Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Najpóźniej 1 stycznia 2025 r. ma ruszyć kontrola zezwoleń

PRAWO

Najpóźniej 1 stycznia 2025 r. ma ruszyć kontrola zezwoleń

Wielokrotnie już pisaliśmy, że przewoźnicy drogowi spoza Unii Europejskiej mają zostać objęci elektroniczną kontrolą zezwoleń na wykonywanie w Polsce międzynarodowych przewozów. Jest to jeden z rezultatów strajków i blokad przewoźników drogowych, które miały miejsce na początku bieżącego roku na granicy z Ukrainą. To że system kontroli zostanie uruchomiony wiadomo już od jakiegoś czasu. Natomiast niewiadoma pozostaje dokładna data jego uruchomienia.  


Data publikacji: 14.10.2024

Data aktualizacji: 14.10.2024

Podziel się:

Prawdopodobnie od 1 listopada zagraniczni przewoźnicy spoza UE będą musieli rejestrować w SENT zezwolenia jedno- i wielokrotne (EKMT), na podstawie których wjeżdżają do Polski, co wynika z ustawy ws. delegowania kierowców w transporcie drogowym. Ustawa regulująca kontrole jest w Senacie i możliwe, że prace legislacyjne (łącznie z podpisem Prezydenta RP) i konieczne vacatio legis sprawią, że obowiązek wejdzie w życie 1 grudnia lub (jak to miało być pierwotnie) 1 stycznia 2025 r. O kontrolę zezwoleń zabiegali polscy przewoźnicy od lat.

Co będzie kontrolowane?

Kontrolowane i gromadzone będą następujące dane pojazdów spoza Unii, poruszających się po naszych drogach:

  • numer zezwolenia,
  • państwo załadunku i rozładunku towaru,
  • planowane miejsce i data rozpoczęcia przewozu na terytorium RP,
  • planowane miejsce i data zakończenia przewozu na terytorium RP.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przygotowała System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) do przyjmowania zgłoszeń dotyczących międzynarodowych przewozów drogowych i elektronicznej kontroli zezwoleń (EKZ). KAS – jak zapewnia resort finansów – jest już gotowa do jego uruchomienia w dniu wejścia w życie przepisów, a system SENT jest przygotowany do przekazywania (udostępniania) danych do systemu informatycznego resortu ds. transportu, co umożliwi Inspekcji Transportu Drogowego ich analizę.

Zasady kontroli

Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca zagraniczny realizujący międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy na terenie RP, ma obowiązek posiadać w pojeździe włączony geolokalizator, który automatycznie rejestruje położenie pojazdu. Służby kontrolne, w tym Inspekcja Transportu Drogowego będą miały dostęp do zgłoszenia dotyczącego takiego przewozu, a co za tym idzie również do danych dotyczący geolokalizacji pojazdu, którego zgłoszenie dotyczy. Porównanie danych GPS z rejestru zgłoszeń z danymi zarejestrowanymi przez tachograf generacji G2V2 będzie możliwe dla inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. ML

 

Źródło: GITD

 

Fot. GITD

Zobacz również


Przeczytaj