Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Wrażenia z jazdy Mercedesem Actrosem F

TECHNIKA

Wrażenia z jazdy Mercedesem Actrosem F

Nisko, ale szeroko 

Mercedes-Benz Actros w proponowanej od niedawna wersji F polecany jest przez producenta m.in. do transportu regionalnego. Wcześniej w Actrosie na krótsze trasy proponowano niżej zawieszone, węższe kabiny, o szerokości 2,3 m. W wersji F jest to pojazd też z niżej zawieszoną kabiną, ale ma ona 2,5 m szerokości, tak jak długodystansowe warianty Actrosa. Producent uszczuplił elektronikę, stosując konwencjonalne elementy wyposażenia. Zachowano jednak rozbudowane systemy bezpieczeństwa.


Data publikacji: 29.08.2023

Data aktualizacji: 12.10.2023

Podziel się:

Do krótkiego przetestowania otrzymaliśmy taką ciężarówkę z przyczepą i zabudową plandekową Wesob.

Powrót do klasyki

Actrosa w tej wersji rozpoznamy nie tylko po niskiej, ale szerokiej kabinie, lecz także po napisie „Actros F” na masce. W bardziej budżetowym samochodzie zastosowano klasyczne reflektory, bez LED i tradycyjne lusterka, a nie kamery, które proponowane są w Actrosie dalekobieżnym. Jednak nie jest ubogo. Wyposażenie obejmuje światła przeciwmgłowe i do jazdy dziennej. Lakierowany w kolorze nadwozia zderzak z narożnikami sprawia, że pojazd wygląda na pochodzący z wyższej półki.

Łatwo wsiadać, trudniej się upakować

W wariancie F do wyboru są dwie niżej zawieszone, niż w typowym Actrosie, kabiny – StreamSpace i BigSpace, obie o szerokości 2,5 m – niedostępna jest najwyższa kabina GigaSpace. W pojeździe udostępnionym nam do jazdy była to najniższa kabina – StreamSpace.

W porównaniu do wysokich szoferek, wsiada się tutaj łatwiej, bo do kabiny prowadzą trzy stopnie zamiast czterech, do tego górny stopień jest nieco przesunięty do środka. W środku oczywiście zastajemy tunel silnika o wysokości 12 cm. Obawialiśmy się, że w układzie z dość niskim dachem stworzy to klaustrofobiczną przestrzeń. Jednak nie jest tak źle. Niższe osoby mogą swobodnie wyprostować się stojąc na tunelu, a przy wzroście około 190 cm trzeba w takiej sytuacji skorzystać z wnęki szyberdachu.

Do wykończenie wnętrza użyto materiałów, tworzyw, w dotyku i w wyglądzie porównywalnych z dużym Actrosem. Górne schowki są mniejsze niż w długodystansowym Actrosie, nie ma też schowka obok lodówki. Na pewno przydadzą się te duże pod leżanką, z dostępem z kabiny i z zewnątrz. Dla jednego kierowcy to wystarczy, nawet na dłuższą trasę.  Chłodziarka jest niższa, ale duże butelki zmieszczą się po położeniu. Solidny stolik rozkładany w kokpicie przyda się na posiłek.

Dzięki temu, że kabina jest w pełnej, 2,5-metrowej szerokości, leżanki są długie, z tym że dość wąskie, zwłaszcza górna. Dolna ma ponad 70 cm szerokości i jest zaopatrzona w materac Premium Comfort, więc jeden kierowca raczej dobrze tu się wyśpi. W upalne dni skorzysta z elektrycznej klimatyzacji postojowej albo wpuści świeżego powietrza przez szklany dach uchylny, sterowany elektrycznie. Do dyspozycji ma złącze 12 V/15 A oraz gniazda 24 V/15A.

Nie szalejemy, jedziemy spokojnie

11-litrowy silnik o mocy 394 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1.900 Nm zapewnia sprawną jazdę takim zestawem w przeciętnych warunkach drogowych w Polsce. Nie jeździliśmy w górach, gdzie na pewno byłoby to dla niego spore wyzwanie. Zautomatyzowana skrzynia biegów gładko zmienia przełożenia. Trzystopniowy hamulec silnikowy sprawdza się przy wytracaniu prędkości, jednak wymaga przewidywania i wcześniejszej reakcji.

