Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Kontyngenty zezwoleń Polska-Rosja’2022 ustalone

MANAGEMENT

Kontyngenty zezwoleń Polska-Rosja’2022 ustalone

Na wirtualnym posiedzeniu polsko-rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych ustalono kontyngent zezwoleń na rok 2022. Będzie on taki sam jak w 2021 r., tj. po 220 tys. zezwoleń dla każdej ze stron. Dodatkowo, przewoźnicy rosyjscy otrzymają jeszcze w tym roku 10 tys. zezwoleń ogólnych, a przewoźnicy polscy 4,5 tys. zezwoleń kraje trzecie.


Data publikacji: 02.12.2021

Data aktualizacji: 23.10.2023

Podziel się:

Przewodniczący polskiej delegacji, Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, od samego początku negocjacji zabiegał o utrzymanie dotychczasowego poziomu liczby zezwoleń. Cel ten finalnie udało się osiągnąć. W ramach puli zezwoleń 220 tys. sztuk na rok 2022 Polska otrzyma:

  • 68 750 zezwoleń kraje trzecie, czyli tych najbardziej pożądanych przez polskie firmy;
  • 151 250 zezwoleń ogólnych.

Rosja natomiast w ramach uzgodnionego kontyngentu otrzyma:

  • 210 000 zezwoleń ogólnych;
  • 10 000 zezwoleń kraje trzecie.

 

Co istotne strony uzgodniły również, że wszystkie zezwolenia z kontyngentu podstawowego oraz dodatkowego na rok 2021 będą ważne do 15 marca 2022 r.

 

Należy jednak zauważyć, że osiągnięte porozumienie z Rosją może mieć bardzo niekorzystne skutki w sytuacji jednoczesnego braku uzgodnień dotyczących zezwoleń na linii Polska-Białoruś. Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska zwracała uwagę na ten fakt m.in. podczas spotkania roboczego strony polskiej przed posiedzeniem komisji mieszanej Polska-Rosja. Do dziś nie ustalono bowiem kontyngentu zezwoleń Polska-Białoruś na rok 2022 i nie wiemy kiedy to nastąpi. Jeśli nie dojdzie do tego w najbliższym czasie to okaże się, że skorzystają na tym jedynie przewoźnicy rosyjscy, którzy w dalszym ciągu będą mogli wykonywać przewozy na kierunkach wschodnich. Natomiast przewoźnicy polscy i białoruscy nie będą mieli takich możliwości.

Z posiadanych przez TLP informacji wynika, że Ministerstwo Infrastruktury cały czas prowadzi usilne prace nad możliwością organizacji spotkania polsko-białoruskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. Niemniej jednak, z uwagi na obecną sytuację polityczną na granicy polsko-białoruskiej sprawa jest niezwykle delikatna i nie wiadomo kiedy takie posiedzenie komisji polsko-białoruskiej mogłoby się odbyć. A do końca roku pozostaje już niewiele czasu…

 

Opracował:

Artur Kalisiak

koordynator ds. projektów strategicznych TLP

 

Źródło: www.tlp.org.pl

Zobacz również


Przeczytaj