LOGISTYKA
Rosną przeładunki kontenerowe w portach
Jak informuje Actia Forum, w pierwszej połowie 2024 r. wszystkie polskie porty morskie przeładowały łącznie 1 557 603 TEU (+8,28 proc.), czyli o niemal 120 tys. TEU więcej niż w okresie styczeń-czerwiec 2023 r. Jeden TEU oznacza kontener 20-stopowy.
Data publikacji: 12.08.2024
Data aktualizacji: 12.08.2024
Podziel się:

Jedynym portem ze zmniejszonym obrotem w obsłudze kontenerów w pierwszym półroczu 2024 r. był Port Szczecin-Świnoujście. Wynik o 6,87 proc. niższy od ubiegłorocznego oznaczał 2,5 tys. TEU mniej. W tej kategorii prym niezmiennie wiedzie Port Gdańsk i terminal Baltic Hub – w okresie pierwszych sześciu miesięcy obsłużono tam ponad 1 mln TEU, co w historii portu stanowi drugi z kolei rekordowy wynik za pierwsze półrocze.
Kontenery na fali wzrostowej
Bardzo dobry wynik Baltic Hub wskazuje na zasadność obecnie prowadzonej tu inwestycji – terminala T3.
W Porcie Gdynia największy wzrost procentowy odnotował OT Port Gdynia (+26,2 proc. r/r), jednak wciąż wolumeny terminalu stanowią mniej niż 1 proc. łącznego obrotu ładunkami skonteneryzowanymi w Porcie Gdynia. Drugi dwucyfrowy przyrost odnotował terminal GCT (+18,5 proc.). Wzrost w tym terminalu może być związany z uruchomieniem regularnych połączeń w ramach Poland Express Service (Ipex) do Wielkiej Brytanii przez armatora Ellerman City Liners.
Mniejszy ruch promowy
Porty polskie przeładowały łącznie 27 343,6 tys. ton drobnicy, co stanowi wzrost o 2,96 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2023 r. Poprawy wyniku nie odnotował jednak Port Szczecin-Świnoujście, w którym w dalszym ciągu obserwowane są spadki w przypadku drobnicy promowej i ro-ro (-5,0 proc.). Spadków w przeładunkach w tej grupie nie poprawiło nawet otwarte na początku kwietnia nowe połączenie promowe do Malmö, oferowane przez Finnlines, obsługiwane na nabrzeżach Euro Terminalu w Świnoujściu. JK
Źródło: Actia Forum
Fot. Pixabay
Zobacz również