowoczesną i ekologiczną.

Jakie konkretne efekty ekologiczne i ekonomiczne przynoszą te działania?

Wdrożenie programu zarządzania paliwem przynosi znaczące korzyści zarówno dla środowiska, jak i ekonomii firmy. Dzięki zredukowaniu prędkości maksymalnej naszych ciężarówek do 85 km/h, obserwujemy wyraźne zmniejszenie spalania paliwa. Mniejsze zużycie oznacza nie tylko niższe koszty operacyjne, ale również mniejszą emisję szkodliwych substancji. Optymalizacja tras dzięki systemowi telematycznemu pozwala uniknąć zbędnych przejazdów oraz przestojów. To nie tylko oszczędności finansowe, ale także większa efektywność energetyczna floty. Regularna analiza stylu jazdy kierowców poprawia ich nawyki za kółkiem. Eco-driving wpływa pozytywnie na wydajność pojazdów oraz bezpieczeństwo transportu.

Czy planujecie dalszy rozwój w firmie opisanych elementów?

W naszej firmie zarządzanie paliwem to nie tylko kluczowy element strategii, ale także integralna część naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój. Plany dalszego rozwoju programu są ambitne. Zamierzamy jeszcze bardziej integrować systemy monitoringu paliwa z nowymi technologiami, co pozwoli nam na lepsze przewidywanie potrzeb i optymalizację tras przejazdów. Pracujemy również nad zwiększeniem świadomości naszych kierowców w zakresie eco-drivingu oraz regularnymi szkoleniami ich w tym zakresie. Dążymy do tego, aby nasze działania były zgodne z globalnymi trendami proekologicznymi.

Kolejnym elementem systemu Eco Transport Solutions jest redukcja emisji CO2. Proszę go opisać.

Oprócz systemów do zarządzania paliwem, które w efekcie pomagają nam kontrolować jego zużycie, założyliśmy sobie konkretne cele, by zmniejszyć naszą emisję CO2.

Od 2020 r. sukcesywnie rozszerzamy flotę o ciężarówki LNG, których mamy już ponad 100 i w których możemy z powodzeniem wykorzystywać bioLNG. BioLNG jest obecnie najbardziej rozwiniętą technologią dla transportu zeroemisyjnego, a rozwój sieci stacji LNG

i bioLNG w Polsce i Europie pozwala nam na realizację każdego zlecenia transportowego. Posiadamy już pierwsze zrównoważone certyfikaty (sustainable certificate), gwarantujące stosowanie przez Targor-Truck biometanu i wskazujące ślad węglowy paliwa. Konsekwentnie realizujemy nasze założenia odejścia do 2030 r. od paliw kopalnianych. W bieżącym roku zrealizujemy 30-procentowy udział bioLNG w naszym zużyciu gazu. W ostatnim kwartale 2023 r. podpisaliśmy z Iveco Poland list intencyjny dotyczący nabycia pojazdów elektrycznych Iveco HD BEV. Naszym ambitnym celem jest osiągnięcie w jak najszybszym czasie ujemnego wyniku emisji CO2.

Posiadając 12 cystern do transportu LNG i bioLNG, realizujemy codzienne dostawy gazu z portów do stacji dystrybucyjnych na terenie Europy. Otworzyliśmy pierwszą naszą stację paliw LNG i planujemy otwarcie kolejnej na zachodzie Polski. Zmniejszenie emisji CO2 w naszym przedsiębiorstwie dzieje się także dzięki instalacjom fotowoltaicznym, które zamontowaliśmy na potrzeby codziennego funkcjonowania siedziby oraz naszych magazynów logistycznych. W każde nasze działanie wpisane są ekologiczne, nowoczesne rozwiązania i realizacja strategii Eco Transport Solutions.

Następnym elementem tego programu są szkolenia kierowców. Od kiedy regularne szkolenia są prowadzone i na czym one polegają?

Wdrożenia kierowców do pracy mają swoje korzenie od początku naszej działalności. Każdy kierowca był zobowiązany do przejścia odpowiedniego szkolenia przed przystąpieniem do pracy. Z biegiem czasu, w miarę rozwoju naszej organizacji, programy szkoleń naturalnie zaczęły ewoluować, kładąc coraz większy nacisk na ekologiczne aspekty stylu jazdy.

Są to szkolenia skupiające się na bezpieczeństwie jazdy i powierzonego ładunku, zapewnieniu najwyższej jakości obsługi klienta oraz dbałości o wizerunek Targor-Truck. Program szkoleniowy jest bardzo skoncentrowany także na technikach eco-drivingu, a kierowcy uczeni są, jak wykorzystywać nowoczesne systemy w pojazdach, do kontroli i obniżania zużycia paliwa, optymalizacji prędkości i dbałości o pojazd w zakresie regularnej konserwacji oraz sprawdzania stanu technicznego aut i ogumienia, co znacząco wpływa na ich trwałość oraz minimalizuje ryzyko awarii. Świadomość kierowcy na temat bezpiecznej, ekonomicznej i ekologicznej jazdy jest priorytetem, a cykliczne szkolenia przypominające zapewniają utrzymanie wysokiej jakości kierowania autem. Każde szkolenie kończy się indywidualną oceną kierowcy, dokumentowaną na formularzu Fo-111 zgodnie z normami ISO.

Efekt?

Zmniejszenie zużycia paliwa (każdy procent ma znaczenie), mniejsza liczba awarii na trasie, a dzięki obowiązkowemu przeglądowi stanu technicznego pojazdu, każdorazowo po przejechaniu 45 tys. km, mamy zmniejszoną liczbę poważnych usterek. Również w tym punkcie ekonomia idzie w parze z ekologią. Stała, optymalna prędkość, przewidywalne zużycie paliwa i realne raporty z jakości prowadzenia aut dają wymierny, codzienny efekt mniejszej emisji CO2. W naszym programie i szkoleniach ważne jest to, że bazujemy na konkretnych danych i wynikach, dzięki czemu kierowcy z ogromną świadomością realizują założenia naszego projektu ETS.

