Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Droga do elektronicznego listu przewozowego

ZARZĄDZANIE

Droga do elektronicznego listu przewozowego

9 stycznia 2025 r. weszły w życie pierwsze rozporządzenia, które pozwalają państwom członkowskim rozpocząć tworzenie swoich systemów informatycznych w ramach przygotowań do wyeliminowania papierowej formy dokumentów w transporcie towarowym – czytamy na portalu www.inelo.pl . Nowe akty prawne precyzują zasady projektowania systemów oraz wymiany danych. Co ważne, elektronizacja obejmuje wszystkie rodzaje transportu towarowego: drogowy, kolejowy, lotniczy, a nawet żeglugę śródlądową.


Data publikacji: 18.02.2025

Data aktualizacji: 18.02.2025

Podziel się:

Rozporządzenie dotyczące eFTI zacznie obowiązywać w pełni 9 lipca 2027 r., kiedy państwa członkowskie będą zobowiązane do akceptowania elektronicznych informacji przekazywanych przez operatorów za pośrednictwem certyfikowanych platform eFTI. Wdrożenie systemu eFTI w Unii Europejskiej uległo opóźnieniu o niemal dwa lata w stosunku do pierwotnego harmonogramu.

Do tej pory opublikowane zostały …

… trzy kluczowe akty prawne:

  • Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1942 z 5 lipca 2024 r. – ustanawiające wspólne procedury i przepisy regulujące dostęp organów do elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.
  • Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/2024 z 26 lipca 2024 r. – uzupełniające rozporządzenie (UE) 2020/1056 przez ustanowienie wspólnego zbioru danych eFTI.
  • Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/2025 z 15 lipca 2024 r. – zmieniające część B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2020/1056.

Nadal czekamy na opublikowanie dwóch kluczowych aktów prawnych dotyczących zasad certyfikacji platform eFTI oraz specyfikacji technicznych platform i dostawców usług eFTI. Początkowo planowano, że pierwsze platformy wymiany informacji rozpoczną działalność w październiku 2024 r., a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniania elektronicznych listów przewozowych od sierpnia 2025 r. Jednak terminy te zostały opóźnione o prawie dwa lata.

Harmonogram wdrażania eFTI

Zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej z 9 stycznia 2025 r., najważniejsze daty dla wdrożenia eFTI to:

  • Styczeń 2025 r. – państwa członkowskie mogą rozpocząć opracowywanie systemów informatycznych umożliwiających sprawdzanie elektronicznych informacji transportowych.
  • Wrzesień 2025 r. – Komisja planuje przyjąć kolejne specyfikacje wdrażające eFTI, w tym szczegółowe wymagania dla systemów i platform eFTI oraz zasady certyfikacji.
  • Styczeń 2026 r. – platformy eFTI i dostawcy usług mogą rozpocząć przygotowania do działania. Państwa członkowskie mogą zacząć akceptować dane przechowywane na certyfikowanych platformach eFTI.
  • 9 lipca 2027 r. – rozporządzenie eFTI będzie stosowane w pełni, a państwa członkowskie będą musiały akceptować informacje udostępniane elektronicznie za pośrednictwem certyfikowanych platform eFTI.

Elektroniczne listy przewozowe w Polsce

W Polsce nadal nie ma prawnej możliwości realizowania transportów z użyciem elektronicznych dokumentów przewozowych. W trakcie kontroli drogowej wymaga się posiadania papierowego listu przewozowego. Jednak na etapie konsultacji społecznych znajduje się projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym, który zakłada umożliwienie stosowania elektronicznych listów przewozowych.

Propozycję zmian umożliwiających elektronizacje dokumentów przerwowych w Polsce proponowało także forum eCMR, którego Inelo jest członkiem. Forum ma na celu wypracowanie zmian w przepisach prawa, które umożliwią szerokie stosowanie elektronicznych listów przewozowych w transporcie krajowym i międzynarodowym. GH

 

Źródło: www.inelo.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj