RELACJE
New Challenges'24 - moc wyzwań w 2024 roku
Jakie najważniejsze wyzwania czekają branżę transportową w zbliżającym się 2024 r. Co przyniesie fiskus oraz ustawodawca polski i unijny? Jak przygotować się do wyzwań związanych z dekarbonizacją transportu? Podczas konferencji New Challenges’24, zorganizowanej w Katowicach przez redakcję dwumiesięcznika Transport Manager, podsumowaliśmy zaplanowane na 2024 r. zmiany środowiska, w którym będą funkcjonowały polskie firmy transportowe. Z kolei w bloku tematycznym Green Challenge’24 po raz pierwszy w Polsce omówiliśmy w panelu dyskusyjnym ponad roczne zielone doświadczenia firm: Raben, IKEA i Volvo Trucks w zarządzaniu transportem pojazdami elektrycznymi.
Data publikacji: 22.12.2023
Data aktualizacji: 31.12.2023
Podziel się:

Licznie przybyłych uczestników powitała Kornelia Lewandowska, prezes Górnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, która omówiła zainicjowaną przez nią akcję „Zapłać niższy podatek za ciężarówkę w 2024 r.”, polegającą na zachęcaniu samorządów lokalnych do zróżnicowania wysokości podatku od środków transportu od klasy ekologicznej ciężarówek.
Zapatrzeni w przyszłość
Czy transport drogowy przyszłości będzie napędzany tylko prądem i wodorem? Czy jedno z tych paliw wygra, czy też będą komplementarne? A może są również inne opcje „zazielenienia” transportu? Te zagadnienia omawiał w swojej prelekcji Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Z kolei, jak zmieni się środowisko podatkowe, w którym będą w 2024 r. funkcjonowały firmy transportowe, omówiła Ewa Żbikowska z Mariański Group. Również na wyzwaniach dla sektora TSL skupił się w bardzo interesującej prelekcji Mateusz Najdziński, dyrektor logistyki w TVM Transport & Logistics.
Ze względu na ważne dla branży głosowania w Komisji Europejskiej, zdalnie połączyliśmy się z eurodeputowanym Kosmą Złotowskim, który omówił z Brukseli nowe regulacje prawne szykowane na 2024 r. przez Komisję Europejską dla transportu drogowego. Również na przyszłości sektora skupił się w swojej prelekcji Michał Noga z firmy Freight Automation by HOGS.
Stawki w górę, zyski… w dół
O korzyściach wynikających z prowadzenia działalności transportowej w formie fundacji rodzinnej mówiła Dominika Dutkiewicz z Kancelarii Prawnej Filipiak Babicz Legal. Z kolei Karolina Chmielewska i Adam Piekarski, reprezentujący firmę rekrutacyjną Skillbee Poland, zachęcali do zatrudniania kierowców z Indii.
„Stawki frachtowe w górę – zyski… w dół”. Czyżby tak pesymistyczna miała być najbliższa przyszłość polskiego rynku przewozowego? O tym, jak radzić sobie w inflacyjnej rzeczywistości, mówił Beniamin Matecki, niezależny ekspert branży TSL. Natomiast Danuta Zoń, dyrektor rozwoju rynku nowych technologii firmy Air Products, odpowiedziała w swojej prelekcji na pytanie „Czy jesteśmy gotowi na wodór w transporcie?”.
Po lunchu Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, omówił największe wyzwania czekające branżę transportową w 2024 r. Rozważał, czy jesteśmy w stanie się do nich przygotować i jak to zrobić?
Dwa panele dyskusyjne…
… jeden o wyzwaniach 2024 roku, a drugi o tym, że do zielonego transportu trzeba trojga, zakończyły naszą konferencję. Szczególnie w tym drugim, w skompresowanej formie swoistego case study, zaprezentowaliśmy ponad roczne doświadczenia firm: IKEA, Raben Transport i Volvo Trucks w „zazielenianiu” przewozów.
Dziękujemy partnerom naszej konferencji (wymienionym u dołu strony), wśród nich – oprócz opisanych w prelekcjach – byli również Polferries, Da Vinci Studio i Job in Trans. Tymczasem już dzisiaj zapraszamy na pierwszą z czterech naszych konferencji, które odbędą się w 2024 r. – Transport 4.0 Summit w Poznaniu, 14 marca.
AUTOR:
Marek Loos
Redaktor naczelny czasopisma
Zobacz również