TECHNIKA
Jeden lider i reszta świata
Od stycznia do czerwca polski rynek nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 tony, wliczając pikapy, okazał się bardzo stabilny.
W porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. liczba pierwszych rejestracji „dostawczaków” zmniejszyła się, ale tylko o symboliczne 28 egzemplarzy, z 31.570 do 31.542. Tak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), opracowanych na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), szczegóły prezentujemy w tabelach. Przypomnijmy, że wciąż to znacznie niższy poziom półrocza niż w 2021 r., kiedy rejestracji było 38.660.
Data publikacji: 27.09.2023
Data aktualizacji: 10.10.2023
Podziel się:

Renault, długo, długo nic… i reszta
Nadal prowadzi Renault, niezależnie od tego, czy rozpatrujemy sześć miesięcy czy 12. Tak dzieje się w naszym kraju od 2020 r. Master od 2018 r. jest najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym w Polsce. Trafic, pomimo ograniczonej dostępności, zajmuje drugie miejsce w swoim segmencie, zaś Express Van plasuje się na czwartej pozycji w segmencie małych furgonetek. Mimo spadku o 8,8 proc., przewaga Renault nad głównymi konkurentami (Ford, Fiat, Toyota) jest znacząca, mimo że każdemu z nich wzrosło względem półrocza 2022 r. I to już nie te czasy, kiedy Fiat bił się z Renault o pierwszą lokatę, obecnie włoska marka jest trzecia, ale sprzedaje niewiele ponad połowę tego, co Renault. Poziom 5 tys. przekroczył tylko lider, poziom 1 tys. także osiem innych brandów.
Wśród aut używanych, importowanych z innych państw, również prowadzi Renault, z jednocyfrową obniżką (7,3 proc.), podobnie jak cały rynek (8,3 proc.). Pozycje za nim zajmują: Volkswagen, Fiat, Opel. Duża liczba używanych pozwoliła Fiatowi na zajęcie drugiego miejsca w łącznym zestawieniu wszystkich rejestracji, oczywiście za Renault, a przed Fordem.
Okiem lidera
– Spadek rejestracji o 8,8 proc. wynika z braku dostępności niektórych pojazdów oraz spadku sprzedaży samochodów do transportu międzynarodowego, co wiąże się z ogólnoeuropejskim zastojem na tym rynku – komentuje Janusz Chodyła, attache prasowy Renault Polska. – Polski rynek nowych pojazdów w dużej części zależy od koniunktury europejskiej, w tym także sytuacji makroekonomicznej oraz inflacyjnej, co aktualnie wpływa na niższy poziom zamówień. Nie widać tego jeszcze w rejestracjach, ze względu na wysokie portfele zamówień. Drugim czynnikiem jest popyt na usługi wewnętrzne i tu, w naszym przekonaniu, utrzymuje się on na relatywnie stabilnym poziomie. Aktualnie zmiany notujemy przede wszystkim w segmencie dużych samochodów.
Na rozwój rynku w najbliższych latach będzie wpływała też elektryfikacja, przede wszystkim małych aut dostawczych i związane z nią zmniejszenie przebiegów. Zdaniem Janusza Chodyły, biorąc pod uwagę dynamikę zmian, zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych, trudno na dziś jednoznacznie przewidzieć, jak ten trend będzie kształtował się w przyszłości.
Jacek Dobkowski
Okiem eksperta
Pakiet Mobilności jeszcze mało ważny
Janusz Chodyła, attache prasowy Renault Polska
– Zmniejsza się liczba podwozi, a wzrastają zamówienia na furgony do 3.5 t. Rośnie też popyt na średnie furgony. Pojawiają się sporadyczne zapytania o większe furgony z dmc do 2.5 t. Z rozmów, które prowadzimy, wynika, że główne zmiany związane z Pakietem Mobilności nie są jeszcze na dziś czynnikiem w pełni decydującym o zakupie bądź leasingu pojazdu.
Nowe auta dostawcze do 3,5 t dmc, pierwsze półrocza 2023 i 2022 r. | ||
Marka | I-VI 2023 | I-VI 2022 |
1. Renault | 6.844 | 7.506 |
2. Ford | 4.689 | 4.082 |
3. Fiat | 3.658 | 3.011 |
4. Toyota | 3.205 | 2.591 |
5. Mercedes-Benz | 2.747 | 2.436 |
6. Iveco | 2.629 | 3.807 |
7. Volkswagen | 2.364 | 1.859 |
8. Opel | 1.512 | 1.990 |
9. Peugeot | 1.186 | 1.541 |
10. Citroen | 976 | 821 |
Rynek ogółem | 31.542 | 31.570 |
Źródło: PZPM, na podstawie CEP. Tłustym drukiem marki ze wzrostem w porównaniu do 2022 r.
(tab. 2)
Używane auta dostawcze do 3,5 t dmc, pierwsze półrocza 2023 i 2022 r. | ||
Marka | I-VI 2023 | I-VI 2022 |
1. Renault | 6.138 | 6.621 |
2. Volkswagen | 4.076 | 4.411 |
3. Fiat | 3.872 | 4.256 |
4. Opel | 3.136 | 3.585 |
5. Mercedes-Benz | 2.712 | 2.933 |
6. Peugeot | 2.617 | 2.912 |
7. Citroen | 2.581 | 2.935 |
8. Ford | 2.555 | 2.574 |
9. Iveco | 2.061 | 2.367 |
10. Nissan | 989 | 1.062 |
Rynek ogółem | 32.608 | 35.556 |
Źródło: PZPM, na podstawie CEP.
(tab. 3)
Nowe i używane auta dostawcze do 3,5 t dmc, pierwsze półrocza 2023 i 2022 r. | ||
Marka | I-VI 2023 | I-VI 2022 |
1. Renault | 12.982 | 14.127 |
2. Fiat | 7.530 | 7.267 |
3. Ford | 7.244 | 6.656 |
4. Volkswagen | 6.440 | 6.270 |
5. Mercedes-Benz | 5.459 | 5.369 |
6. Iveco | 4.690 | 6.174 |
7. Opel | 4.648 | 5.575 |
8. Peugeot | 3.803 | 4.453 |
9. Citroen | 3.557 | 3.756 |
10. Toyota | 3.487 | 2.840 |
Rynek ogółem | 64.150 | 67.126 |
Źródło: PZPM, na podstawie CEP. Tłustym drukiem marki ze wzrostem w porównaniu do 2022 r.
Zobacz również