Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Trzy kryzysowe postulaty Forum Transportu Drogowego

MANAGEMENT

Trzy kryzysowe postulaty Forum Transportu Drogowego

Uruchomienie „Kalkulatora minimalnych stawek za przewóz ładunków”, zmiana zasad naliczania składek na ZUS oraz rządowe dofinansowanie wymiany tachografów. Takie są trzy postulaty obradującego 26 marca 2024 r. Forum Transportu Drogowego (FTD). Zdaniem sygnatariuszy FTD te rozwiązania spowodowałyby poprawę trudnej sytuacji firm transportowych.


Data publikacji: 10.04.2024

Data aktualizacji: 10.04.2024

Podziel się:

Głównymi punktami obrad była dyskusja nad trzema kwestiami:

  • przygotowaną przez Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych (ZSPD) koncepcją tzw. „Kalkulatora minimalnych stawek za przewóz ładunków”;
  • propozycją Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD) dotyczącą zmiany zasad naliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dla kierowców w ruchu międzynarodowym;
  • refundacją poniesionych przez przedsiębiorców kosztów związanych z obowiązkową wymianą tachografów na cyfrowe drugiej generacji.

Te punkty stały się podstawą uzgodnionego wspólnego stanowiska sygnatariuszy Forum.

Stawka minimalna: za i przeciw

Zdaniem Dariusza Matulewicza, prezesa ZSPD, wprowadzenie stawki minimalnej, wyliczanej na podstawie kalkulatora, nie tylko ustabilizuje ceny i zwiększy skuteczność walki z ukraińską konkurencją, lecz także pozwoli walczyć z pośrednikami, którzy odbierają marże przewoźnikom. System poprawiłby zarówno zyskowność branży, jak i zlikwidowałby opóźnienia płatnicze oraz łańcuchy pośredników. Jego zdaniem narzędzie do wyliczania stawek powinno być w rękach Krajowej Administracji Skarbowej, a organy kontrole mogłyby weryfikować dokumenty przewozowe z bazą danych administrowaną przez jedną z rządowych agend.

W dyskusji nad tym punktem pojawiły się rozbieżne opinie. Niektórzy uczestnicy FTD podkreślali bowiem, że państwowa kontrola cen minimalnych za usługi transportowe, realizowane obecnie na podstawie dobrowolnie zawieranych umów, jest ingerencją w wolny rynek i zasadę swobody umów. Ceny za usługę kształtują się w wyniku wzajemnego oddziaływania popytu i podaży, dlatego też ich określenie pozostawia się zasadniczo siłom rynku, a nie prawnym regulacjom. Jednocześnie wskazywano, że choć polskie prawo dopuszcza ingerencję w tym obszarze, to taka regulacja zamiast korzyści może w konsekwencji spowodować niepożądane skutki. Szczególną uwagę zawracano na fakt, iż taka regulacja mogłaby ewentualnie obowiązywać jedynie w transporcie krajowym, a nie międzynarodowym, który jest regulowany unijnymi przepisami.

Postulat zmiany zasad naliczania składek na ZUS

Piotr Litwiński, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, przedstawił postulat zmiany zasad naliczania składek na ZUS. Zaproponował, aby obowiązywały one od średniego wynagrodzenia za rok miniony. Z tą propozycją zgodził się m.in. Piotr Mikiel, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego ZMPD, który przypomniał, że była ona złożona jeszcze w 2023 r., podczas nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, gdy projekt znajdował się w Senacie. Wówczas nie doszło jednak do zmiany prawa w tym zakresie.

– Warto tę próbę ponowić, ponieważ przyjęcie zmiany dałoby miesięcznie ok. 800 zł oszczędności w składkach na ubezpieczenia społeczne na pracownika, a jednocześnie nie byłaby to ingerencja w warunki zatrudnienia kierowców i nie doprowadziłaby do znaczącego uszczuplenia wpływów ZUS – powiedział Piotr Mikiel. Zdecydowana większość uczestników wskazywała jednak, że dzisiaj branża transportowa oczekuje jeszcze większego wsparcia ze strony państwa, a tym samym większej ulgi w tych  należnościach.

Wymiana tachografów tylko z rządowym dofinansowaniem

Uczestnicy Forum zgodzili się, że niezbędne jest rządowe dofinansowanie do wymiany tachografów na inteligentne drugiej generacji. Ministerstwo Infrastruktury oszacowało koszt wymiany na ok. 5 tys. zł za jeden tachograf, co w skali makro oznacza wydatek branży w wysokości 1,75 mld zł. Niezależnie od tego postulatu FTD, już od dłuższego czasu ZMPD zabiega w kręgach rządowych o dofinansowanie wymiany tachografów.

Porządek obrad został rozszerzony o informację prezesa Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji Zdzisława Szczerbaciuka dotyczącą postulatów wypracowanych podczas spotkania 21 marca 2024 r. w kancelarii Prezydenta RP, poświęconego sytuacji w transporcie międzynarodowym.

Sygnatariusze rozmawiali również na temat dużego zatoru na granicy w Koroszczynie, sięgającego ok. 40 km., a także możliwości udrożenienia granicy poprzez otwarcie jednego z zamkniętych przejść – w Bobrownikach lub Kuźnicy Białostockiej. Kwestie te mają być tematem rozmów prezesa ZMPD Jana Buczka z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. ML

 

Źródło: www.zmpd.pl

 

Fot. ZMPD

Zobacz również


Przeczytaj