Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Dofinansowanie na zeroemisyjne ciężarówki

FINANSE

Dofinansowanie na zeroemisyjne ciężarówki

30 maja wystartował w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nabór wniosków w programie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program jest elementem transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce. Finansowanie programu o wartości 2 mld zł zapewniono z Funduszu Modernizacyjnego.


Data publikacji: 04.06.2025

Data aktualizacji: 04.06.2025

Podziel się:

Nabór wniosków w programie trwa od 30 maja 2025 r. do 30 czerwca 2029 r. Program skierowany jest do przedsiębiorców, którzy mają siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dotacje są przyznawane do różnicy ceny między zakupem referencyjnego pojazdu spalinowego a zeroemisyjnego, w przypadku leasingu będą to dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu.

Wzrost konkurencyjności polskiego transportu

– Program wsparcia inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki jest elementem kompleksowej oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego. 31 marca uruchomiliśmy programy wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Przyczyniają się one do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz  wzrostu jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Pozwolą również na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.

Nabór wniosków dotyczy zakupu i leasingu zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3. Są to pojazdy, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.

Komu dofinansowanie?

Beneficjentami programu mogą zostać przedsiębiorcy. Jeden wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie. Wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi nie może przekroczyć 15 proc. budżetu określonego dla naboru.

  • Termin naboru: 30 maja 2025 r. – 30 czerwca 2029 r.
  • Budżet programu: 2 mld zł.

Dofinansowanie dostępne jest w formie dotacji do zakupu pojazdu lub w przypadku leasingu – dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu.

Intensywność dofinansowania …

… uzależniona jest od formy wsparcia:

 

  1. Zakup pojazdu zeroemisyjnego:
  • do 30 proc. w przypadku dużego przedsiębiorstwa;
  • do 50 proc. w przypadku średniego przedsiębiorstwa;
  • do 60 proc. w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa …

… kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:

  • 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;
  • 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.

 

  1. Leasing pojazdu zeroemisyjnego:
  • do 30 proc. w przypadku dużego przedsiębiorstwa;
  • do 50 proc. w przypadku średniego przedsiębiorstwa;
  • do 60 proc. w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa …

… kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:

  • 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;
  • 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.

 

Szczegółowe informacje o programie na stronie:

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Portal Gov.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj