TECHNIKA
Oleje silnikowe- moc versus ekologia
Środki smarne mają dla funkcjonowania jednostek napędowych aut ciężarowych kluczowe znaczenie. Obecnie rozwój technologii i produkcji olejów silnikowych „napędzają” surowe wymogi związane m.in. z ochroną środowiska. Olej musi być nie tylko wydajny i mieć relatywnie długą trwałość, ale również konieczne jest to, by można było go łatwo utylizować.
Data publikacji: 19.07.2023
Data aktualizacji: 12.10.2023
Podziel się:

Unia Europejska wymaga ograniczenia emisji CO2 w nowych pojazdach ciężarowych, do 2025 r. o 15 proc., a do 2030 r. o 30 proc. Emisja szkodliwych substancji do atmosfery zależy nie tylko od samych paliw, ale również olejów. Środki smarne stanowią wprawdzie zaledwie ok. 0,5 proc. całkowitych kosztów eksploatacyjnych danego pojazdu, ale ich wpływ na środowisko jest kilkakrotnie większy. Działania producentów olejów skupiają się zatem na tym, aby z jednej strony sprostać coraz surowszym, prawnym wymogom, a z drugiej strony nie pogarszać osiągów silników, w których te oleje są stosowane. Aby zwiększyć oszczędność paliwa, producenci samochodów ciężarowych zaczęli rekomendować środki smarne o niższej lepkości, pozwalające uzyskiwać oszczędności paliwa. Osiągnęli to poprzez unowocześnienie specyfikacji, „przy okazji” starając się zapewnić większą trwałość i ochronę, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa przy zachowaniu pełnej ochrony silnika samochodu.
Rimula z numerem siedem
Gama olejów Shell Rimula R7 to innowacyjna rodzina produktów o niskiej lepkości i niskiej wartości HTHS (High Temperature High Shear Rate – lepkość dynamiczna). Przygotowano ją specjalnie z myślą o samochodach ciężarowych najnowszej generacji. Oleje Shell Rimula R7 można stosować w silnikach z układami EGR, DPF, SCR (ochrona pierścieni tłokowych i tulei cylindrowych oraz zużycie zespołu zaworów). Spełniają wymagania dotyczące długich okresów między wymianami oleju w przypadku nowoczesnych silników Euro 6.
Oleje zmniejszają zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji bez uszczerbku dla trwałości, a jednocześnie chronią silnik nawet w trudnych warunkach. Najnowszymi produktami w „rodzinie” są: Shell Rimula R7 Plus AI 0W-20 oraz Shell Rimula R7 Plus AD 0W-20. Po ich wprowadzeniu gama Rimula R7 obejmuje cztery oleje: Rimula R7 AD 5W-30 o wartości HTHS 2,9 mPa s, posiadający aprobatę Mercedes-Benz; Rimula R7 Plus AM 5W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s (aprobata MAN i Scania); Rimula R7 Plus AI 0W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s, posiadający aprobatę IVECO oraz Rimula R7 Plus AD 0W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s (Mercedes-Benz). Wszystkie oleje z rodziny Shell Rimula R7 opracowano z wykorzystaniem technologii Dynamic Protection Plus, która łączy stosowanie bazowego oleju syntetycznego, powstającego w technologii GTL, oraz technologię Adaptive Additive, chroniącą silnik. Zaawansowana technologia niskopopiołowa (LowSAPS) zapobiega blokowaniu lub zanieczyszczaniu urządzeń oczyszczających spaliny, takich jak katalizatory i filtry układu wydechowego.
