Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Intermodalne, towarowe i logistyczne oblicze Unity Line

LOGISTYKA

Intermodalne, towarowe i logistyczne oblicze Unity Line

Promy Unity Line kojarzone są powszechnie z obsługą ruchu turystycznego między Polską,  innymi krajami naszej części Europy a Skandynawią oraz z wjeżdżającymi na pokłady samochodowe autami osobowymi. Latem są to głównie turyści. To wszystko prawda, albo raczej połowa prawdy, bo drugim, równie istotnym segmentem promowego biznesu Unity Line jest świat logistyki. Linia ta codziennie przewozi przez Bałtyk tysiące ton ładunków w naczepach zestawów transportowych i w wagonach kolejowych.


Data publikacji: 15.09.2025

Data aktualizacji: 15.09.2025

Podziel się:

Są to głównie materiały budowlane, długie szyny i skrzydła turbin wiatrowych, ale również żywe zwierzęta, domki drewniane i … samochody rajdowe. Promy stały się ważnym ogniwem logistycznych łańcuchów dostaw, projektowanych na potrzeby płynnej, zrównoważonej, efektywnej i niezawodnej wymiany towarowej między krajami basenu Morza Bałtyckiego.

m/f Polonia – tory kolejowe na pokładzie

Wśród promów kursujących na Bałtyku, m/f Polonia, będąca elementem floty Unity Line, posiada unikatowe rozwiązanie – jako jedyna jednostka w przewozach Świnoujście–Szwecja, została wyposażona w tory kolejowe. Dzięki temu na pokład mogą wjeżdżać całe zestawy wagonów kolejowych – zarówno załadowane, jak i puste.

Najbardziej znanymi kolejowymi operatorami logistycznymi, korzystającymi z serwisu promowego Unity Line są Koleje Bałtyckie, CTL Logistics, DB Cargo czy PKP Cargo. Każdego dnia załoga promu Polonia świadczy na Terminalu w Świnoujściu trzy rodzaje usług związanych z przewozami towarowymi. Obsługuje:

  • wagony zjeżdżające z promu z ładunkiem lub puste ze Szwecji;
  • załadunek wagonów z długimi szynami, jadących do Skandynawii;
  • naczepy drogowych zestawów transportowych, przywiezione kolejowym połączeniem intermodalnym, organizowanym przez operatora logistycznego Freightliner Polska do Terminala w Świnoujściu.

Na tym przykładzie widać, że Unity Line wpisuje się w europejską ideę przepływów towarowych, zwaną „Tiry na tory”, która jest korzystna dla środowiska naturalnego i całej branży transportu, spedycji i logistyki (TSL).

Ładunki standardowe, wyjątkowe i … rekordowe

Unity Line przewozi, oprócz standardowych zestawów transportowych, ładunki ponadgabarytowe, które wymagają szczególnego – indywidualnego podejścia logistycznego.

  • Najdłuższy ładunek, który przebył trasę przez Bałtyk na pokładzie m/f Polonia, miał aż 58 metrów długości i ważył 96 ton. Były to komponenty do siłowni wiatrowych.
  • Długie szyny kolejowe (60 i 120 metrów) przewożone tym promem, przyczyniają się do rozwoju ekologicznych rozwiązań transportowych. Operacja ich transportu została przeprowadzona przy ścisłej współpracy producenta, operatorów kolejowych i terminali portowych, w tym m.in. ArcelorMittal, Kolei Bałtyckich, CTL Logistics i Portu Ystad.
  • Nietypowe transporty – domki modułowe, auta z rajdu Eurorally, oldtimery czy też żywe zwierzęta – świadczą o elastyczności operacyjnej serwisu Unity Line.

Jak naczepy, to bez ciągnika i kierowcy

Coraz częściej promami płyną przez Bałtyk same naczepy. Operator logistyczny dowozi je do terminala. Na prom w Świnoujściu są ładowane przy pomocy specjalnych ciągników. Morze przemierza więc sama naczepa, bez konieczności finansowania pobytu na promie kierowcy. W Szwecji są odbierane i rozwożone przez partnerów logistycznych.

To rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas, ograniczyć zaangażowanie zasobów ludzkich i zredukować emisję CO₂. Jednocześnie jest w pełni zintegrowane z usługami portowymi i pozwala utrzymać wysoką rotację ładunków w systemie door-to-door.

4,3 mln pojazdów ciężarowych w 30 lat

Unity Line każdego dnia przewozi przez Bałtyk setki pojazdów, wagonów kolejowych i naczep. Suma summarum przez ostatnie 30 lat Unity Line przewiozło ponad 4,3 mln samochodów ciężarowych. Gdyby ustawić je jeden za drugim, kilkukrotnie okrążyłyby Ziemię.

Nic więc dziwnego, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał w tym roku tytuł Lidera XIII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT, przyznany za znaczące osiągnięcia w rozwoju transportu kolejowo-promowego. Firma Unity Line aktywnie uczestniczyła w tym sukcesie.

Transport na zrównoważonych torach

Zespół cargo armatora Unity Line składa się z doświadczonych specjalistów, rozumiejących realia rynku TSL i elastycznie dostosowujących ofertę do potrzeb klientów – niezależnie od skali czy charakteru ładunku. Wraz z rosnącym znaczeniem transportu intermodalnego w Europie, firma planuje dalszy rozwój tego segmentu, inwestuje w infrastrukturę oraz buduje nowe partnerstwa biznesowe.

Unity Line jest więc solidnym partnerem dla organizatorów łańcuchów dostaw, których elementem jest przeprawa przez Morze Bałtyckie. Przyczynia się do kreowania coraz bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw. Jest partnerem elastycznym, rzetelnym i doświadczonym w przewozach między Polską a Skandynawią – Unity Line otwiera morze możliwości.

 

(Źródło: artykuł sponsorowany z wydania 4/2025 Transport Manager, firma: Unity Line)

Zobacz również


Przeczytaj