Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/O cyfryzacji transportu wszystko i… jeszcze trochę

RELACJE

O cyfryzacji transportu wszystko i… jeszcze trochę

Rynek transportu drogowego jest w recesji, ale nie w stagnacji i marazmie. Zachodzą na nim intensywne zmiany strukturalne, firmy dostosowują się do nowych warunków, podnoszą efektywność, inwestują w nowe technologie, szykują się na to, że w długim okresie wróci koniunktura w europejskiej gospodarce, a wraz z nią wzrost i zyskowność biznesu. Pomimo że ciągle większość przewoźników (70 proc.) jako inwestycje rozumie i planuje w pięciu najbliższych latach zakupy flotowe, to aż 54 proc. przewiduje intensywne wydatki na cyfryzację procesów. I właśnie ten optymistyczny fakt stanowił fundament, na którym osadzone były główne tematy konferencji Transport 4.0 Summit, zorganizowanej 13 marca w Krakowie przez redakcję Transport Managera.


Data publikacji: 08.05.2025

Data aktualizacji: 05.06.2025

Podziel się:

„Cyfryzacja pomimo kryzysu czy cyfryzacja jako sposób na pokonanie kryzysu i jeden z najważniejszych obszarów inwestycyjnych branży transportowej w 2025 r.” Oto dylemat, który starali się rozsupłać Artur Kalisiak ze związku pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz Ignacy Morawski z firmy SpotData w prelekcji wprowadzającej do konferencji.

„Ile to kosztuje i kto za to zapłaci?”

dalej była już ostra jazda dotycząca digitalizacji branży z prelekcjami nierzadko w podwójnej obsadzie, składającej się z eksperta doradzającego firmom transportowym i reprezentanta przewoźnika. Mariusz Kołodziej z Upswing Optimize wspólnie z Tomaszem Białkiem z firmy Transport Towarowy Krzysztof Cichoń opowiedzieli, co się dzieje, gdy (nie tylko cyfryzacyjna) teoria spotyka się z praktyką, a konkretnie – czy warsztaty szkoleniowe w firmach transportowych mogą przynieść realne usprawnienia?

Następnie Tomasz Gadziński ze spółki KRD BIG zaprezentował skalę zadłużenia branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) w Polsce. Przeanalizował sytuację na podstawie danych z Krajowego Rejestru Długów. Po części kontynuacją tych przemyśleń była prelekcja Michała Parola z Grupy MAK, który mówił o ryzykach w transporcie, o szkodach, zagrożeniach i trendach ubezpieczeniowych – słowem: „ile to kosztuje i kto za to zapłaci?”.

 

Poznaj kodiaka

Po przerwie kawowej przyszedł czas na temat fundamentalny dla branży – cyberbezpieczeństwo, czyli czego unikać, żeby nie popaść w tarapaty. Bezpieczeństwo cyfrowych rozwiązań nie tylko w branży transportowej omówił Robert Grabowski z CERT Orange Polska   . Następnie prelekcję o kontrowersyjnie brzmiącym tytule „Masowe zwolnienia dzięki sztucznej inteligencji w 2025 roku!” wygłosił Michał Noga z firmy HOGS. Cyfrowa może być również karta paliwowa, która usprawnia nadzór nad kosztami firm transportowych. Swoisty poradnik takiego podejścia do wykorzystania karty paliwowej w firmie transportowej zaprezentował Paweł Szewczuk z CRT Partner.

Poznaj kodiaka – mistrza strategii optymalnego żerowania. Na tym haśle zasadzała się „top story” krakowskiej konferencji – prelekcja o neurodopalaczach w logistyce i transporcie, czyli o tym, jak osiągnąć przewagę rynkową dzięki wiedzy o mózgu? Mówili o tym Joanna i Jarosław Burdek z Useful Brand. Ta prelekcja miała kontynuację w wystąpieniu Gawła Bogusa z firmy Webfleet, który opowiedział o wykorzystaniu sztucznej inteligencji do maksymalizacji wydajności floty. Omówił strategie zaawansowanej optymalizacji.

Przyszłość transportu jest cyfrowa

Po przerwie – kolejna prelekcja w podwójnej obsadzie, składającej się z eksperta – dr. Dominika Skowrońskiego z firmy doradczej Lark Business Consulting – i Moniki Rybki z firmy transportowej OL – Trans. Podczas tego studium przypadku omówiono, jak poukładać firmę transportową, by dobrze współpracowała ze sztuczną inteligencją. Z kolei Agata Horzela, reprezentująca firmę GS1 Polska, przedstawiła prognozę, jak elektroniczne dokumenty zmienią branżę TSL.

Nadszedł w końcu czas na dyskusje panelowe, które spotykają się chyba z największym zainteresowaniem publiczności. „Przyszłość transportu jest coraz bardziej cyfrowa” – to oczywiste i nieuniknione. Podczas debaty, moderowanej przez Aleksandrę Kaszub z Marathon International Logistics, paneliści starali się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego digitalizacja jest jednym z dwóch najważniejszych obszarów inwestycyjnych polskich firm transportowych? Swoimi spostrzeżeniami dzielili się: Patryk Bednarz – Bednarz Ventures, Marcel Nawalany – BitCargo, Dariusz Rejnchard – Maciosoft i Mateusz Szanter –

ABC Czepczyński.

„Dostawczakiem” przez Europę

Po przerwie kawowej nadszedł czas na blok tematyczny poświęcony przyszłości niszy transportu drogowego, związanej z przewozami towarów pojazdami dostawczymi – o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Jej przyszłość całkowicie się zmieni w połowie 2026 r., kiedy wejdzie w życie obowiązek instalowania w tych pojazdach tachografów cyfrowych ze wszystkimi tego konsekwencjami. Prelekcję wprowadzającą do tej tematyki wygłosił Beniamin Matecki, niezależny ekspert branży TSL, który następnie poprowadził panel dyskusyjny na ten sam temat, zatytułowany: „Przemodelowanie rynku przewozów pojazdami o masie do 3,5 tony po ograniczeniu działalności sektora przesyłek ekspresowych poprzez montaż tachografów”. Udział wzięli: Mariusz Derdziak – Citronex Trans Energy, Łukasz Stachurski – Zet Transport, Karol Biela – portal dostawczakiem.pl – oraz Marcin Bobik, reprezentujący firmę transportową Botam, a także Polską Unię Transportu.

Konferencja zakończyła się wielkim sukcesem. Około 130 osób, które zagościły tego dnia w krakowskim hotelu Galaxy, wyjechało do swoich firm z ogromnym bagażem wiedzy, którą dzielili się między innymi na portalu LinkedIn, na którym mogliśmy przeczytać wiele ciepłych słów na temat imprezy.

Zobacz również


Przeczytaj