Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Austria: nowe regulacje transportu odpadów

PRAWO

Austria: nowe regulacje transportu odpadów

Od 1 stycznia 2023 r. odpady z- do- i  przez ten kraj będą musiały jechać koleją. Jak informuje HGA, rocznie transportowane jest z- do- lub przez Austrię około 10 mln ton odpadów, z czego na transport koleją przypada 10 proc. Od 1 stycznia 2023 r. większość odpadów, których waga jest powyżej 10 ton, muszą być transportowane koleją lub innym środkiem transportu o równoważnym lub niższym potencjale emisji zanieczyszczeń – jeżeli odległość drogowa między miejscem przeznaczenia a miejscem wysyłki przekracza: od 1 stycznia 2023 r. – 300 km, od 1 stycznia 2024 r. – 200 km lub od 1 stycznia 2026 r. – 100 km.


Data publikacji: 20.12.2022

Data aktualizacji: 19.10.2023

Podziel się:

Obowiązek nie istnieje, jeżeli suma odległości dowozu odpadów do terminalu kolejowego załadunkowego i odbioru z terminala kolejowego rozładunkowego, jaką należy pokonać pojazdami drogowymi wynosiłaby 25 proc. lub więcej w porównaniu z długością trasy czystym transportem drogowym w Austrii.

Obowiązek transportu odpadów koleją lub alternatywnymi środkami transportu, podobnymi do kolei (pojazdy elektryczne lub z ogniwami elektrycznymi) istnieje tylko wtedy, gdy jest również techniczna możliwość alternatywnego wykonania takiego transportu, tzn. w szczególności, że na danej trasie dostępne są alternatywne środki transportu kolejowego, np. dostępna jest linia kolejowa.

Transport odpadów krajowych w Austrii

Obliczenia mające na celu ustalenie, czy ma zastosowanie „wyjątek 25 proc.”, są procesem dwuetapowym.

Ogólne informacje dotyczące obliczania trasy (pierwszy krok):

Jeżeli odległość transportem drogowym między miejscem przeznaczenia a miejscem wysyłki przekracza 300 km, od 1 stycznia 2023 r., 200 km od 1 stycznia 2024 r. lub 100 km od 1 stycznia 2026 r., – przewóz odpadów co do zasady prawnej podlega obowiązkowi. Jako punkt odniesienia należy przyjąć najszybszą trasę (tj. trasę o najkrótszym czasie przejazdu między miejscem wysyłki a miejscem przeznaczenia – należy brać pod uwagę tylko trasy, po których mogą poruszać się samochody ciężarowe). Jeżeli transport podlega obowiązkowi z powodu przekroczenia kilometrów drogowych (km drogi), kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy obowiązuje „25 proc. wyjątek”.

„25 proc. wyjątek” (drugi krok):

Aby obliczyć, czy ma zastosowanie „zwolnienie 25 proc.” z transportu kolejowego – kilometry drogowe dla transportu od punktu nadania do najbliższego punktu załadunku na kolej i od punktu rozładunku terminalu kolejowego, który znajduje się najbliżej miejsca przeznaczenia do miejsca rozładunku. Sumę tych kilometrów należy porównać z kilometrami obliczonymi z najszybszej trasy transportu dla transportu odbywającego się wyłącznie na drodze. Jeżeli kilometry drogowe, które mają być przejechane do i z terminalu kolejowego, stanowią co najmniej 25 proc. kilometrów drogowych lub więcej, które zostaną przejechane w przypadku przewozu realizowanego wyłącznie transportem drogowym, przewóz nie podlega obowiązkowi wykonania tego przewozu koleją lub alternatywnym środkiem transportu.

 

Uwaga! W odniesieniu do punktów załadunku i rozładunku, w obliczeniach należy również uwzględnić punkty załadunku i rozładunku firm prywatnych połączenia kolejowego oraz punkty załadunku i rozładunku na pociągu ROLA. ML

 

Źródłło: HGA

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj