Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Małaszewicze stoją, a miały przynosić 50 mld zł dochodu

LOGISTYKA

Małaszewicze stoją, a miały przynosić 50 mld zł dochodu

Jak alarmuje portal www.dorzeczy.pl przyszłość śródlądowego terminala kontenerowego w Małaszewiczach jest zagrożona ze względu na planowane przez rząd Donalda Tuska wycofanie się z planów poprzedników i zaniechanie prac inwestycyjnych.


Data publikacji: 12.08.2025

Data aktualizacji: 13.08.2025

Podziel się:

TK Małaszewicze to znajdujący się w województwie lubelskim hub przeładunkowy, który jest częścią korytarza transportowego Europa Zachodnia – Azja Wschodnia i Centralna oraz integralną częścią Nowego Jedwabnego Szlaku. To równocześnie największy w Europie suchy port przeładunkowy o znaczeniu międzykontynentalnym o miesięcznej zdolności przeładunkowej wynoszącej 300 tys. ton. Obiekt znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie z Białorusią, na przejściu granicznym Terespol-Brest.

Czas ucieka …

Wchodzący w skład kompleksu suchy port miał zostać rozbudowany. Jak jednak donosi serwis internetowy „Tygodnika Podlaskiego”, inwestycje mają zostać wstrzymane.

– Kolejna zwłoka. Czas ucieka, a z nim dochody budżetu. Mam nadzieję, że osoby odpowiedzialne za te zaniechania i kłamstwa poniosą wkrótce konsekwencje – powiedział w rozmowie z podlaskim serwisem senator Grzegorz Bierecki z PiS.

Aby rozbudowa mogła ruszyć, konieczne jest przejęcie spółki Cargotor przez PKP PLK. Niedawno PKP Cargo oraz PKP PLK podpisały aneks do listu intencyjnego w tej sprawie. Zapis zobowiązuje oba podmioty do rozstrzygnięcia spawy przejęcia do 30 września. Co ważne jednak, w dokumencie zawarto klauzulę umożliwiającą obu spółkom wycofanie się z przejęcia do końca października tego roku. Warto wskazać, że termin przejęcia Cargotor był już kilkukrotnie przekładany.

Zamrożenie

Ustawa umożliwiająca rozbudowę portu została przyjęta przez Zjednoczoną Prawicę. Po przejęciu władzy rząd Donalda Tuska de facto zamroził projekt, najpierw zarządzając audyt, a potem nie potrafiąc przezwyciężyć przeszkód formalnych. Według szacunków ekspertów, w ciąg pierwszych dziesięciu lat działania rozbudowany hub w Małaszewiczach miałby przynieść do budżetu państwa ok. 50 mld zł. ML

 

Źródło: www.dorzeczy.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj