Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Jeden lider i reszta świata

TECHNIKA

Jeden lider i reszta świata

Od stycznia do czerwca polski rynek nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 tony, wliczając pikapy, okazał się bardzo stabilny.

W porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. liczba pierwszych rejestracji „dostawczaków” zmniejszyła się, ale tylko o symboliczne 28 egzemplarzy, z 31.570 do 31.542. Tak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), opracowanych na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), szczegóły prezentujemy w tabelach. Przypomnijmy, że wciąż to znacznie niższy poziom półrocza niż w 2021 r., kiedy rejestracji było 38.660.


Data publikacji: 27.09.2023

Data aktualizacji: 10.10.2023

Podziel się:

Renault, długo, długo nic… i reszta

Nadal prowadzi Renault, niezależnie od tego, czy rozpatrujemy sześć miesięcy czy 12. Tak dzieje się w naszym kraju od 2020 r. Master od 2018 r. jest najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym w Polsce. Trafic, pomimo ograniczonej dostępności, zajmuje drugie miejsce w swoim segmencie, zaś Express Van plasuje się na czwartej pozycji w segmencie małych furgonetek. Mimo spadku o 8,8 proc., przewaga Renault nad głównymi konkurentami (Ford, Fiat, Toyota) jest znacząca, mimo że każdemu z nich wzrosło względem półrocza 2022 r. I to już nie te czasy, kiedy Fiat bił się z Renault o pierwszą lokatę, obecnie włoska marka jest trzecia, ale sprzedaje niewiele ponad połowę tego, co Renault. Poziom 5 tys. przekroczył tylko lider, poziom 1 tys. także osiem innych brandów.

Wśród aut używanych, importowanych z innych państw, również prowadzi Renault, z jednocyfrową obniżką (7,3 proc.), podobnie jak cały rynek (8,3 proc.). Pozycje za nim zajmują: Volkswagen, Fiat, Opel. Duża liczba używanych pozwoliła Fiatowi na zajęcie drugiego miejsca w łącznym zestawieniu wszystkich rejestracji, oczywiście za Renault, a przed Fordem.

Okiem lidera

– Spadek rejestracji o 8,8 proc. wynika z braku dostępności niektórych pojazdów oraz spadku sprzedaży samochodów do transportu międzynarodowego, co wiąże się z ogólnoeuropejskim zastojem na tym rynku – komentuje Janusz Chodyła, attache prasowy Renault Polska. – Polski rynek nowych pojazdów w dużej części zależy od koniunktury europejskiej, w tym także sytuacji makroekonomicznej oraz inflacyjnej, co aktualnie wpływa na niższy poziom zamówień. Nie widać tego jeszcze w rejestracjach, ze względu na wysokie portfele zamówień. Drugim czynnikiem jest popyt na usługi wewnętrzne i tu, w naszym przekonaniu, utrzymuje się on na relatywnie stabilnym poziomie. Aktualnie zmiany notujemy przede wszystkim w segmencie dużych samochodów.

Na rozwój rynku w najbliższych latach będzie wpływała też elektryfikacja, przede wszystkim małych aut dostawczych i związane z nią zmniejszenie przebiegów. Zdaniem Janusza Chodyły, biorąc pod uwagę dynamikę zmian, zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych, trudno na dziś jednoznacznie przewidzieć, jak ten trend będzie kształtował się w przyszłości.

Jacek Dobkowski

 

Okiem eksperta

Pakiet Mobilności jeszcze mało ważny

Janusz Chodyła, attache prasowy Renault Polska

– Zmniejsza się liczba podwozi, a wzrastają zamówienia na furgony do 3.5 t. Rośnie też popyt na średnie furgony. Pojawiają się sporadyczne zapytania o większe furgony z dmc do 2.5 t. Z rozmów, które prowadzimy, wynika, że główne zmiany związane z Pakietem Mobilności nie są jeszcze na dziś czynnikiem w pełni decydującym o zakupie bądź leasingu pojazdu.

 

Nowe auta dostawcze do 3,5 t dmc, pierwsze półrocza 2023 i 2022 r.
Marka I-VI 2023 I-VI 2022
1. Renault 6.844 7.506
2. Ford 4.689 4.082
3. Fiat 3.658 3.011
4. Toyota 3.205 2.591
5. Mercedes-Benz 2.747 2.436
6. Iveco 2.629 3.807
7. Volkswagen 2.364 1.859
8. Opel 1.512 1.990
9. Peugeot 1.186 1.541
10. Citroen     976   821
Rynek ogółem 31.542 31.570

Źródło: PZPM, na podstawie CEP. Tłustym drukiem marki ze wzrostem w porównaniu do 2022 r.

 

 

(tab. 2)

Używane auta dostawcze do 3,5 t dmc, pierwsze półrocza 2023 i 2022 r.
Marka I-VI 2023 I-VI 2022
1. Renault 6.138 6.621
2. Volkswagen 4.076 4.411
3. Fiat 3.872 4.256
4. Opel 3.136 3.585
5. Mercedes-Benz 2.712 2.933
6. Peugeot 2.617 2.912
7. Citroen 2.581 2.935
8. Ford 2.555 2.574
9. Iveco 2.061 2.367
10. Nissan   989 1.062
Rynek ogółem 32.608 35.556

Źródło: PZPM, na podstawie CEP.

 

 

(tab. 3)

Nowe i używane auta dostawcze do 3,5 t dmc, pierwsze półrocza 2023 i 2022 r.
Marka I-VI 2023 I-VI 2022
1. Renault 12.982 14.127
2. Fiat 7.530 7.267
3. Ford 7.244 6.656
4. Volkswagen 6.440 6.270
5. Mercedes-Benz 5.459 5.369
6. Iveco 4.690 6.174
7. Opel 4.648 5.575
8. Peugeot 3.803 4.453
9. Citroen 3.557 3.756
10. Toyota 3.487 2.840
Rynek ogółem 64.150 67.126

Źródło: PZPM, na podstawie CEP. Tłustym drukiem marki ze wzrostem w porównaniu do 2022 r.

Zobacz również


Przeczytaj