Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Kolejne podwyżki polskiego myta w drugiej połowie 2024 r.?

FINANSE

Kolejne podwyżki polskiego myta w drugiej połowie 2024 r.?

Od kilku lat stawki myta są waloryzowane o wskaźnik inflacji. W tym roku podskoczyły o 15 proc., rok wcześniej o ponad 13 proc. Jednak nie jest to koniec podwyżek. Unijna dyrektywa o opłatach drogowych nakazuje krajom członkowskim doliczyć do myta „koszt emisji CO2”. Powinny dokonać tego do 25 marca br. W Niemczech nowe opłaty pojawiły się 1 grudnia 2023 r., w Austrii wraz w początkiem br., ceny podniosły już Czechy i Węgry.


Data publikacji: 20.02.2024

Data aktualizacji: 20.02.2024

Podziel się:

W Polsce nowe stawki muszą być wprowadzone przez Sejm i z kalendarza jego pracy wynika, że przy normalnym trybie procedowania zmiany ustawowe mogą być najwcześniej wprowadzone w październiku 2024 r.

Można spodziewać się, że wzrosną nie tylko stawki, ale także długość sieci płatnych dróg, mierząca od ponad dekady blisko 3,8 tys. km. Zabiegają o to środowiska kolejarzy. Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych od lat domaga się zrównania obciążeń samochodów i pociągów w dostępie do infrastruktury. Wskazują na tę kwestię także przedsiębiorcy. – Branży kolejowej brakuje systemowego wyrównania szans dla transportu kolejowego i drogowego – uważa dyrektor zarządzający DB Cargo Polska Marek Staszek.

Nowy rząd wydaje się podzielać to spojrzenie. – Chcę, byśmy przebili szklany sufit 250 milionów ton towarów przewiezionych na torach – stwierdził wiceminister Piotr Malepszak podczas niedawnego Forum Bezpieczeństwa Kolejowego TOR.

Mogą to być niepokojące sygnały dla przewoźników samochodowych, których kondycja w ostatnim roku osłabła. Na koniec 2023 r. 17 proc. firm transportowych deklarowało, że jest w złej kondycji finansowej, a kolejnych 5 proc. określało swoją sytuację jako bardzo złą, pokazują prowadzone przez EFL badania „Skaner MŚP”.

W 2023 roku wpłynęło 9 525 reklamacji prawidłowości naliczonej lub wniesionej opłaty elektronicznej, o 42 proc. mniej niż w 2022 r. W ub.r. wpływało blisko 800 mandatów, gdy rok wcześniej 1370, a w ostatnim kwartale 2021 r. miesięczna liczba składanych reklamacji była blisko 8-9 razy większa od średniej miesięcznej w 2022 r.

Liczba pojazdów ciężkich zarejestrowanych w systemie e-TOLL w ostatnim dniu grudnia 2023 r. wyniosła 2 735 887, co oznacza 5,1 proc. wzrost w stosunku do 2022 r.

Myto przyniosło w 2023 r. 2,3 mld zł wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego. Suma była o 8,1 proc. większa od zebranej w 2022 r. co wynika z inflacyjnej podwyżki stawek opłat drogowych.

 

Źródło: www.logistyka.rp.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj