PRAWO
MI uspokaja w sprawie mandatów na podstawie wskazań tachografu
Projekt rozporządzenia w sprawie kontroli przewozów drogowych wzbudził niepokój przewoźników w kwestii możliwości nakładania grzywien za przekroczenie prędkości na podstawie wskazań tachografu. Jak informuje dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Infrastruktury uspokaja, że zasady się nie zmieniły.
Data publikacji: 23.01.2023
Data aktualizacji: 23.10.2023
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie kontroli przewozu drogowego. Zaniepokojenie przewoźników wzbudził zmieniony załącznik nr 5, który wcześniej określał formularz do przekazywania danych statystycznych zgromadzonych w wyniku kontroli, w toku których nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub grzywny. W projektowanym rozporządzeniu załącznik ten określa zasady przeprowadzenia kontroli.
Zmian ma nie być
W przypadku kontroli przeprowadzanej na drodze, pkt 4 załącznika dotyczy badania „przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości pojazdów”, a zgodnie z pkt 5 inspektorzy będą sprawdzać „prędkości chwilowe osiągnięte przez pojazd, zapisane przez tachograf cyfrowy, w tym tachograf inteligentny” przez czas nie dłuższy niż poprzednie 24 godziny użytkowania pojazdu.
Co prawda podstawowym zadaniem tachografów jest rejestracja czasu pracy i odpoczynku kierowcy, ale urządzenia te zapisują również prędkość pojazdu. W dodatku, zgodnie z art. 97 par. 1 pkt 3 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, funkcjonariusz może nałożyć grzywnę za wykroczenie stwierdzone za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego – a takim jest właśnie tachograf.
Nowe rozporządzenie nic nie zmienia
Tyle że obecnie przypadki nakładania na kierowców mandatów za przekroczenie prędkości na podstawie wskazań tachografu są niezwykle rzadkie. Po opublikowaniu projektu transportowcy zaczęli się zastanawiać, czy teraz kontrolowana będzie prędkość osiągnięta przez ciężarówkę lub autobus przez ostatnie 24 godziny jazdy. To oznaczałoby możliwość nakładania mandatów za przekroczenie maksymalnych prędkości dla danej kategorii pojazdów.
Ministerstwo Infrastruktury uspokaja, że projekt nowego rozporządzenia nic nie zmienia, ponieważ zapisy dotyczące możliwości kontrolowania zarejestrowanych przez tachograf prędkości znajdują się już w obecnym rozporządzeniu, tylko że w załączniku nr 4. FG
Źródło: www.gazetaprawna.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również