TECHNIKA
Na bardzo mocnej ramie - Jazda próbna - IVECO Daily Furgon 35S16A8 V/P
Z czego od lat słynie Daily? Z możliwości przekraczania dopuszczalnej masy całkowitej. Wszyscy wiedzą, że 3,5-tonowe włoskie auto w praktyce może ważyć znacznie więcej – takie puszczanie oczka w reklamie piwa „bezalkoholowego”.
Data publikacji: 28.09.2023
Data aktualizacji: 10.10.2023
Podziel się:

Jeśli Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) zwycięsko komunikuje mediom, że znowu złapała przeładowanego dostawczaka, to na dołączonych zdjęciach widać, że znowu chodzi o Daily w zdecydowanej większości przypadków. Nadmiernego objuczania samochodów nie pochwalamy, nie będziemy więc testowali, ile Daily zniesie. Na pewno bardzo solidna rama to nadal główna zaleta najmniejszego IVECO, oczywiście niejedyna.
Wzięte z wielkiej rodziny Fiata
Zacznijmy od szoferki. Dwa solidne, długie uchwyty przy słupkach A przyspieszają zajmowanie miejsca w środku (szkoda tylko, że są opcją). Kieszenie w drzwiach są na trzech poziomach. Do tych głównych, na drugim poziomie, swobodnie wchodzi butelka 1,5 l. Równie ważne jest to, że kierowca bez problemu zobaczy, co znajduje się w głównej kieszeni. Nie musi otwierać drzwi czy nienaturalnie wyginać ciała podczas jazdy. Czołowa szyba jest spryskiwana sześcioma strumieniami i wycieraczki mają dodatkowy ruch usuwający resztki cieczy (do oczyszczenia szyby wycieraczki stawia się ręcznie, a nie przez żaden tryb serwisowy). Bardzo nisko znajduje się zamykany schowek przed pasażerem, w okolicy stóp, ale przecież dzięki temu łatwo korzysta się z niego stojąc przy otwartych, prawych drzwiach kabiny.
IVECO należy do wielkiej rodziny Fiata, więc ma rozwiązania spotykane w różnych modelach tego koncernu. Wiem, wiem, obecnie jest Stellantis, a 1 stycznia 2022 r. powstało IVECO Group, po wydzieleniu się z koncernu CNH Industrial, lecz pewne powiązania kapitałowe pozostały, choćby poprzez fundusz inwestycyjny Exor. I tak znajdziesz w Daily tryb City, zmniejszający siłę elektrycznego wspomagania kierownicy do 70 proc., jak obiecuje IVECO. Fakt, City przydaje się podczas manewrowania na parkingu czy pod rampą. Druga typowa sprawa to wyłączanie przednich świateł przeciwmgielnych. Aby to uczynić, na chwilę zapalasz również tylne przeciwmgielne. Przyciski do zmniejszania wspomagania i do świateł przeciwmgielnych są na górze kokpitu, na środku. Natomiast przyciski do sterowania sprzętem car audio schowano z drugiej strony poziomych ramion kierownicy. Można się do tego szybko przyzwyczaić. Nie jest to takie trudne, jakby się wydawało. To z kolei pomysł amerykański, np. z Chryslerów i Jeepów. Koncern Chrysler stał się własnością Fiata w roku 2014, a siedem lat później utworzono wspomnianego już Stellantisa.
Seryjna w tej wersji ośmiobiegowa automatyczna skrzynia ZF 8HP 70L nosi marketingową nazwę „Hi-Matic”. Dźwignia znajduje się blisko prawej dłoni kierowcy. Po złapaniu kontaktu w stacyjce (tradycyjnej, w kolumnie kierownicy) chwilę trwa dyskoteka, zapalają się na moment literki na dźwigni. Co ciekawe, Hi-Matic nie ma zwykłego trybu pracy, tylko Eco albo Power. Wybór trybu to zawsze ruch dźwigni w prawo, na wstecznym jest tylko Eco.
Ręczna zmiana przebiega w prawidłowym kierunku, tzn. redukcja do przodu. Można na „manual” przejść w dowolnej chwili, przesuwając dźwignię do góry bądź na dół. Gdy kierowca nie zmieni ręcznie, skrzynia sama zredukuje, ale w górę nie przerzuci. A ruszać da się z „dwójki”, czyli z M2, co również może się przydać.
