Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/I znów wymiana tachografów

MANAGEMENT

I znów wymiana tachografów

Od sierpnia w nowo zarejestrowanych pojazdach będą montowane tzw. „tachografy przejściowe” ze wszystkimi wymaganymi funkcjami, ale bez uwierzytelnienia lokalizacji – informuje portal www.logistyka.rp.pl .


Data publikacji: 22.06.2023

Data aktualizacji: 23.10.2023

Podziel się:

Producenci tachografów nie przygotowali wymaganych przez Pakiet Mobilności inteligentnych tachografów 2 wersji (G2V2). Ich montaż w fabrycznie nowych autach będzie wymagany od 21 sierpnia 2023, a za 2 lata w przewozach międzynarodowych mają być dopuszczone do ruchu wyłącznie pojazdy z najnowszą wersją tachografu. – Jeśli przewoźnik zdecydował się na zakup ciężarówki wyposażonej w inteligentny tachograf I generacji w 2023 r., to powinien być świadomy tego, że za dwa lata w tym pojeździe będzie musiał i tak wymienić tachograf na jego nowszą wersję (G2V2) – podkreśla ekspert Grupy Inelo Mateusz Włoch.

Tachografy inteligentne drugiej generacji wykorzystują technologię lokalizacji satelitarnej oraz interfejs bluetooth do komunikacji z systemami transportowymi, zatem przewoźnicy nie mogą jedynie zaktualizować dotychczasowych tachografów. Niezbędna jest ich fizyczna wymiana do sierpnia 2025 r., wraz z koniecznością zastąpienia czujnika ruchu na nowy, ponieważ urządzenia te mogą skalibrować się wyłącznie z jednym tachografem. Przewoźnicy zatem zobowiązani są do wymiany tachografów na własny koszt, a już teraz związane jest to z wydatkiem w granicach kilku tys. zł i najprawdopodobniej będzie tylko drożej. Zakładając, że w Polsce kupowanych jest rocznie 30 tys. ciężarówek, przedsiębiorcy mogą być zmuszeni do wydania dodatkowych 300 mln zł na nowe tachografy tylko z powodu opóźnień u ich producentów.

Tymczasem urządzenia G2V2 nie są jeszcze gotowe. Trwają prace nad technologią uwierzytelnienia sygnału lokalizacji OSNMA z systemu Galileo i mają zakończyć się do grudnia 2023 r. Najnowsza wersja tachografów inteligentnych ma funkcję zapisu pozycji pojazdu za pomocą sygnału GNSS, który powinien być uwierzytelniony przez usługę OSNMA. Zastosowanie uwierzytelnienia ma pomóc w zabezpieczeniu sygnału lokalizacji przed zakłóceniami i oszustwami. WA

 

Źródło: www.logistyka.rp.pl

Zobacz również


Przeczytaj