MANAGEMENT
Telematyka wspomaga konkurowanie jakością
O wzroście znaczenia telematyki dla sektora transportowego na przestrzeni ostatnich kilku dekad, z Dariuszem Terleckim, dyrektorem regionalnym na Polskę i Europę Wschodnią firmy Webfleet, rozmawia Marek Loos.
Data publikacji: 19.09.2024
Data aktualizacji: 20.09.2024
Podziel się:

Jesteście na rynku telematycznym dla transportu drogowego praktycznie od początku jego istnienia. Jakie były jego początki? Jakie czynniki sprawiły, że właściciele firm transportowych zauważyli z upływem czasu konieczność implementacji w swoich przedsiębiorstwach systemów telematycznych?
Kluczowe powody to optymalizacja zarządzania zasobami, oszczędności i utrzymanie konkurencyjności. Polscy przewoźnicy nie mogą już konkurować jedynie niskimi cenami. Muszą poszukiwać nowych sposobów i nowych narzędzi, by poprawić efektywność swojej floty. Polscy przewoźnicy stali się dość otwarci na innowacje i szybko je przyjmują. Nasi klienci oszczędzają do 10-15 proc., a niektórzy nawet do 20 proc. na paliwie. Telematyka pozwala optymalizować zarządzanie zamówieniami i działalnością oraz zaoszczędzić sporo czasu, głównie poprzez redukcję pracy papierkowej i administracyjnej. Wspiera także przedsiębiorców w działaniu zgodnie ze wszystkimi regulacjami wprowadzanymi przez Unię Europejską.
W jaki sposób telematyka zrewolucjonizowała zarządzanie flotami pojazdów ciężarowych?
Systemy takie jak Webfleet Video, Webfleet TPMS czy Webfleet Asset Management znacznie ułatwiają i usprawniają pracę kierowców, dbając jednocześnie o ich komfort i bezpieczeństwo, a jednocześnie minimalizują wydatki związane z nieplanowanymi postojami, pomyłkami w parowaniu naczep z ciągnikami czy też zdarzeniami na drodze. Podobnie rozwiązanie Webfleet Cold Chain jest niezbędnym narzędziem przy przewozie towarów wrażliwych.
Kolejnym narzędziem, które – jak sądzę – nada nowe tempo rozwojowi telematyki, będzie sztuczna inteligencja. Jak zmieni ona Waszą branżę? W którym kierunku poprowadzi?
To się już dzieje. Sztuczna inteligencja będzie grała coraz większą rolę na przykład w optymalizacji planowania tras, predykcyjnej eksploatacji oraz bezpieczeństwie na drogach.
W jakich kierunkach – Pana zdaniem - będą rozwijały się systemy telematyczne?
Myślę, że najbliższa jest dekarbonizacja w łańcuchach dostaw, a więc i dekarbonizacja transportu. Wyniki raportu „Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie flot. Stan polskiego rynku flotowego marzec 2024”, przygotowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie magazynu „Fleet” oraz firmy Webfleet, wskazują, że 28 proc. firm wdrożyło, a 18,5 proc. obecnie testuje narzędzia do pomiaru i raportowania emisji CO2 we flotach.
Jak na tym tle rysują się zmiany w Waszej ofercie dla branży TSL?
Istotnym elementem w tym procesie jest ewolucja flot w kierunku EV i ten obszar już aktywnie rozwijamy i realnie wspieramy od dłuższego czasu. Rozwijamy także rozwiązania mobilne dla przyszłości, angażując się w wykorzystywanie najnowocześniejszych technologii, aby sprostać wyzwaniom operatorów flot, integrując czujniki opon, kamery samochodowe, sztuczną inteligencję i IoT w celu zwiększenia wydajności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w branży flotowej teraz i w przyszłości.
Dziękuję za rozmowę.
Marek Loos
Zobacz również