Pomysł z NASA, prawie kosmiczny
Bardzo zachwala IVECO opcjonalny fotel kierowcy z pamięcią kształtu. Fotel nazywający się Hi-Adaptive ma piankę z pamięcią kształtu, początkowo stosowaną przez amerykańską agencję kosmiczną NASA (National Aeronautics and Space Administration). Pianka pokrywa środkową część siedziska, oparcia, również zagłówek. Bardzo dobrze pochłania energię i jest bardzo miękka, szczególnie na zagłówku (dwa zagłówki z pianką dla pasażerów to kolejna opcja). Dostosowuje się do ciała. Równomiernie rozprowadza jego ciężar. Chroni przed uszkodzeniami. Jak podaje IVECO, o 30 proc. zmalał nacisk na ciało kierowcy. Zagłówek pochłania więcej energii podczas ewentualnego zderzenia, co przekłada się na lepszą ochronę przed uszkodzeniami kręgów szyjnych. Wierzymy na słowo. Poza tym boczki fotela wydłużono o 15 mm, znajdująca się tam pianka została zoptymalizowana pod względem gęstości. Siedzisko również się zmieniło. Jest dłuższe o 20 mm i zarazem grubsze o 15 mm. Ostatnia nowość to przeprojektowana dźwignia regulująca i boczna osłona fotela w celu ułatwienia wsiadania i wysiadania – szczególnie istotne dla kierowców w firmach kurierskich.
OK, a jak to wszystko sprawdza się w praktyce? Ano sprawdza się. Fotel oceniamy jako wygodny, jak na kategorię dostawczaków – oczywiście nie są to żadne „kubełki”. A wysiadanie rzeczywiście jest bezproblemowe, udo o nic nie zahacza. W konkurencyjnych pojazdach nie zawsze tak bywa.
Dwa miechy i trudny język
Air-Pro to pneumatyczne zawieszenie tylnej osi (IVECO stosuje też pisownię „Air Pro”). Jest seryjne w tej wersji, aczkolwiek trzeba dopłacić 800 zł netto. Cena ta dotyczy „adaptacji zawieszenia pneumatycznego”, jak dowiedzieliśmy się od importera. Sterownik zawieszenia uwzględnia takie parametry, jak m.in. ciśnienie w układzie hamulcowym, położenie pedału gazu, prędkość jazdy, ruchy kierownicą, masa samochodu. Do sterowania Air-Pro w szoferce służy pokrętło na lewym skraju deski rozdzielczej. I znowu należy pochwalić włoskich konstruktorów – takie umiejscowienie daje możliwość obsługi zawieszenia również przez osobę stojącą przy lewych drzwiach. A jeśli robimy to z kabiny, wiadomo, że prawa ręka kierowcy zawsze jest bardziej zajęta niż lewa.
Są na górze pokrętła wyraźne piktogramy o opuszczaniu i podnoszeniu nadwozia. Jedna taka operacja może trwać mniej niż 10 s, czyli przejście między minimalnym a maksymalnym poziomem zabiera niecałe 20 s. Litera D (Drive) oznacza jazdę, czyli koniec „zabawy” z pneumatyką. Trzeba to miejsce nacisnąć przed ruszeniem. Ale jeżeli kierowca przez pośpiech lub rozproszenie uwagi tego nie zrobi, Air-Pro samo wypoziomuje się po przekroczeniu 20 km/h. Wcześniej pojawią się ostrzeżenia, dźwiękowe i wizualne. Właśnie – wizualne, warto byłoby zadbać o poprawność językową, wszak Włosi współpracują z polską motoryzacją od czasów II Rzeczypospolitej, będzie ze 100 lat. Dlatego ze zdziwieniem odczytamy w zestawie wskaźników Daily takie teksty jak „Poziom osiągnęła już”, „Zawieszenia nie w pozycji jazdy”, „Funkcjonować tymczasowo niedostępne”.
Litera M (Memory) to pamięć, zapisywanie i przywoływanie konkretnych ustawień. Po ustawieniu tyłu na wybranej wysokości, należy dłużej nacisnąć pole z M i pozycja zostanie zapamiętana, co przyda się przy kolejnych załadunkach i rozładunkach. Niemniej istotne są trzy położenia pokrętła, rozpisane pod nim: Load, Auto, Soft. Load rozporządza pracą zawieszenia przy pełnym obciążeniu, co w przypadku Daily jest codziennością. Auto oznacza automatyczne dostosowywanie parametrów. Soft ma dawać optymalny komfort jazdy bez ładunku i minimalizować drgania. I tak jest w istocie. Na pusto jedzie się Daily z Air-Pro zaskakująco komfortowo.
