FINANSE
Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe
Krajowy Rejestr Długów alarmuje, że maleją obroty leasingu z transportu. Spada popyt na ciągniki i naczepy, a przewoźnicy mają coraz większe kłopoty ze spłatą rat. W ostatnich dwunastu miesiącach ich zaległości wzrosły o 81,6 mln zł i przekraczają miliard zł.
Data publikacji: 15.05.2024
Data aktualizacji: 15.05.2024
Podziel się:

Jednoosobowe działalności gospodarcze mają 513,5 mln zł zaległości wobec firm leasingowych. Problemy dotyczą 6816 takich podmiotów. Natomiast spółki prawa handlowego są winne 543,8 mln zł. W tym gronie jest 4769 dłużników.
– Małe i średnie przedsiębiorstwa to fundament polskiej gospodarki, który tworzy 47 proc. PKB. Są oni jednocześnie głównym odbiorcą leasingu. Ta usługa stanowi dla nich preferowaną formę finansowania działalności, przewyższając popularnością kredyt – mówi Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Średnie zadłużenie przypadające na jeden podmiot z sektora MŚP w branży wynosi 91,3 tys. zł. W ciągu roku wzrosło o 8,9 tys. zł. Pod względem branż najwięcej długów mają firmy transportowe. Nie zapłaciły one rat leasingowych na łączną sumę 288 mln zł.
W 2023 roku firmy leasingowe pobrały z KRD 1,3 mln raportów gospodarczych o klientach, a od początku tego roku – prawie 460 tys. Najwięcej z tych sprawdzeń dotyczyło przedsiębiorstw z sektorów handlowego (20,8 proc.) i transportowego (13 proc.).
Słabnie leasing środków transportu
W pierwszym kwartale 2024 r. wartość zawartych umów leasingowych na ciągniki siodłowe zmalała w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o niecałe 15 proc. do 2,5 mld zł, na samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony wzrosła o 6,5 proc. – do 1 mld zł. W przypadku naczep wartość umów leasingowych zmalała o ponad 31 proc. do 0,9 mld zł.
Analitycy Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przypominają, że zaległe zadłużenie przedsiębiorców zajmujących się drogowym transportem towarów przekroczyło właśnie 2 mld zł i w ostatnim roku wzrosło o prawie 11 proc. W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc. Na koniec 2023 r. 17 proc. firm transportowych deklarowało, że jest w złej kondycji finansowej, a kolejnych 5 proc. określało swoją sytuację jako bardzo złą – wynikało z badania barometru EFL „Skaner MŚP”. O dobrej kondycji wspominało 35 proc. firm, a o ani dobrej, ani złej najwięcej, bo 42 proc. badanych przedsiębiorców. HJ
Źródło: KRD
Fot. Pixabay
Zobacz również