Trochę Kuwejtu z Belgii
Q8Oils to belgijska firma olejowa, będąca częścią Kuwait Petroleum Corporation (KPC), należącej do największych koncernów petrochemicznych na świecie. W Polsce obecna jest od ośmiu lat. Oleje serii Formula Truck dedykowane są do silników wysokoprężnych, przeznaczonych do pracy przy dużych obciążeniach. Są to oleje niskopopiołowe, co ma gwarantować lepszą ochronę silnika i obniżyć zużycie paliwa. Oleje Q8 Formula Truck, będące środkami smarnymi o niskim poziomie popiołu siarczanowego, spełniają wymagania pojazdów z filtrami cząstek stałych (DPF). Oleje Q8 Formula Truck sprawdzono w rzeczywistych warunkach jazdy, np. w testach silnika OM501 LA FE, Q8 Formula Truck 8900 FE 5W-30 pozwolił na zmniejszenie zużycia paliwa o 1,2 proc. Q8Formula Truck 8900 FE 5W-30 może być stosowany w większości silników wysokoprężnych Euro 4, Euro 5 i Euro 6, wyposażonych w systemy oczyszczania spalin i pracujących na oleju napędowym o niskiej zawartości siarki. Również Q8 Formula Truck 7000 FE 10W-30 jest przeznaczony do pojazdów ciężkich, eksploatowanych na drogach i poza nimi, wymagających oleju silnikowego o niskiej zawartości SAPS, a może być stosowany w silnikach wysokoprężnych Euro 4, Euro 5 i Euro 6. Można stosować wydłużone okresy między wymianami. Został specjalnie zaprojektowany dla Volvo VDS-4.5.
Gama obejmuje też Q8 Formula Truck 8500 10W-40, został opracowany dla pojazdów ciężarowych wymagających specyfikacji ACEA E6 / E7 / E9 i API CJ-4. Może być stosowany w większości silników wysokoprężnych Euro 4, Euro 5 i Euro 6, wyposażonych w systemy oczyszczania spalin i pracujących na oleju napędowym o niskiej zawartości siarki. Podobnie jak poprzednik, przewyższa wymagania ponad 90 proc. floty pojazdów ciężarowych (IVECO, Scania, MAN, Mercedes-Benz, Cummins, Volvo, MTU czy Caterpillar).
Rubia made by Total
Gama najnowszych olejów TotalEnergies Rubia Optima pod względem parametrów technicznych i jakościowych jest zgodna ze specyfikacjami: API: CK-4, ACEA: E8 i E11 oraz wymagającymi homologacjami konstruktorów Mercedes-Benz, Volvo, Mack, Cummins, Scania, MAN.
API: CK-4 to najnowsza norma, która zaostrza wymagania jakościowe, w stosunku do poprzedniej CJ-4. Wymaga poprawy odporności na utlenianie (o 100 proc.) i utraty lepkości na skutek ścinania i napowietrzania oleju. Podwyższa wymagania dotyczące ochrony przed „zatruciem” katalizatora, blokowaniem DPF, zużyciem silnika, osadami na tłokach i wzrostem lepkości oleju, związanym ze zwiększoną ilością sadzy (wymóg lepszej dyspersji). ACEA: E8 i E11 to z kolei wydane w 2022 r. zaostrzone specyfikacje jakościowe, zwiększające wymagania co do utleniania oleju zgodnie z wymaganiami API CK-4, ale również podnoszące wymagania co do właściwości przeciwzużyciowych tulei i pierścieni (nowy test silnik – MACK T12). Zaostrzono też wymagania dla czystości tłoków, zapiekania pierścieni i szlamów w silnikach przy stosowaniu paliwa o podwyższonej ilości biokomponentów, które są wymagane w Europie. Nowością jest obowiązkowy test na odporność oleju na napowietrzanie (test Catterpilar).
W gamie produktów TotalEnergies Rubia Optima zastosowano zaawansowaną technologię Inno-Boost. Pozwala ona spełnić wymagania najnowszych specyfikacji, ale także na dopasować się do wymagań producentów OEM, dotyczących maksymalnych interwałów między wymianami oleju. W składzie oleju są dodatki zawierające kombinację przeciwutleniaczy. Aktywne cząsteczki hamują powstawanie rodników utleniania i utrzymują nienaruszone łańcuchy węglowodorowe. W rezultacie lepkość oleju silnikowego pozostaje stabilna i utrzymuje właściwości oleju przez dłuższy czas. Znacząco wpływa to na żywotność silnika, jego moc, czystość, zużycie paliwa oraz ochronę układu oczyszczania spalin.
