Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Ocena rentowności firmy transportowej z pomocą systemu TMS

MANAGEMENT

Ocena rentowności firmy transportowej z pomocą systemu TMS

Rentowność firmy transportowej to kluczowy wskaźnik jej sukcesu i stabilności finansowej. W dynamicznym i konkurencyjnym świecie firm działających w sektorze transportu, spedycji i logistyki (TSL) umiejętność dokładnej oceny zyskowności przedsiębiorstwa jest niezbędna dla podejmowania trafnych decyzji strategicznych.


Data publikacji: 23.09.2024

Data aktualizacji: 30.09.2024

Podziel się:

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie wskaźniki i metody są najskuteczniejsze w ocenie rentowności Twojej firmy? W tym artykule przeanalizujemy różne aspekty, które przybliżą to zagadnienie.

Analiza rentowności w branży transportowej

Analiza kosztowa w firmie transportowej może być przeprowadzona z różnych perspektyw.  Jesteśmy w stanie analizować:

  1. Miesięczne wyniki całej firmy, grup lub pojedynczych pojazdów – daje to ogólny obraz finansowej kondycji firmy. Jednak mamy do niej dostęp „z opóźnieniem”, co uniemożliwia reagowanie i podejmowanie decyzji tu i teraz.
  2. Bieżąca analiza z weryfikacją założeń – monitorowanie kosztów na bieżąco, z uwzględnieniem rzeczywistych danych, pozwala na sprawną korektę założeń i decyzji. Można to robić w kontekście zleceń, klientów, spedytorów, pojazdów czy tras (tzw. kółka).

Wariant drugi wymaga analizy operacyjnej, w której koszty poza dekretem miesięcznym mają także dekret analityczny, umożliwiający zsumowanie danych w określonym kontekście (np. zleceń danego klienta).

Podchodząc więc do tematu analizy rentowności, należy na samym początku ustalić, jak ma być przedstawiona i wg jakich założeń raportowana (np. w walucie EUR).

Zlecenia, jako kluczowy punkt analizy rentowności firmy

Zlecenie jest doskonałym źródłem danych analitycznych ze względu na swoją kompletność. Analizując je, możemy uzyskać szeroki wgląd w rentowność firmy w różnych przekrojach obejmujących klientów, kierowców, pojazdy, naczepy, lokalizacje, działy, spedytorów, dyspozytorów i inne, a w perspektywie sumowania danych uzyskujemy także wynik kółek. Księgowy wynik miesiąca pozostawiamy księgowości.

Koszty w firmie transportowej

Pierwszym krokiem do oceny rentowności jest analiza struktury kosztów przedsiębiorstwa. Ważne jest ich zdefiniowanie i podzielenie na koszty bezpośrednie i pośrednie.

Koszty bezpośrednie zlecenia to m.in. parkingi, opłaty autostradowe czy promy. Natomiast koszty pośrednie zlecenia obejmują np. paliwo i adblue, diety, wynagrodzenia kierowców, serwisy i naprawy, leasingi czy podatki. Należy zwrócić uwagę, że koszty pośrednie wymagają dalszego przypisania do zleceń. Konieczne jest więc określenie metody ich podziału. To ważny krok w prawidłowo realizowanym procesie analizy rentowności.

Jak zarządzać kosztami w firmie transportowej?

Mając uporządkowaną wiedzę w zakresie struktury kosztów, należy zastanowić się nad metodą ich planowania. Pozwoli to uniknąć błędów w obliczeniach. Chociaż popularnym modelem jest uzyskanie stawki za kilometr, dzieląc sumę kosztów przez sumę kilometrów. Takie podejście niesie ze sobą ryzyko pomyłek. To z kolei może prowadzić do niewłaściwej wyceny frachtów, co negatywnie wpływa na ich konkurencyjność na rynku transportowym.

Aby uniknąć tego rodzaju problemów, warto rozważyć metodę opartą na:

  • wyodrębnieniu kosztów bezpośrednich (zależnych od danej relacji transportowej) od pozostałych kosztów, tworząc sumę kosztów pośrednich,
  • podzieleniu kosztów rodzajowych na związane z przebiegiem i związane z czasem.

W efekcie dla kosztów pośrednich uzyskamy stawkę za km oraz np. stawkę godzinową. W ten sposób kalkulacja kosztów zlecenia sprowadzi się do wyliczenia kosztów bezpośrednich oraz do wyliczenia sumy kosztów pośrednich – jako liczba km zlecenia (pustych i pełnych) pomnożona przez stawkę za km oraz czas trwania zlecenia (wraz z dojazdem) pomnożony przez stawkę za czas, np. godzinę. Końcowo, sumując te koszty, uzyskujemy bazę do realnej wyceny zlecenia.

Rzetelna wycena zlecenia

Najlepszym wyborem będzie system TMS, który wykorzystuje cenniki dla kosztów pośrednich i bezpośrednich oraz jest połączony z mapą, odpowiedzialną za obliczenia kosztów bezpośrednich. Tak zbudowana kompleksowa kalkulacja kosztów stanowi rzetelnie opracowany punkt odniesienia zarówno do wyceny zlecenia, jak i dla dalszej analizy rentowności transportu.

Jak ocenić rentowność zlecenia transportowego?

W całym procesie pomocny jest system TMS SPEED. Podczas wykonywania zlecenia transportowego, zbierane są dane rzeczywiste, takie jak: czas realizacji zlecenia, przebieg pojazdu oraz koszty parkingów, paliwa, adblue, autostrad i inne. Koszty bezpośrednie są przydzielane do konkretnych zleceń, podczas gdy koszty pośrednie, najpierw algorytmem przypisywane są do poszczególnych zleceń i/lub poleceń wyjazdu, a ostatecznie w części kwoty na nie dekretowane.

Na końcu całego procesu okazuje się, że w pojedynczym zleceniu znajdują się informacje na temat danych planowanych i rzeczywistych. Najłatwiej i najefektywniej będzie, gdy zestawimy je – jako ostatni etap oceny rentowności zlecenia – w formie raportu. Uzyskamy w ten sposób dostęp do wyniku zlecenia w kontekście kosztowym oraz jakościowym (czas, km), a także wgląd do struktury kosztów tego zlecenia.

Aby skutecznie obliczyć rentowność w systemie zarządzania transportem, niezbędne są pełne dane po stronie przychodów oraz kosztów (bezpośrednich i pośrednich) jak i metoda wyliczenia, która umożliwi uzyskanie rzeczywistego wyniku. System interLAN SPEED jest narzędziem, które pozwala na wieloaspektową analizę rentowności, również w kontekście pojedynczego zlecenia.

 

AUTOR:

InterLAN

Zobacz również


Przeczytaj