MANAGEMENT
Od 1 sierpnia 2024 r. – naczepy tylko z certyfikatem emisyjności
Komisja Europejska grozi karami producentom naczep, jeśli do 2025 r. nie obniżą emisji CO2 z eksploatacji swoich pojazdów. Narzędzie, które miało to liczyć jest niegotowe. KE rozporządzeniem 2017/2400 nałożyła na producentów naczep obowiązek obniżenia emisji CO2 o 15 proc. z terminem na 2025 r. Ocena wykonania zadania miała być dokonana na podstawie wyników symulacji VECTO, które miały być zbierane od lipca 2019 r.
Data publikacji: 15.05.2023
Data aktualizacji: 16.11.2023
Podziel się:

Jak nieoficjalnie dowiaduje się redakcja Rzeczpospolitej, program VECTO Trailer nie jest gotowy i będzie sukcesem, jeśli klasyfikowanie przyczep i naczep (kategorie O3 i O4) według CO2 rozpocznie się 1 sierpnia 2024 r.
Przepisy swoje, a życie swoje
Ponadto Komisja Europejska zaproponowała 4 maja, aby myto zależało także od wielkości emisji CO2 naczepy. Europejscy producenci naczep są zaniepokojeni opóźnieniem, ponieważ z prawie 5 lat zbierania danych zrobił się ledwie rok i to niecały zatem wyniki tego procesu mogą być wysoce przypadkowe. Komisja Europejska pytana przez redakcję Rzeczpospolitej o postępy prac nad VECTO nie odpowiedziała.
Producenci będą karani za brak obniżenia emisji CO2. Certyfikaty emisji mają znaczenie także dla przewoźników. Emisyjność naczep będzie miała wypływ na wysokość myta. Niemcy już przygotowują się do wprowadzenia nowych stawek od 1 grudnia 2023 r., uzależnionych od wielkości emisji CO2 ciągnika oraz naczepy.
Wynika to z rozporządzenie wykonawczego Komisji (UE) 2022/1362 z 1 sierpnia 2022 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do parametrów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2, zużycie paliwa, zużycie energii i bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683.
Certyfikaty emisyjności
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej (KE) producenci naczep będą zobligowani do wystawiania od lipca 2024 r. certyfikatów emisyjności (CO2) dla wybranych typów pojazdów. – Bez deklaracji emisyjności nie będzie możliwości zarejestrowania pojazdów. W pierwszej kolejności symulacji VECTO będą podlegać naczepy i przyczepy o nadwoziach zamkniętych (naczepy kurtynowe i furgonowe), które stanowią niemal 70 proc. wszystkich pojazdów i w największym stopniu wpływają na poziom emisji CO2 w transporcie lądowym. Każdy produkt będzie posiadał indywidualną deklarację emisyjności, uwzględniającą jego specyficzną konfigurację, w tym wyposażenie dodatkowe wpływające na masę pojazdu i właściwości aerodynamiczne – wyjaśnia Product Development Manager WieltonPaweł Madziara. TR
Źródło: www.logistyka.rp.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również