Czy planujecie dalszy jego rozwój?

Obecne czasy wymuszają rozwój. Każdy włożony wysiłek w minimalizowanie emisji CO2 jest słuszny. Każdy pomysł, nawet prosty, jest ważny w tej skali. Dlatego program szkoleń ewoluuje. Korzystamy z bioLNG, a za chwilę z pojazdów elektrycznych. To jest ciekawe wyzwanie dla nas i naszych kierowców. Czekamy z niecierpliwością na możliwość zbadania i zaprezentowania pierwszych pozytywnych wyników – jak dzięki temu zwiększymy nasz udział w dekarbonizacji.

Ważnym elementem Eco Transport Solutions jest zaangażowanie planistów. Proszę opisać ten element programu.

Wiadomo, jak wiele wyzwań przy strategicznym planowaniu transportu należy do planistów. Od początku wyznaczyliśmy im jasne cele w zakresie redukcji pustych przebiegów, kładąc nacisk na optymalizację przewozów i minimalizację niepotrzebnych kilometrów.

Na czym to polega?

Dążymy do tego, aby odległość pustych przebiegów nie przekraczała 100 km, a w rozliczeniu miesięcznym stanowiła mniej niż 9 proc. ogółu przebiegów, co jest dodatkowo motywowane systemem premiowym.

Stała, optymalna prędkość, przewidywalne zużycie paliwa i realne raporty z jakości prowadzenia aut dają wymierny, codzienny efekt mniejszej emisji CO2.

Dążymy do tego, aby odległość pustych przebiegów nie przekraczała 100 km, a w rozliczeniu miesięcznym stanowiła mniej niż 9 proc. ogółu przebiegów, co jest dodatkowo motywowane systemem premiowym.

Planiści działają pod ogromną presją czasu, zasobów, kosztów oraz wymagań klienta i, mając to na uwadze, wdrożyliśmy nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające ich pracę. Zaawansowane oprogramowanie to jedno, ale nasi planiści cyklicznie przechodzą szkolenia, nie tylko ze skutecznej optymalizacji tras, ale także ze zmian w przepisach, w celu uniknięcia wysokich kar. Uczymy ich negocjacji oraz umiejętności natychmiastowego reagowania na dynamicznie zmieniające się warunki.

Jakie są konkretne rezultaty tych działań?

Efektem naszych wdrożeń jest zoptymalizowana liczba wykorzystywanych pojazdów, zredukowany dystans i ilość zużytego paliwa, optymalizacja nakładu pracy

i kierowców, a co za tym idzie dla klienta – zmniejszone koszty transportu. Zadowolenie klientów wpływa natomiast na lojalność wobec nas, dlatego ważna jest też dobra komunikacja i wymiana informacji z odbiorcami naszych usług, na co także kładziemy nacisk w przygotowaniach planistów do pracy.

Naszym celem jest pełna integracja systemu z innymi aplikacjami, wspierającymi zarządzanie transportem z naszymi klientami. I nie chodzi tu o to, żeby systemy zastąpiły planistów, ale żeby w jak najlepszy sposób optymalizować koszty przy planowaniu tras.

No i przejdźmy do ostatniego punktu programu Eco Transport Solutions - Mistrz Paliwowy. Proszę opisać ten element.

Kierownik Działu Transportu wraz z zespołem od początku jest odpowiedzialny za nadzór nad programem zarządzania paliwem.

W motywowaniu pracowników nie może być nudy.

I tu także ekonomia uruchomiła cały proces. Zespół porusza się według ustalonych schematów rozliczeń i kontroli w okresach comiesięcznych na podstawie danych, na które składa się pojazd, kierowca i waga przewożonego towaru oraz trasa, po której porusza się pojazd wg mapy przejazdu. Opracowaliśmy system rozliczania paliwa wg normy paliwowej każdej trasy w rozliczeniu miesięcznym, obliczając ilość zużytego paliwa w relacji do przewożonego towaru co do tony, tj. każde zlecenie transportowe jest monitorowane w systemie TMS. Kierowca w systemie telematycznym wprowadza wagę przewożonego ładunku. Konfiguracja systemu została ustalona podając automatyczne wyliczenie w oparciu o specyfikację pojazdu oraz modelowe zużycie paliwa przy najlepszym stylu jazdy kierowcy.

Co robicie z tymi danymi?

Taka comiesięczna ocena poddawana jest analizie. Wyniki są komunikowane systematycznie każdemu kierowcy z osobna. Najlepsze wyniki są publikowane i premiowane, a kierowcy z przekroczonymi normami są kierowani na dodatkowe szkolenia. Taki system motywacyjny sprawdził się bardzo dobrze. Nieoceniony jest przy tym efekt środowiskowy, mniejsze zużycie paliwa, mniej CO2 w atmosferze.

A planowane dalsze kroki w tym punkcie?

W motywowaniu pracowników nie może być nudy. Starania o jak najmniejsze spalanie przynoszą same korzyści, dlatego planujemy wdrożenie pobocznych programów angażujących, żeby wykorzystać jak najlepiej potencjał tego aspektu.

W Targor-Truck stawiamy na profesjonalizm i innowacyjność, dążąc do ciągłego doskonalenia naszych usług i dbałości o środowisko naturalne. Eco Transport Solutions to nasz wkład w tworzenie zielonej przyszłości transportu.

Dziękuję za rozmowę.

 

Marek Loos

sponsored
sponsored