TECHNIKA
Opony FUELMAX ENDURANCE i system DrivePoint dla zielonej Europy
Goodyear zaprezentował nową linię opon do pojazdów ciężarowych – FUELMAX ENDURANCE – o wszechstronnym zastosowaniu i obniżonym zużyciu paliwa. Ta gama opon na oś kierowaną i napędową stanowi innowacyjne rozwiązanie dla firm transportowych i logistycznych, których pojazdy korzystają zarówno z autostrad, jak i dróg regionalnych.
Data publikacji: 18.11.2021
Data aktualizacji: 10.10.2023
Podziel się:

Opony z tej linii posiadają trzy zasadnicze przewagi konkurencyjne:
- Niską emisję zanieczyszczeń i odporność na zużycie;
- Wydajność i wszechstronność – zapewniające oszczędność paliwa, zarówno na autostradach, jak i na drogach regionalnych;
- Cała linia posiada kategorię „B” na unijnej etykiecie pod względem efektywności paliwowej, a także oferuje wysoki poziom przyczepności i trakcji.
– Dzięki nowej oponie FUELMAX ENDURANCE przenosimy efektywność paliwową, znaną z eksploatacji na autostradach na drogi regionalne. Jest to wydajna i wytrzymała opona, oferująca niski poziom emisji spalin i doskonałą przyczepność, a także długotrwałe osiągi i przebiegi. Dzięki nowej linii produktów chcieliśmy wypełnić lukę pomiędzy zrównoważonym rozwojem a codzienną rzeczywistą eksploatacją – mówi Grégory Boucharlat, wiceprezes Goodyear ds. biznesu opon użytkowych w Europie.
Zmniejszenie emisji CO2 o 2 proc. przekłada się na oszczędność około 1 tony CO2 i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie.
Wydajność i długotrwałe działanie
Jako nowy standardowy element wyposażenia fabrycznego nowych pojazdów ciężarowych, gama ta przystosowana jest do szerokiego zakresu zastosowań w transporcie, a jednocześnie wspiera producentów w dalszym obniżaniu poziomu emisji nowych pojazdów ciężarowych średnio o 2 proc. w porównaniu z oponami z oznaczeniem „C” w zakresie efektywności paliwowej. Zgodnie z ogólnymi ambicjami Europy, emisja CO2 z nowych pojazdów użytkowych musi zostać zmniejszona o 15 proc. od 2025 r., a następnie do 30 proc. od 2030 r. w porównaniu do poziomu bazowego z lat 2019-20.
Do tej pory operatorzy transportowi często musieli wybierać pomiędzy trwałością, dużym przebiegiem a doskonałą wydajnością paliwową. Opony FUELMAX ENDURANCE zostały zaprojektowane, aby managerowie flot nie stawali już przed takimi dylematami, ale wszystkie te aspekty: trwałość, duży przebieg i wydajność mieli w jednej linii opon, która na dodatek wychodzi naprzeciw wyzwaniom zrównoważonego rozwoju.
Kluczowe obszary rozwoju
Wyznaczając nowe standardy, inżynierowie Goodyear skupili się na połączeniu trzech – wydawałoby się – sprzecznych ze sobą aspektów, a więc: przebiegu, trakcji i wszechstronności, aby zapewnić oszczędność paliwa i niską emisję spalin.
Opona na oś kierowaną FUELMAX S ENDURANCE łączy w sobie sprawdzoną technologię Goodyear IntelliMax Rib w układzie 5- lub 6-żebrowym z pomysłowym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. Usztywnienia w rowkach barkowych łączą się, gdy opona się toczy, zwiększając jej wytrzymałość i ograniczając zużycie w bardziej wymagających warunkach terenowych, gdzie jazda w trybie stop-start, uderzenia w krawężniki, częstsze skręcanie i manewrowanie oraz intensywniejsze hamowanie stawiają przed oponami dodatkowe wyzwania.
Z kolei w przypadku nowej opony na oś napędową, oprócz innowacyjnej mieszanki bieżnika, zastosowano specjalny proces utwardzania, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika wyposażony w dużą liczbę głębokich lameli, rowków centralnych i wgryzających się krawędzi, poprawia trakcję i skuteczniej odprowadza wodę.
Podkreślając zaangażowanie Goodyear w gospodarkę o obiegu zamkniętym, nowa opona FUELMAX ENDURANCE jest w pełni zgodna z programem bieżnikowania opon opracowanym przez producenta. Model na oś napędową będzie dostępny w postaci bieżnikowanej na gorąco opony premium TreadMax, która zapewnia dodatkowe przebiegi, a jednocześnie zachowuje te same cechy i korzyści, co nowy, innowacyjny bieżnik, obniżając koszty opon nawet o 30 proc.
Projektując linię opon FUELMAX S ENDURANCE inżynierowie Goodyear skupili się na połączeniu trzech sprzecznych ze sobą aspektów, a więc: przebiegu, trakcji i wszechstronności.

Kontrola ciśnienia w oponach jest niezbędna, aby zapewnić pojazdom ciężarowym i naczepom większą mobilność, oszczędność paliwa, a także zoptymalizować przebieg i wydłużyć żywotność opon. Z tego względu Goodyear wprowadza DrivePoint, bardzo łatwy w obsłudze system monitorowania ciśnienia w oponach. Oznacza to, że Goodyear może zaoferować trzy alternatywne rozwiązania, odpowiadające konkretnym potrzebom flot, które chcą wydłużyć czas sprawności i aktywnie planować konserwację opon.
DrivePoint dołącza do istniejących już rozwiązań TPMS i czytnika najazdowego Drive-Over-Reader w zakresie inteligentnego monitorowania opon, dostępnych w ramach kompleksowej oferty Goodyear Total Mobility, obejmującej także opony premium i ogólnoeuropejską sieć serwisową.
System Goodyear DrivePoint składa się z czujników ciśnienia umieszczonych na zaworach opon i odbiorników zasilanych bateriami, które odczytują stan ciśnienia we wszystkich oponach natychmiast po przejechaniu przez nie pojazdu.
Zebrane dane są przesyłane do chmury Goodyear, co zapewnia łatwy dostęp i raportowanie za pośrednictwem mobilnych i internetowych aplikacji Goodyear Fleet Manager, dostępnych dla systemów IOS i Android. Jeśli ciśnienie jest niższe od zalecanego, manager floty otrzymuje natychmiastowe powiadomienie, co pozwala uniknąć potencjalnej awarii opony, która mogłaby spowodować zatrzymanie pojazdu i dodatkowe koszty.
W ostatnich miesiącach Goodyear przeprowadził badanie ok. 1000 europejskich flot ciężarowych w 30 krajach, zadając managerom nimi zarządzającym pytania o to jakie znaczenie ma dla nich zrównoważony rozwój ich firm. Jak zapewnia Maciej Szymański, wszyscy szefowie przebadanych firm transportowych i logistycznych popierają zrównoważony rozwój, ale badanie polegało na tym, żeby sprawdzić co tak naprawdę robią szefowie flot, żeby wprowadzać w swoich firmach zasady zrównoważonego rozwoju i jak efektywne są ich działania. Optymistyczne wyniki badania przedstawia grafika.
Marek Loos
Artykuł ukazał się w nr 5(114) październik-listopad 2021 czasopisma „Transport Manager”.
Więcej interesujących treści w naszym najnowszym wydaniu. Dołącz do klubu naszych prenumeratorów
https://www.transport-manager.pl/prenumerata/#subscription-section
Zobacz również