Znakomitym wsparciem dla kierowcy jest tempomat przewidujący (PPC), który na bieżąco kalkuluje, kiedy i jak dynamicznie warto się rozpędzić, kiedy zmienić bieg, kiedy przejść do swobodnego toczenia pojazdu, aby wykorzystać pęd zestawu. W wielu przypadkach kierowca nie byłby w stanie tak dokładnie określić nachylenia terenu, zjazdu i podjazdu, a maszyna robi to w zasadzie bezbłędnie, a wszystko po to, żeby jechać z prędkością jak najbardziej zbliżoną do zadanej, ale z jednoczesnym nastawieniem na oszczędzanie paliwa. Trzeba tylko zwracać uwagę na ikonki na desce rozdzielczej, bo zdarzają się, że ten asystent traci zasięg GPS i wówczas trzeba przejąć kontrolę nad tym wszystkim. Program „economy” skrzyni biegów też nastawiony jest na umniejszanie spalania. Wreszcie ogranicznik prędkości pojazdu ustawiono na 85 km/h, co też sprzyja oszczędności energii.

Kierowca wie, co się dzieje w martwym polu

Producent zadbał nie tylko o bezpieczeństwo kierowcy, lecz także osób postronnych, które znajdą się w tzw. martwym polu. Wszystko to, co znajduje się blisko pojazdu po jego prawej stronie wychwytuje boczny radar, który przekazuje sygnał do odbiornika na prawym przednim słupku. Tutaj trójkącik sygnalizuje kierowcy, że może o coś lub kogoś zahaczyć. Jest to system ostrzegawczy dwustopniowy. Kiedy zagrożenie jest mniejsze, pojawia się żółte podświetlenie trójkąta na słupku A po stronie pasażera. Drugi stopień ostrzegania – czerwony – informuje kierowcę o bezpośrednim niebezpieczeństwie kolizji. Jednocześnie z głośnika po stronie pasażera emitowany jest dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. To świetne rozwiązanie, także podczas manewrowania w ciasnych przestrzeniach, pozwalające uniknąć otarć.

Żeby nie wyprowadzić samochodu z równowagi…

Komfort i bezpieczeństwo jazdy poprawia stabilizacja kołysania pojazdu, regulująca przechyły. Jest to elektronicznie sterowany system zawieszenia i amortyzacji z adaptacyjną regulacją amortyzatorów, stosowany w pojazdach z częściowym lub pełnym zawieszeniem pneumatycznym. Dostosowuje on charakterystykę amortyzacji do stanu załadowania pojazdu, reagując także na różne sytuacje podczas jazdy oraz na stan nawierzchni. W połączeniu z zawieszeniem i układem hamulcowym zmniejsza przechyły boczne kabiny oraz tzw. przyspieszenia pionowe.

Kolejny system – stabilizacji przyczepy (TSA) zwiększa bezpieczeństwo jazdy, minimalizując niebezpieczeństwo spychania z nadanego kierunku jazdy samochodu lub ciągnika przez przyczepę lub naczepę, np. na zjeździe. Asystent stabilizuje zestaw poprzez wyhamowanie przyczepy przy zwolnionym pedale gazu i gdy nie zostanie naciśnięty hamulec nożny, na zakrętach i na zjazdach. Uwzględnia on również działanie hamulca silnikowego. Trzeba go aktywować przyciskiem TSA w dźwigni hamulca postojowego (w ustawieniu standardowym TSA jest zdezaktywowane). Aby zapobiec przegrzaniu się hamulców, monitorowana jest temperatura w układzie hamulcowym przyczepy.

… a kierowca nie zasnął

Asystent wspomagania koncentracji monitoruje zachowanie kierowcy na podstawie różnych parametrów. Bazuje on na asystencie utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy i czujniku skrętu kierownicy. System mierzy koncentrację kierowcy na podstawie utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w połączeniu z czynnościami szofera (używanie kierunkowskazów, pedału gazu, hamulca silnikowego itp.) oraz sposobem operowania kierownicą. System jest aktywowany przy każdym uruchomieniu pojazdu lub po 30 minutach pracy silnika. W ciągu pierwszych 15 minut rejestruje on wszystkie istotne dla siebie dane. Założeniem w jego działaniu jest jazda z prędkością ponad 60 km/h po drodze z widocznym oznakowaniem pasów ruchu.

