PRAWO
Od 6 sierpnia: polskie firmy transportowe mogą przewozić autami rejestrowanymi za granicą
Unijni przedsiębiorcy będą mogli wynajmować ciężarówki także w krajach, w których nie mają zarejestrowanych firm. Od 6 sierpnia również polscy przewoźnicy powinni mieć możliwość korzystania z ciężarówek wynajmowanych i zarejestrowanych w innych krajach UE. Zezwala na to dyrektywa 2022/738 zmieniająca dyrektywę 2006/1 w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy.
Data publikacji: 22.07.2022
Data aktualizacji: 17.10.2023
Podziel się:

Dyrektywa weszła w życie pod koniec kwietnia, a państwa członkowskie powinny wdrożyć ją do porządku prawnego do 6 sierpnia, co oznacza, że zniknąłby zapisany w ustawie o transporcie drogowym zakaz wykorzystywania do przewozów drogowych pojazdów zarejestrowanych poza terytorium RP.
Unijne regulacja pozwala, aby państwo członkowskie siedziby przewoźnika:
- Ograniczyło czas użytkowania wynajmowanego pojazdu na swoim terytorium. Nie może być on jednak krótszy niż dwa miesiące w ciągu roku kalendarzowego, w przypadku korzystania z wynajmowanego pojazdu przez tego samego przewoźnika. Dodatkowo, państwo członkowskie może wymagać, aby czas trwania umowy najmu nie przekraczał dozwolonego okresu korzystania z danego pojazdu, ustalonego przez to państwo.
- Wprowadziło obowiązek rejestracji, zgodnie z przepisami krajowymi, pojazdu wynajmowanego, jednakże nie wcześniej niż po okresie 30 dni.
- Ograniczyło liczbę wynajmowanych pojazdów, które mogą być wykorzystywane przez dane przedsiębiorstwo. Niemniej jednak, minimalna, dozwolona liczba pojazdów wynajmowanych wynosi co najmniej 25 proc. floty pojazdów danego przedsiębiorstwa. W przypadku najmniejszych firm, posiadających od 1 do 3 pojazdów, liczba pojazdów wynajmowanych wynosi co najmniej jeden.
- Ograniczyło korzystanie z pojazdów wynajmowanych w przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne.
Przewoźnicy przyjmują zapowiedź zmian z zadowoleniem.
– Dla polskiego przewoźnika poszerza się oferta. Dla przedsiębiorcy liczy się koszt, więc może być to dobre rozwiązanie – stwierdza prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek.
Przewoźnicy wskazują na jeszcze jeden aspekt: służby kontrolne wybierając samochód do sprawdzenia często kierują się krajem pochodzenia i za granicą samochody z polskimi tablicami są częściej wybierane do kontroli niż krajowe.
Źródło: www.logistyka.rp.pl
Zobacz również