PRAWO
Kontrola uprawnień kierowców online
Od 4 lutego 2025 r. firmy transportowe mogą automatycznie sprawdzać czy ich kierowcy mają uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, nowa usługa została stworzona z myślą o potrzebach branży transportowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Firmy mogą teraz masowo i automatycznie wysyłać zapytania do systemu CEPiK, podając dane kierowcy (imię, nazwisko oraz numer blankietu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem).
Data publikacji: 06.02.2025
Data aktualizacji: 06.02.2025
Podziel się:

Otrzymają one w odpowiedzi kluczowe informacje, takie jak:
- rodzaj oraz zakres uprawnień kierowcy,
- data ważności uprawnień,
- data ważności dokumentu,
- seria i numer blankietu,
- informacje o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli dokument pozostaje zatrzymany.
Aby uzyskać dostęp do usługi należy kierować zgłoszenia na adres: biurocepik2.0@cyfra.gov.pl
Aby skorzystać z nowego systemu, firmy muszą wdrożyć u siebie rozwiązania informatyczne, które pozwolą na komunikację z serwerami CEK i pobieranie danych.
Natomiast, celem przypomnienia należy wskazać że od 2020 r. funkcjonuje już publiczna e-usługa „Sprawdź uprawnienia kierowcy” dostępna na portalu Gov.pl: www.gov.pl/web/gov/sprawdz-uprawnienia-kierowcy . Umożliwia ona ręczne sprawdzenie uprawnień kierowców, a także automatyzację działań po stronie przewoźników.
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że będzie kontynuować działania wspierające rozwój i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w sektorze transportowym. Projekt ma zapewnić przedsiębiorcom wygodny dostęp do wiarygodnych danych, co pozwoli zwiększyć efektywność kontroli uprawnień kierowców i tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego. TR
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Fot. Pixabay
Zobacz również