Jeżeli określone w systemie wartości graniczne koncentracji zostaną osiągnięte, kierowca otrzymuje ostrzeżenie wizualne (żółty komunikat ze stylizowaną ikoną łóżka oraz komunikat „Zrób przerwę”) oraz rozlega się krótki sygnał dźwiękowy na tablicy wskaźników. Komunikat jest widoczny do momentu, w którym kierowca potwierdzi sygnał ostrzeżenia lub dezaktywuje asystenta wspomagania koncentracji. Sygnał ostrzegawczy powtarzany jest co 15 minut.

Komfortowo nawet na nierównościach

Mimo budżetowych inklinacji, ten pojazd został dość bogato wyposażony w kabinie. Kierowca ma do dyspozycji nawigację, klimatyzację automatyczną, 10-calowy Multimedia Cockpit (opcja; w standardzie przewidziano zwykły kokpit z tablicą wskaźników z analogowymi zegarami). Na desce rozdzielczej są dwa tablety, z których jeden zastępuje wskaźniki, zegary, a drugi obsługuje system multimedialny. Kierownica wielofunkcyjna, obszyta skórą, dobrze leży w dłoniach. Łatwo obsługuje się elektroniczny hamulec postojowy. Podczas jazdy pod słońce przydaje się roleta sterowana elektrycznie.

W pełni pneumatyczne zawieszenie (kabina na czterech poduszkach, w podwoziu miechy z tyłu i z przodu) pozwala bez wstrząsów pokonywać spore nierówności. Wygodnie siedzi się na obydwu fotelach, obszytych welurem. Wielokierunkowa regulacja ich ustawienia pozwala dobrać położenie do indywidualnych preferencji kierowcy i pasażera.

W jeździe Actros F nie różni się od zwykłego, długodystansowego Actrosa. Poza tym, że ma niską kabinę i niektóre tradycyjne elementy wyposażenia, zarówno w kwestii bezpieczeństwa jak i komfortu kierowcy dorównuje lub zapewnia poziom bardzo zbliżony do dużej wersji modelu. Z powodzeniem obsłuży trasy krajowe, a także krótsze międzynarodowe, zwłaszcza jeśli nie jest konieczna podwójna obsada.

Autor

Adam Wasielewski

Wyposażenie pojazdu testowego

EPB z ABS i ASR, system stabilizacji toru jazdy, stabilizacja kołysania pojazdu, Predictive Powertrain Control, tempomat z regulacją odstępu, elektroniczny hamulec postojowy, system stabilizacji naczepy (TSA), asyst. utrzymywania pojazdu na pasie jazdy, asyst. wspomagania koncentracji, rozpoznawanie znaków drogowych, asyst. martwego pola, Active Brake Assist 5, airbag kierowcy, układ pomiaru nacisków na osie, ukł. kontroli ciśnienia w ogumieniu, światła do jazdy dziennej, szyba przednia przyciemniana, lusterka podgrzewane, centralny zamek, czujnik światła, inteligentne oświetlenie, reflektory przeciwmgłowe, halogenowe, sensor deszczu, pistolet na sprężone pow., obicia foteli welurowe,  roleta elektr., klimatyzacja automatyczna, elektr. klimatyzacja postojowa, ogrzewanie postojowe wodne, chłodziarka, system nagłaśniający, nawigacja On Board, dach uchylny – elektryczny, złącze 12 V/15 A, gniazda 24 V/15A, interfejs – system zarządzania flotą FMS 2.0.

Mercedes-Benz Actros  F – parametry
Kabina L (długa) StreamSpace, 2,5 m szerokości
Rozstaw osi 5.800 mm
Silnik OM 470, R6, 10,7 l, KM, Euro VI E
Moc maksymalna 394 KM
Maksymalny moment obrotowy 1.900 Nm
Skrzynia biegów Zautomatyzowana PowerShift 3
Zawieszenie przednie/tylne Pneumatyczne
Układ hamulcowy Tarczowy z przodu i z tyłu

 

Zobacz również


Przeczytaj