ZARZĄDZANIE
Samodzielność pracowników, relacje i dywersyfikacja
Firma JIT Logistics – 5. miejsce w Rankingu Najbardziej Dynamicznych Firm Transportowych Roku 2024
– Firmę tworzą ludzie i to oni zaprowadzili naszą organizację do tego miejsca, w którym obecnie się znajduje. Brzmi to może trochę jak wyświechtany frazes, ale tak naprawdę dzieje się w naszej firmie. Właściwi ludzie w zespole stanowią fundament do budowania organizacji. Cóż znaczy słowo „właściwi”? – zastanawia się Łukasz Babski, Chief Financial Officer spółki JIT Logistics, powtarzając moje pytanie. – Kiedyś wszystko osobiście nadzorowaliśmy w firmie. Później zauważyliśmy, że fenomenalne efekty daje inna metodologia. Przestajemy zaglądać członkom naszego zespołu przez ramię, nieustannie sprawdzając, jak pracują i dawać im szczegółowe instrukcje, co mają robić. W zamian za to dajemy swobodę w sposobie osiągnięcia celów, byle te cele „dowieźli
Data publikacji: 02.06.2025
Data aktualizacji: 06.06.2025
Podziel się:

Kreowanie samodzielności pracowników
Jego zdaniem, bezwzględne narzucanie pracownikowi instrukcji działania motywuje go co najwyżej do realizacji tej instrukcji w celu zadowolenia szefa, a niekoniecznie osiągnięcia celów. Jeżeli natomiast jest pracownikowi dana swoboda działania, jego celem nie jest tylko realizacja wytycznych szefa. Ludzie wówczas starają się zrealizować efekt satysfakcjonujący zarówno zarząd, jak i ich samych, biorąc na siebie odpowiedzialność za realizację zadań. Takie podejście zwiększa swobodę, kreatywność i samodzielność, ale przede wszystkim odpowiedzialność za osiągane rezultaty.
– Gdy wdrożyliśmy w życie ten sposób zarządzania, okazało się, że nasi specjaliści w wielu dziedzinach przewyższają nas wiedzą i skutecznością działania. Tym sposobem ukształtowała się w firmie świetna kadra, tryskająca rewelacyjnymi pomysłami, która wiele spraw kreuje już bez udziału zarządu. Nie we wszystkich procesach musimy uczestniczyć, a jedynie wyznaczać cele i nadzorować ich realizację – wyjaśnia Łukasz Babski.
Dywersyfikacja oznacza, że kryzys w jakimś kraju, branży lub u konkretnego klienta nie prowadzi do poważnych tąpnięć w naszej firmie.
Budowanie relacji
Firma JIT Logistics funkcjonuje ponad 10 lat. Dorobiła się ugruntowanych relacji z klientami, którzy – jak twierdzi pan Łukasz – zawsze mogą na nią liczyć.
– Te bliskie relacje doprowadziły do tego, że nawet w trudnych czasach klienci pozostają z nami, nie odchodząc do naszych konkurentów, którzy zrealizują tę samą usługę trochę taniej. Zbudowaliśmy więc wzajemną lojalność. Dotyczy to nie tylko relacji z klientami, ale również pracownikami, dostawcami i podwykonawcami – zauważa Łukasz Babski.
Dywersyfikacja
To pojęcie dotyczy w firmie JIT Logistics zarówno realizowanych rodzajów transportu, obsługiwanych branż oraz klientów, jak i krajów, do i z których realizowane są przewozy.
– Mamy wielu klientów. Znacznie więcej niż kilku. Obsługujemy wiele niezależnych od siebie branż oraz wozimy do całego szeregu krajów. To zapewnia, że kryzys w jakimś kraju, branży lub u konkretnego klienta nie prowadzi do poważnych tąpnięć w naszej firmie – zapewnia Łukasz Babski.
Ta sytuacja zwiększa stabilność firmy i jej odporność na zmieniające się środowisko, w którym musi funkcjonować. Przykład? Pojazdy JIT Logistics jeżdżą po całej Europie, więc wojna na Ukrainie nie wpłynęła mocno na sytuację w przedsiębiorstwie, bo przewozy na tym kierunku stanowiły niewielki odsetek obsługiwanych rynków. Dzięki dywersyfikacji zapewniona jest więc stabilność operacyjna firmy.
Zobacz również