RELACJE
Maraton wiedzy transportowo-logistycznej
Ciągle nie milkną echa flagowej konferencji Transport Managera – 100 CEO’s Conference, która odbyła się w Warszawie 12 września. Nasze skromne progi zaszczycili eurodeputowani – Elżbieta Łukacijewska i Kosma Złotowski, doradca prezydenta RP – prof. Witold Orłowski, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury – Renata Rychter, czy były dyplomata, pisarz, dziennikarz i komentator polityczny Onetu – Witold Jurasz oraz wielu innych zacnych gości. Również na widowni nie zabrakło właścicieli największych działających w Polsce firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych.
Data publikacji: 14.11.2024
Data aktualizacji: 14.11.2024
Podziel się:

Wszystkim dziękujemy za liczne przybycie, ciekawe wypowiedzi oraz wymianę myśli i wrażeń na temat sytuacji w polskiej i europejskiej gospodarce, polityce i w branży TSL.
Na czym skupić uwagę w nieprzewidywalnych czasach
W tematykę przemian współczesnych łańcuchów dostaw, dokonujących się na skutek trendów rozwoju globalnej gospodarki oraz związanych z tym wszystkim wyzwań, jakie stoją przed firmami logistycznymi, wprowadził prof. Witold Orłowski.
Czego nie podrobi Twoja konkurencja – podpowiadała Anna Skoczylas, prowadząca firmę „Mindset as Consulting”. Mówiła o dysrupcji w biznesie: o tym, na czym skupić uwagę w nieprzewidywalnych czasach. Następnie Szymon Dudek, prezes Linqo Polska, opowiedział, jakie przewagi konkurencyjne może dać przewoźnikom drogowym nowoczesny system telematyczny. Natomiast Michał Parol z Grupy MAK odpowiedział na pytanie, czy „Wizja zero wypadków” może pomóc w obniżeniu kosztu ubezpieczenia floty?
Witold Jurasz: „wojny nie będzie”
Po przerwie kawowej Krzysztof Sarnecki z Quest Change Managers opowiedział, jak zarządzać własnym umysłem, emocjami, strachem, stresem i decyzyjnością w tak turbulentnych czasach? Niejako kontynuacją tematu radzenia sobie w obecnych trudnych czasach była prelekcja Mateusza Kamińskiego z Filipiak Babicz Legal & Tax, który wskazał, jak znaleźć pieniądze dla firmy w nieoczywistych miejscach.
Z ogromnym zainteresowaniem spotkało się wystąpienie Witolda Jurasza, kiedyś dyplomaty, a obecnie pisarza i komentatora Onetu. Nic dziwnego, bo tytuł jego prelekcji brzmiał: „Czy grozi nam wojna, czy też NIE i dlaczego?”. Po jego prelekcji uczestnicy, którzy wcześniej się zgłosili, mieli okazję do uczestnictwa w ekskluzywnym spotkaniu z Witoldem Juraszem – face-to-face.
Następnie Wojciech Filipiak z firmy Webfleet przedstawił wnioski z badania nad cyfrową przyszłością w zarządzaniu flotą. Z kolei filozofię „opony jako usługi”, a nie – po prostu – narzędzia dla transportu drogowego, zaprezentował Grzegorz Minor z Goodyear Polska. „Skoncentruj się (nie tylko) na Twoich wyzwaniach, ale na zrozumieniu biznesu swoich klientów. To jest klucz do sukcesu (nie tylko) w branży TSL” – i właśnie jak funkcjonuje ten klucz, przedstawił Paweł Biernatowski, niezależny ekspert branży TSL.
Kolejną managerską prelekcję wygłosił Patryk Ostrowski z firmy Axxes. Traktowała ona o tym, jak budować strategie zarządzania usługami zewnętrznymi na przykładzie opłat drogowych. No i na zakończenie tego bloku prelekcji Jan Waśkiewicz z Inter-Carsu opisywał, jak dojść do stanu transportowego biznesu, który teoretycznie nie jest możliwy, czyli jak uzyskać przewidywalność w biznesie transportowym?
Wygoda, eurodeputowani i… „nic o transporcie”
Po przerwie obiadowej odbyły się dwie niezwykle ciekawe debaty. W pierwszej rozmówcy starali się odpowiedzieć na pytanie, czego potrzebuje przewoźnik drogowy, by wygodnie transportować ładunki po Europie? Okazuje się, że wachlarz narzędzi (zarówno produktów, jak i usług) potrzebnych do sprawnego, niezawodnego i bezpiecznego prowadzenia działalności transportowej, jest bardzo szeroki. Są nimi np.: karty paliwowe, systemy telematyczne, urządzenia do poboru opłat oraz informatyczne systemy do ich rozliczania, opony i – coraz częściej – systemy do zarządzania nimi, a także wiele innych rozwiązań. Panel moderowany przez Marka Loosa i Przemysława Ozgę, redaktora naczelnego dwumiesięcznika Production Manager, zaszczycili swą obecnością i aktywną dyskusją: Michał Niemec z Shell Polska, Patryk Krajewski z Axxes, Wojciech Filipiak z Webfleet i Krzysztof Kozerski z Goodyear Polska.
Panel kończący konferencję poprowadził Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska. O tym, jaką przyszłość szykuje dla firm transportowych nowo wybrany Parlament Europejski, dyskutowało doborowe grono rozmówców, a wśród nich: eurodeputowani – Kosma Złotowski, Elżbieta Łukacijewska oraz Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, i przedstawiciel branży transportowej, współwłaściciel jednej z największych firm transportowo-logistycznych z całkowicie polskim kapitałem. Mowa o Adamie Godawskim i spółce Omega Pilzno. Rozmawiali o tym, jak obecne rozdanie europarlamentarzystów postrzega przyszłość europejskiej branży transportowej? Czy dekarbonizacja nadal będzie rozumiana tylko jako elektryfikacja, czy też będzie przyzwolenie na różnorodne paliwa? Czy czeka nas dalszy przerost regulacji, czy europejska gospodarka, a zatem i transport, będą podążały ku większej wolności ekonomicznej?
Wieczorną kontynuacją konferencji była uroczysta gala, podczas której uczestnicy mogli wymienić się między sobą doświadczeniami, spostrzeżeniami, przemyśleniami i poznać się nawzajem – typowy networking. A jako antidotum na przesyt tematyki transportowej, na otwarcie wieczoru zaproponowałem kolejną rozmowę z cyklu „Nic o transporcie”. Tym razem moim gościem był Łukasz Zawadzki, Sales and Operations Manager w firmie Codognotto. Jego pasją jest hobbystyczne kolekcjonowanie… ciągników rolniczych. Ma ich 16. Każdy w oddzielnej wiatce na podwórku. Wszystkie są egzemplarzami zabytkowymi i historycznymi. O każdym mógłby opowiadać godzinami, ale jeden jest wyjątkowy i najcenniejszy w kolekcji: Porsche, model H218. Został on wystawiony przed hotelem, w którym odbywała się konferencja. Dla wyjątkowych fanów tej niszy motoryzacji Łukasz uruchamiał maszynę, by mogli delektować się klekotem silnika.
Szampańska zabawa przy muzyce i tańcach trwała do późnej nocy. Dziękujemy, że byliście z nami.
AUTOR:
Marek Loos
Zobacz również