Przyglądamy się ładowni i komorze
Drugi panel sterowania Air-Pro znajduje się z tyłu przestrzeni ładunkowej, przy prawym skrzydle drzwi, obok żółtego uchwytu ułatwiającego wchodzenie. Nie jest on tak rozbudowany jak ten w kabinie, umożliwia podnoszenie, opuszczanie, zapamiętywanie (M) i to wystarczy. Testowy egzemplarz oferował 12 m sześc., drzwi przesuwne z prawej, dwuskrzydłowe drzwi z tyłu. Skrzydła otwierają się o 180 stopni, najpierw do 90. Aby pokonać ogranicznik, trzeba wyjąć pręt i to zanim skrzydło osiągnie 90 stopni. Przy powrocie ze 180 stopni nic nie trzeba robić, wszystko samo wskakuje. Na podłodze naliczyliśmy 10 uchwytów do mocowania ładunku i jeszcze dwa na bocznych ścianach, razem 12, co wydaje się liczbą wystarczającą. Ładownię oświetlają dwie lampki nad drzwiami.
Maska silnika unosi się na dwóch sprężynach i, co ciekawe, można ją zatrzymać na dowolnej wysokości, nie tylko na maksymalnej. Zwraca uwagę mała średnica wlewu płynu do spryskiwacza (jak to w Fiatach). Klimatyzacja chodzi na starym, czyli tańszym czynniku R-134a, którego potrzebuje niewiele, 0,475 kg, o czym informuje nalepka na listwie przed silnikiem.
Fabryczna gwarancja biegnie 2 lata, bez limitu kilometrów. Przeglądy producent wyznacza co 50 tys. km lub co 2 lata. Ale jeśli „Dejlak” eksploatowany jest w sposób „miejski intensywny”, od drzwi do drzwi, gdy średnia prędkość jest niższa lub równa 15 km/h, przeglądy olejowe (EO, Engine Oil) trzeba wykonywać co 25 tys. km, względnie co rok. Olej w silniku powinien być 0W-30 – syntetyczny, spełniający normę ACEA C3. Standardowe czynności zostały zaszyfrowane pod literą M, jak Maintenance (obsługa). Dodajmy, że warunki użytkowania wpływają również na częstotliwość wymiany paska zębatego rozrządu. Normalnie, nawet przy „miejskim intensywnym”, pasek zmienia się co 250 tys. km lub co 5 lat. Jednak jeżeli eksploatacja małego IVECO przebiega w pyle lub/i cieple, nowy pasek trzeba założyć po każdych 120 tys. km.
Jacek Dobkowski
Podstawowe dane – IVECO Daily Furgon 35S16A8 V/P | |
Masa własna | 2.369 kg |
Dopuszczalna masa całkowita/ładowność | 3.500 kg/1131 kg |
Rozstaw osi | 3.520 mm |
Długość/szerokość/wysokość | 6.109/2.052/2.694 mm |
Ładownia | 12 m sześc. |
Kabina | 3-miejscowa |
Silnik | Turbodiesel, turbosprężarka eVGT, 2.287 ccm (EGR, dwa katalizatory SCR) |
Moc maksymalna | 156 KM przy 3.500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 400 Nm przy 1.600 obr./min. |
Napęd | Tylny |
Zbiornik paliwa/Ad Blue | 70 l/17 l (pojemność użytkowa wg instrukcji obsługi) |
Skrzynia biegów | Automatyczna, 8 przełożeń + wsteczny |
Zawieszenie przednie/tylne | Przednie niezależne, resor poprzeczny Quad-Leaf, wahacze poprzeczne górne i dolne, amortyzatory/tylna oś sztywna, resory jednopiórowe, amortyzatory, miechy powietrzne Air-Pro |
Średnie spalanie | 8,2 l/100 km |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Przyśpieszenie 0-100 km/h | Brak danych |
Cena (bez opcji) | 167.100 zł netto |
Wyposażenie testowego pojazdu, m.in.: ABS, ESP, 1 poduszka powietrzna, komfortowy fotel kierowcy Hi-Adaptive (opcja), kanapa dla 2 pasażerów, tylne zawieszenie pneumatyczne Air-Pro, tylny stopień do ładowni, regulacja kierownicy w 2 płaszczyznach (opcja), światła przeciwmgielne przednie (opcja), klimatyzacja automatyczna jednostrefowa (opcja), nawigacja satelitarna (opcja), elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie sterowane i podgrzewane zewnętrzne lusterka, kamera cofania (opcja), czujniki parkowania z tyłu (opcja), radio DAB ze sterowaniem na kierownicy (opcja), tempomat adaptacyjny (opcja), elektryczny hamulec postojowy (opcja), hak (opcja), 16-calowe, srebrne felgi stalowe, koło zapasowe (opcja). |
Zobacz również