FINANSE
Sprawdź przewoźnika przed podpisaniem umowy
Ponad 11 mln zł – fikcyjne faktury na tę kwotę w latach 2023-2024 wystawiła jedna ze świętokrzyskich firm transportowych. Skala procederu, wykrytego przez Krajową Administrację Skarbową, nie pozostawia wątpliwości, że problem oszustw w branży TSL jest nie tylko aktualny, ale też poważny. Podstawowym sposobem na zmniejszenie ryzyka współpracy jest weryfikacja kontrahentów jeszcze przed jej rozpoczęciem.
Data publikacji: 23.04.2025
Data aktualizacji: 23.04.2025
Podziel się:

Świętokrzyski fraud na faktury bez pokrycia naraził Skarb Państwa na straty rzędu 4 mln złotych, ale w gronie poszkodowanych mogli znaleźć się również kontrahenci nieuczciwej firmy i podmioty ją finansujące.
Przewozy międzynarodowe – żyzny grunt dla oszustów
Wyłudzenia płatności to, obok kradzieży ładunków, jedno z największych zagrożeń dla przedsiębiorców w branży TSL. Jej międzynarodowy charakter i duża liczba transakcji tworzą żyzny grunt dla oszustów biegłych w cyberprzestępczości.
– Oszuści mogą „przejąć” płatności, podszywając się pod kontrahenta na przykład na podstawie łudząco podobnego adresu e-mail, który podsunie nowe konto do wpłaty środków. Przedsiębiorcy muszą nieustannie mieć się na baczności i redukować ryzyko. W tym zadaniu pomaga im weryfikacja kontrahentów, pozwalająca wykryć firmy z problemami, których reputacja i rzetelność budzą wątpliwości – zwraca uwagę Katarzyna Szocińska-Zazulak, dyrektor obszaru finansów i ryzyka w Transcash.eu.
Czy polskie firmy weryfikują kontrahentów?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Raport ERIF BIG i Apfino z końca 2023 r. pokazał, że polskie firmy są świadome konieczności weryfikacji swoich kontrahentów. Zgodnie z nim stosuje ją 61 proc. polskich firm, a 69 proc. uważa taki proces za przydatny lub bardzo przydatny. Zgoła inne wnioski płyną z raportu „Zaufanie w Biznesie” autorstwa Rzetelnej Firmy z marca 2024 r. Zgodnie z nim tylko 34 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP weryfikuje kontrahentów przed każdą nową transakcją.
Istnieje wiele narzędzi weryfikacji, od publicznych rejestrów gospodarczych zarządzanych przez państwo, przez metody nieoficjalne, podyktowane zdrowym rozsądkiem i branżową praktyką, aż po raporty wywiadowni gospodarczych, które za opłatą dostarczają szczegółowych danych o sytuacji kontrahenta i jego kondycji finansowej. WP
Więcej informacji: https://transcash.eu/blog/category/poradnik/?utm_source=informacja-prasowa&utm_campaign=jak-sprawdzic-firme
Zobacz również