ZARZĄDZANIE
Logistyka i produkcja – ostrożna w zatrudnianiu
W logistyce i przemyśle zatrudnienie pozostaje stabilne, przy czym firmy nadal ostrożnie podchodzą do rekrutacji. Stawiają na kluczowe kompetencje i specjalistyczne role, jak np. operatorzy maszyn, technicy utrzymania ruchu czy specjaliści ds. logistyki. W obliczu niepewnej koniunktury gospodarczej, szukają też bardziej elastycznych form zatrudnienia, które pozwalają utrzymać efektywność przy zwiększających się kosztach – czytamy na portalu www.prawo.pl w artykule podsumowującym raport Gi Pro.
Data publikacji: 25.07.2025
Data aktualizacji: 25.07.2025
Podziel się:

Pensje rosną. Zgodnie z danymi GUS w I kwartale tego roku średnia płaca w sektorze przedsiębiorstw przekroczyła 8600 zł brutto. Jest to o 8,4 proc. więcej niż rok temu. W czerwcu 2025 r., według GUS, wskaźnik koniunktury spadł do -7,7 wobec -6,4 w maju, choć nadal utrzymuje się na wyższym poziomie niż przed rokiem (-10,1).
Wyzwania
Przedsiębiorstwa mierzą się z ograniczonym popytem i rosnącymi kosztami, co skłania je do dalszej optymalizacji działalności. Z kolei w branży transportu i logistyki czerwcowy wskaźnik koniunktury wyniósł -0,8, co świadczy o stopniowej poprawie nastrojów. Firmy coraz lepiej oceniają swoją bieżącą sytuację ekonomiczną, choć prognozy na nadchodzące kwartały pozostają ostrożne.
W czerwcu 2025 r. w sektorze przedsiębiorstw pracowało 6,43 mln osób, co oznacza spadek o 0,8 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. W przetwórstwie przemysłowym na koniec marca br. było 21,6 tys. wakatów, a najczęściej poszukiwano robotników i rzemieślników (43,8 proc.), a także operatorów oraz monterów maszyn i urządzeń (22,9 proc.). Z kolei w transporcie i logistyce wolnych etatów było nieco ponad 10 tys.
– Jeszcze nie tak dawno brak rąk do pracy był problemem w większości zakładów produkcyjnych i centrów logistycznych. Obecnie trudności rekrutacyjne wciąż są zauważalne, jednak coraz częściej dotyczą konkretnych, wyspecjalizowanych stanowisk. Firmy podchodzą do zatrudniania z większą ostrożnością, skupiając się na obsadzaniu kluczowych ról, a rekrutacje mają na celu przede wszystkim uzupełnianie wakatów – mówi Agnieszka Żak, dyrektor regionalna Gi Group.
Stabilizacja w e-commerce uspokaja rynek pracy
Z raportu Gi Pro „Wynagrodzenia w produkcji i logistyce: stanowiska niższego i średniego szczebla” wynika, że popyt na pracowników jest zróżnicowany, a nowe miejsca pracy powstają głównie tam, gdzie istnieje wyraźne zapotrzebowanie. Pracę najłatwiej znajdują operatorzy maszyn, automatycy i mechanicy, czyli pracownicy z kompetencjami technicznymi. Poszukiwane są także osoby mające uprawnienia UDT i doświadczenie w obsłudze wózków widłowych, specjaliści ds. planowania logistyki i zarządzania magazynem oraz specjaliści ds. kontroli jakości. Jednocześnie w wielu zakładach zapotrzebowanie na pracowników niewykwalifikowanych wyraźnie się ustabilizowało, a w niektórych wręcz zmalało. To efekt postępującej automatyzacji oraz ostrożniejszego podejścia do planowania zatrudnienia. W logistyce liczba ofert spadła także z powodu stabilizacji wolumenów w e-commerce.
Część dużych przedsiębiorstw, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej i AGD, czeka na rozwój sytuacji, ograniczając nadgodziny, wstrzymując dodatkowe rekrutacje, a także w większym stopniu korzystając z pracowników tymczasowych oraz outsourcingu. Po te rozwiązania sięgają także mniejsze firmy.
Trudności rekrutacyjne
Z danych tegorocznego „Barometru rynku pracy” Gi Group Holding wynika, że większość firm z branży przemysłowej oraz sektora transportu i logistyki napotyka trudności w pozyskiwaniu pracowników na różnych poziomach struktury organizacyjnej. W przemyśle największy problem dotyczy rekrutacji wykwalifikowanej kadry średniego szczebla (19 proc.), z kolei w transporcie i logistyce – wykwalifikowanej kadry wyższego szczebla (19 proc.). Jednocześnie podobna grupa pracodawców (17 proc. w przemyśle i 19 proc. w transporcie i logistyce) mówi o barierach w obsadzeniu stanowisk na wszystkich szczeblach. WP
Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/kadry/produkcja-i-logistyka-2025-raport-gi-pro,534120.html
Fot. Pixabay
Zobacz również