RELACJE
Leasing na ścieżce wzrostu, ale nie w transporcie
Branża leasingowa pierwszą połowę bieżącego roku zalicza do udanych. Sfinansowała ruchomości i nieruchomości o łącznej wartości 54,2 mld zł. Jest to wartość o 13,5 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. O wynikach pierwszego półrocza w branży leasingowej poinformowali dziennikarzy ósmego sierpnia przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu (ZPL).
Data publikacji: 27.09.2024
Data aktualizacji: 27.09.2024
Podziel się:
![](https://cms.transport-manager.pl/wp-content/uploads/2024/09/ZPL_struktura-finansowania-I-polrocze-2024-Leasing-i-Pozyczka.png)
Firmy leasingowe udzielają przedsiębiorcom finansowania zarówno w postaci leasingu, jak i pożyczki leasingowej. Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów. Ich wartość wyniosła 47,8 mld zł (skok o 14,5 proc.) w I półroczu, z kolei pożyczek leasingowych – 6,4 mld zł (wzrost o 6,3 proc.).
Choć w drugim kwartale wyniki branży miały minimalnie niższą dynamikę niż w pierwszym (12,4 proc. w II kwartale vs 14,6 proc. w I kwartale), to tegoroczne wyniki pozostają zgodne z prognozami na ten rok. Eksperci ZPL szacują, że w tym roku rynek wzrośnie o ponad 12 proc., a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym 2024 r. przekroczą 115 mld zł. Dla przypomnienia: w 2023 r. po raz pierwszy w historii poziom inwestycji sfinansowanych leasingiem w jednym roku przekroczył 100 mld zł.
Od lat niezmienna pozostaje struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe. Największą część stanowią pojazdy – 73 proc., a następnie maszyny i inne urządzenia – 23 proc., inne transakcje razem z nieruchomościami to 4 proc. w tej strukturze.
AUTOR:
Marek Loos
Regres w leasingu pojazdów ciężkich
Główną naszą siłą napędową są pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 tony DMC. W pierwszym półroczu firmy leasingowe sfinansowały o 1/3 więcej pojazdów lekkich niż w analogicznym okresie 2023 r. Nie można tego samego powiedzieć o pojazdach ciężkich. Wartość ich finansowania się zmniejszyła. Zresztą od trzech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie. Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego.
Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu
Zobacz również