Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Pogłębia się luka pokoleniowa w zawodzie kierowcy

ZARZĄDZANIE

Pogłębia się luka pokoleniowa w zawodzie kierowcy

Według szacunków Centrum Analitycznego Gremi Personal, w polskiej branży logistycznej brakuje od 140 do 230 tys. zawodowych kierowców. Problem pogłębia się z powodu zmian demograficznych oraz malejącego zainteresowania tym zawodem wśród młodych – informuje portal www.businessinsider.pl . Zdaniem jego komentatorów, nie bez znaczenia jest również presja ze strony Niemiec czy Holandii, oferujących korzystniejsze warunki i wynagrodzenia.


Data publikacji: 24.04.2025

Data aktualizacji: 24.04.2025

Podziel się:

Zgodnie z danymi raportu Trans for Carriers średni wiek kierowcy zawodowego w UE przekracza już 52 lata. Tylko sześć proc. kierowców to osoby poniżej 30. roku życia. Młodzi do zawodu się nie garną. Odstraszają: wielodniowa nieobecność w domu i wysokie koszty zdobycia uprawnień. Luka pokoleniowa z każdym rokiem się pogłębia. Jeśli nic się nie zmieni, europejskiemu systemowi logistycznemu grozi zapaść.

Póki co technologia nie zastępuje człowieka

– Mamy poważny niedobór wykwalifikowanych pracowników – szczególnie kierowców i dyspozytorów. Rozwijające się technologie, choć pomocne, nie są w stanie zastąpić doświadczonych pracowników, którzy są niezbędni do podejmowania kluczowych decyzji i prowadzenia operacji logistycznych – mówi Damian Guzman, zastępca dyrektora generalnego Gremi Personal.

Dlaczego nikt nie chce prowadzić?

Lista powodów zniechęcających ludzi do pracy w transporcie jest długa. Same koszty wejścia do zawodu są zaporowe.

– Problem starzejącej się kadry kierowców jest pogłębiany przez obowiązujące przepisy dotyczące zdobywania kwalifikacji zawodowych. Dla osób, które uzyskały prawo jazdy kat. C lub C+E po 2009 r., ścieżka do uzyskania certyfikatu kierowcy zawodowego jest znacznie bardziej czasochłonna i kosztowna. Proces ten może trwać od trzech do nawet sześciu miesięcy, a jego koszt sięga często 5 tys. zł. Ta różnica w wymaganiach stanowi istotną barierę dla młodszych kandydatów – wyjaśnia Guzman. HJ

 

Źródło: www.businessinsider.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj