ZARZĄDZANIE
Światełko w tunelu na polskim rynku drogowych przewozów międzynarodowych
W 2024 r. praca transportowa w UE w tonokilometrach (tkm) wzrosła o 0,6 proc., a ruch (km) na drogach płatnych w Niemczech wzrósł o 1,2 proc. W 2025 r. rynek również nieznacznie wzrósł. W I kw. praca transportowa polskich przewoźników wzrosła o 1,2 proc. r/r. W okresie styczeń-sierpień ruch w Niemczech wzrósł o 0,9 proc. r/r, ale przy wyraźnym spadku dynamiki w kolejnych kwartałach – w lipcu-sierpniu – spadł nawet o 1,8 proc. r/r. Takie są podstawowe wnioski płynące z raportu przygotowanego przez Santander Bank Polska.
Data publikacji: 28.11.2025
Data aktualizacji: 28.11.2025
Podziel się:

Z raportu wynika również, że polskie firmy świadczące usługi międzynarodowego transportu drogowego w formie kabotażu i przewozów cross-trade odnotowują dynamiczny wzrost obrotów. Oznacza to, że mimo objęcia tego rodzaju przewozów regulacjami Pakietu Mobilności, zapotrzebowanie szczególnie w zachodniej Europie na polskich przewoźników nie maleje, a wyższa cena nie odgrywa większej roli.
Już od 2023 r. struktura transportowa polskich przewoźników ulega zmianie. Przewozy krajowe i dwustronne wyraźnie spadały, podczas gdy przewozy cross-trade i kabotaż znacząco wzrosły. Przyczyną mogło być spowolnienie w Niemczech, rosnąca konkurencja na rynku krajowym, różnice w stawkach i przenoszenie się do szarej strefy.
Huśtawka stawek kontraktowych i spot
W 2024 r. praca transportowa polskich przewoźników drogowych spadła o 2,5 proc., co spowodowało spadek ich udziału w europejskim rynku o 0,6 punktu procentowego do 19,7 proc. Podobna sytuacja miała miejsce na drogach niemieckich, gdzie w 2024 r. odnotowali wzrost o 0,1 proc., a w I-III kw. 2025 r. o 0,7 proc. r/r, co stanowi spadek w porównaniu z całym rynkiem.
W I kw. 2025 r. indeks stawek kontraktowych spadł o 2,3 punktu kw./kw. (+0,4 r./r.), a stawki spot spadły o 3,8 punktu kw./kw. (+1,6 r./r.). W II kw. stawki kontraktowe wzrosły o 1,2 punktu kw./kw. (+0,7 r./r.), a stawki spot spadły o 2,2 punktu kw./kw. (2,0 r./r.). Pomimo wahań, średnioterminowy trend wskazuje na pewną równowagę między podażą a popytem.
Powrót do równowagi?
W I-III kw. 2025 r. rejestracje nowych samochodów ciężarowych w Polsce wzrosły o 3,4 proc., liczba ciągników siodłowych wzrosła o 7,6 proc. Głównym powodem była bardzo niska baza (znaczne spadki w 2024 r.) i konieczność wymiany ciągników zakupionych w okresie 06.2019-08.2023 r. na te, które są wyposażone w tachografy G2V2 do sierpnia 2025 r. Przewoźnicy nadal starannie dostosowują swoje floty do popytu rynkowego i swojej sytuacji finansowej.
W pierwszej połowie 2025 r., pomimo dodatnich wolumenów rynkowych, przychody polskich przewoźników nieznacznie spadły (-0,4 proc. r/r). Przyczyną mogły być spadające stawki i duża konkurencja. Rentowność wzrosła, co może wskazywać na powrót do równowagi rynkowej.
Perspektywy i ryzyka
W pierwszej połowie 2025 r. liczba niewypłacalności w transporcie w Polsce wzrosła o 12 proc. r/r, co stanowi niższą dynamikę w porównaniu do +38 proc. bw 2024 r. Poprawę może również potwierdzać wzrost o 0,4 proc. r/r liczby przewoźników zarejestrowanych we wrześniu 2025 r., po spadku w latach 2022-2024.
Perspektywy są umiarkowane. Komisja Europejska przewiduje wzrost PKB w UE o 1,1 proc. w tym roku i 1,5 proc. w 2026 r. Główne ryzyka średnioterminowe (środki ograniczające): niski i niepewny popyt (wąska i elastyczna struktura zasobów, dywersyfikacja sektorowa i krajowa), niskie ceny używanych ciężarówek, wzrost opłat drogowych (wcześniejsze negocjacje umów, rezerwy finansowe).
Radosław Pelca
analityk Santander Bank Polska
Fot. Pixabay
Zobacz również


