ZARZĄDZANIE
Niejasne tendencje koniunktury w transporcie drogowym
Zakupy pojazdów do transportu drogowego są wyprzedzającym wskaźnikiem koniunktury dla tej branży. Obecnie jednak panują mieszane nastroje, bo na rynku taboru samochodowego ma miejsce poprawa w rejestracjach ciągników siodłowych, ale słabe wyniki odnotowuje sektor naczep.
Data publikacji: 14.07.2025
Data aktualizacji: 14.07.2025
Podziel się:

Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego po dziesięciu dniach lipca rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony wzrosły o 13,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku wcześniejszego. Jest to kontynuacja wzrostów z czerwca, gdy rejestracje poprawiły się o 9,1 proc. w stosunku od czerwca 2024 r. i wyniosły 3513 samochodów, podlicza PZPM.
Wzrost poziomu inwestycji
Związek zaznacza, że jest to wynik najwyższy w historii notowań dla omawianego miesiąca. Wzrost nastąpił dzięki ciągnikom samochodowym (2 586 sztuk, +19 proc.), bowiem zarówno podwozia, jak i nieliczne samochody specjalne, odnotowały spadek, odpowiednio: -13 proc. i -4 proc.
Do inwestycji mogą zachęcać pojawiające się braki samochodów w Niemczech. Z badania EFL firm TSL w II kwartale wynika, że 21 proc. firm z sektora TSL planuje zwiększyć poziom inwestycji, kwartał wcześniej był to podobny poziom (20 proc.); 24 proc. przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż.
Kurs na przetrwanie
Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na II kwartał tego roku wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Odczyt rośnie od początku roku, trzeci kwartał z rzędu. Co więcej, nastroje od niemal dwóch lat są stabilne, gdyż ostatni raz wartość wskaźnika spadła poniżej 50 pkt. w III kwartale 2023 r. Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne nie sygnalizują także większych problemów z płynnością, gdyż tylko 8 proc. wskazuje na możliwą słabszą kondycję finansową.
Z drugiej strony na rosnące koszty finansowania wskazało 43 proc. firm TSL (najwięcej spośród wszystkich branż). – Mimo dobrej oceny płynności finansowej w całym badaniu, branża TSL zdaje się wchodzić w fazę defensywną – koncentrując się na przetrwaniu i ograniczaniu ryzyk. Kluczowe w tym momencie staje się zarządzanie finansami oraz zmniejszanie ryzyka nieterminowych płatności, które mogą dodatkowo utrudnić wymagające warunki gospodarcze w sektorze – opisuje Country Manager w Malcom Finance w Polsce Marcin Wawrzkiewicz.
W naczepach spadek po 4 miesiącach wzrostu
Niepokoi także niski popyt na samochody z drugiej ręki. W czerwcu zarejestrowano 1 872 używane samochody ciężarowe (-21 proc. r/r; -12,3 proc. m/m), a od początku roku sprowadzono 13 692 takich pojazdów (mniej o 11,1 proc.).
Także niedobre sygnały nadchodzą z branży naczepowej. Rynek nowych naczep zmniejszył się w czerwcu o 17,1 proc. Tym samym jest powrót do spadków po czterech miesiącach wzrostu. W czerwcu zarejestrowano 1 347 szt. W porównaniu z majem rynek naczep spadł (-16 proc.; -256 szt.). Od początku roku przybyło 9 050 naczep o dmc pow. 3,5 tony (+4,1 proc.), a przyczep 1 226 (+4 proc.), podlicza PZPM. ML
Źródło: www.logistyka.rp.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również