Co od Valvoline?
Jednym z najnowszych produktów Valvoline jest olej silnikowy Premium Blue GEN2 One Solution. Bazuje on na unikatowej formulacji, a przeznaczony jest do stosowania zarówno w silnikach Diesla, benzynowych, jak i zasilanych gazem (CNG, LNG, LPG). Dzięki temu olej ten jest produktem uniwersalnym, co skutkuje zmniejszeniem kosztów magazynowych utrzymywania we flotach o szerokiej gamie pojazdów, różnych olejów do różnych typów silników (redukcja kosztów obsługi, a także minimalizacja ryzyka zastosowania niewłaściwego rodzaju oleju w danym silniku).
Valvoline Premium Blue GEN 2 One Solution opracowano wspólnie z firmą Cummins, a dzięki wyselekcjonowanym bazom olejowym, a także pakietowi dodatków uszlachetniających uzyskał aprobaty czołowych producentów silników. Formulacja cechuje się relatywnie wysoką odpornością na utlenianie i stabilnością temperaturową, dzięki czemu olej ten chroni komponenty silników, pracujących na różnym typie paliwa. Aby spełnić szeroki zakres wymagań, olej Premium Blue GEN 2 One Solution jest oferowany w dwóch lepkościach: 10W-30 i 15W-40, znajdując zastosowanie w silnikach autobusów miejskich, samochodów ciężarowych i dostawczych oraz innych pojazdów, wymagających tej jakości oleju. Ma aprobaty takich producentów silników jak: Alison, Cummins, MACK, Renault, Volvo.
Tedex – nie tylko syntetyk
Tedex ma nowy olej Tedex Synthetic UHPD LSP 5W-30. Może być stosowany w autach z silnikami spełniającymi wymagania normy Euro 6. Tedex UHPD (S) LSP 10W-40 jest polecany dla firm o zróżnicowanym taborze (samochody ciężarowe i dostawcze oraz ciężki sprzęt budowlany), stosowany jest również powszechnie w autobusach. Dla silników, które wymagają oleju klasy lepkości 15W-40 producent dedykuje Tedex SHPD VDS4 LSP 15W-40, który wypełnia klasyfikację jakościową CK-4 i normę Euro 6. Testy wykazały, że oleje CK-4 zapewniają o 20 proc. lepszą ochronę przed zużyciem, o 50 proc. lepszą odporność na utlenianie i o 80 proc. lepszą kontrolę lepkości w wysokich temperaturach. Zastosowanie przy produkcji olejów Tedex Synthetic UHPD LSP 5W-30, Tedex UHPD (S) LSP 10W-40, Tedex UHPD (S) 10W-40 baz syntetycznych i odpowiednio dobranego pakietu dodatków uszlachetniających powoduje stabilność w wysokich temperaturach, niską lotność, gwarantuje łatwe uruchamianie silnika w warunkach zimowych oraz ma gwarantować optymalne smarowanie silnika w całym przedziale temperatur. Właściwości oleju pozwalają na wydłużenie pracy silnika między wymianami. Zależy to od konkretnego pojazdu, może jednak sięgać 120 tys. km.
Wydłużeniu okresu między wymianami służyć ma też półsyntetyk Tedex UHPD (S) 10W-40, wielosezonowy olej Ultra High Performance Diesel. Polecają go tacy producenci samochodów jak: Mercedes-Benz, MAN oraz Volvo. Nadaje się do silników wysokoprężnych Euro 5, 6, wyposażonych w SCR, ale można go również stosować w silnikach spełniających wymagania Euro 4, 3, 2, 1, gdzie producent pojazdu zaleca stosowanie oleju silnikowego tej klasy. Jest odpowiedni do smarowania silników samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów, maszyn drogowych i budowlanych oraz ciągników siodłowych nieposiadających filtrów DPF.
Michał Jurczak
Zobacz również