Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Firmy transportowe hamują, choć „już widać drugi brzeg”

FINANSE

Firmy transportowe hamują, choć „już widać drugi brzeg”

Właśnie ukazały się wyniki barometru EFL dla sektora transportu, spedycji i logistyki. Subindeks dla sektora TSL na IV kwartał br. wyniósł 51,6 pkt., o 2,2 pkt. mniej niż w poprzednim kwartale. To trzeci z rzędu spadek branżowego wskaźnika i najniższy wynik w całym roku. Mniej firm planuje zwiększyć inwestycje (13 proc. vs. 26 proc. w III kwartale br.) i nieco mniej prognozuje wzrost przychodów (25 proc. vs. 29 proc. w III kwartale br.).


Data publikacji: 26.11.2024

Data aktualizacji: 26.11.2024

Podziel się:

Hamowanie branży transportowej ma odbicie w wynikach branży leasingowej. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2024 r. finansowanie pojazdów ciężkich spadło o ponad 15 proc. r/r. Eksperci EFL zwracają jednak uwagę, że biorąc pod uwagę cały rok, w 2024 nastroje przedsiębiorców były najlepsze od trzech lat.

Barometr EFL dla branży transportowej na IV kwartał 2024:

  • Subindeks: 51,6 pkt. (-2,2 pkt. kw./kw.)
  • Inwestycje: 59 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach
  • Sprzedaż: 25 proc. przedsiębiorców prognozuje zwiększenie sprzedaży; 6 proc. prognozuje spadek sprzedaży
  • Płynność finansowa: 25 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej; 4 proc. prognozuje pogorszenie płynności finansowej
  • Finansowanie zewnętrzne: 5 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne; 4 proc. prognozuje mniejsze zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne

Inwestycje transportowców w dół

Prezes zarządu EFL zwraca uwagę, że hamowanie branży transportowej ma swoje odbicie w wynikach branży leasingowej.

– Z najnowszych danych ZPL wynika, że w ciągu trzech pierwszych kwartałów tego roku finansowanie pojazdów ciężkich odnotowało w Polsce spadek o ponad 15 proc. w ujęciu rocznym. Było to głównie pokłosiem recesji w przemyśle strefy euro, co przełożyło się na spadki naszego eksportu, a w konsekwencji na sytuację finansową polskich przewoźników. W takiej sytuacji firmy te ograniczały swoje inwestycje w rozwój taboru pojazdów. Spodziewamy się, że sytuacja powinna być już lepsza w czwartym kwartale tego roku. Wrześniowe dane wskazały na niewielki wzrost produkcji przemysłowej w strefie euro, odbiła też wyraźnie we wrześniu sprzedaż detaliczna w Niemczech. To stwarza dobry grunt pod działalność polskich firm transportowych w końcówce roku – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Subindeks Barometru EFL dla transportu na IV kwartał 2024 r. wyniósł 51,6 pkt., o 2,2 pkt. mniej niż w poprzednim kwartale. Choć wartość wskaźnika odnotowała trzeci spadek z rzędu i jest najniższa w całym roku, to w każdym kwartale 2024 odczyt był powyżej poziomu ograniczonego rozwoju, co oznacza, że firmy wciąż widzą dobre perspektywy do rozwoju swojej działalności. Warto także zwrócić uwagę, że odczyt dla TSL jest drugim najwyższym wynikiem wśród badanych sześciu branż – wyższy ma tylko budownictwo (53,9 pkt.). ML

 

Źródło: EFL

Zobacz również


Przeczytaj