Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Francja: ELO - nowe procedury dla polskich przewoźników

ZARZĄDZANIE

Francja: ELO - nowe procedury dla polskich przewoźników

Agencja Celna Porat informuje, że Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire – ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów między Unią Europejską a Wielką Brytanią przez terytorium Francji. Polscy przewoźnicy powinni już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych procedur.


Data publikacji: 30.04.2025

Data aktualizacji: 30.04.2025

Podziel się:

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR – system będzie wymagał utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa. System jest w trakcie wdrażania, a od 1 września 2025 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich pojazdów ciężarowych – w tym także pustych – przekraczających w dwie strony granicę francusko-brytyjską.

Uproszczenie procedur dla kierowców

– Każdy przewoźnik będzie musiał posiadać utworzoną wcześniej kopertę ELO. Będzie ona zawierać m.in.: deklaracje bezpieczeństwa ENS (Entry Summary Declaration), deklaracje eksportowe, importowe i tranzytowe, czy informacje o przewożonych towarach – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Polskie firmy transportowe powinny wyznaczyć osobę odpowiedzialną za tworzenie kopert logistycznych, która będzie zbierać wszystkie niezbędne dane od partnerów w łańcuchu logistycznym przed dotarciem pojazdu na granicę. Osoba ta musi posiadać konto w systemie Douane.gouv.fr francuskiej administracji celnej.

Dla polskich kierowców realizujących transporty do i z Wielkiej Brytanii przez Francję system ELO oznacza znaczące uproszczenie formalności granicznych. Zamiast prezentowania wielu dokumentów i odpowiadania na pytania podczas odprawy, kierowca będzie musiał jedynie pokazać kod kreskowy powiązany z kopertą ELO. Wdrożenie ELO ma przynieść polskim przewoźnikom wymierne korzyści:

  • Uproszczenie procedur dla kierowców i przyspieszenie przekraczania granicy – usprawnienie procedur powinno skrócić czas oczekiwania na przeprawę promową lub pociąg Eurotunnel, co jest szczególnie istotne dla polskich przewoźników realizujących długodystansowe transporty
  • Rozwiązanie problemu potwierdzeń eksportowych – system ELO ma rozwiązać problem z uzyskiwaniem potwierdzeń eksportu (komunikaty IE599)
  • Lepsza przewidywalność czasu transportu – dzięki sprawniejszemu procesowi na granicy, polscy przewoźnicy mogą planować trasy z większą precyzją. ELO stanowi krok w kierunku większej harmonizacji procedur celnych między UE a UK
  • Monitorowanie statusu pojazdu – system ELO umożliwia śledzenie pojazdu przy przekraczaniu granicy (załadunek/rozładunek).

Okres przejściowy do 1 września

– Wprowadzenie ELO będzie wymagało dodatkowych przygotowań od polskich przewoźników, ale docelowo powinno przyczynić się do uproszczenia i przyspieszenia transportów między UE a Wielką Brytanią, co jest szczególnie istotne dla firm z Polski, które realizują znaczącą część transportów drogowych na tym kierunku – twierdzi Joanna Porath.

Do 1 września trwa okres przejściowy i testowanie nowego systemu, potem stanie się obowiązkowy dla wszystkich przewoźników. Francuska Administracja Celna udostępniła materiały informacyjne, w tym stronę internetową (www.douane.gouv.fr/ELO ), przewodnik użytkownika oraz instruktażowe filmy wideo, które mają pomóc w przygotowaniu do nowych wymogów. RP

 

Źródło: AC Porath

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj