MANAGEMENT
Coraz mniejszy popyt na karnety TIR
Pomimo wdrożenia przez niektóre kraje cyfrowej wersji karnetów TIR, zapotrzebowanie na nie maleje. Wojna na Ukrainie, pandemia i ograniczenia w ruchu pojazdów sprawiły, że liczba karnetów wydanych w 2022 r. zmalała do 456 tys., gdy w 2021 r. wyniosła 711 tys., podaje Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU.
Data publikacji: 06.06.2023
Data aktualizacji: 12.10.2023
Podziel się:

Największymi użytkownikami karnetów TIR w 2022 r. były: Iran, Uzbekistan, Turcja, Ukraina i Kazachstan. W dobrych latach zapotrzebowanie przekraczało 2 mln karnetów rocznie, a w rekordowych – nawet 3 mln. Historycznie dużymi użytkownikami karnetów TIR byli przewoźnicy z Rosji oraz Polski i krajów Trójmorza.
Organizacja IRU zanotowała zwiększone zapotrzebowanie na karnety TIR w krajach Azji Środkowej i krajach Zatoki Perskiej. Pomiędzy Indiami oraz Iranem odbył się pierwszy transport intermodalny z cyfrowym karnetem TIR. Kontener dotarł do irańskiego odbiorcy już po dniu od przybycia, gdy uprzednio odprawa celna zajmowała 5 dni.
Przewoźnicy europejscy korzystają z gwarancji celnych wystawianych w ramach Wspólnej Procedury Tranzytowej (znanej z dokumentów T1 i T2). ML
Źródło: www.logistyka.rp.pl
Fot. Unsplash
Zobacz również