Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Technologia ADAS i DMS – rewolucja w bezpieczeństwie drogowym

MANAGEMENT, TECHNIKA

Technologia ADAS i DMS – rewolucja w bezpieczeństwie drogowym

W ostatnich miesiącach temat sztucznej inteligencji jest niezwykle gorący. Branża transportowa i logistyczna również coraz śmielej wykorzystuje tę technologię by automatyzować swoje procesy oraz zwiększać bezpieczeństwo uczestników ruchu. Od pewnego czasu można coraz częściej natknąć się na terminy ADAS oraz DMS w kontekście systemów bezpieczeństwa w pojazdach. Czym jest owa technologia i jak może pomóc firmom transportowym ograniczyć koszty oraz zwiększyć bezpieczeństwo kierowców?


Data publikacji: 20.07.2023

Data aktualizacji: 20.11.2023

Podziel się:

Terminy ADAS oraz DMS stosuje się w stosunku do nowoczesnych wideorejestratorów wyposażonych w specjalne algorytmy sztucznej inteligencji:

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to technologia, która asystuje kierowcy i stale analizuje drogę przed pojazdem w poszukiwaniu potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. takich jak:

• Zjeżdżanie z pasa ruchu
• Pieszy przed pojazdem
• Ryzyko kolizji oraz monitoring dystansu od przeszkody

Z kolei technologia DMS (Driver Monitoring Systems) to system monitorujący kondycję samego kierowcy. Wykorzystuje sensory i zaawansowane modele AI do monitorowania zachowania, uwagi i stanu fizycznego kierowcy podczas prowadzenia pojazdu. Najpopularniejsze funkcje systemów DMS obejmują wykrywanie:

• oznak senności kierowcy
• rozproszenia (np. rozmowa przez telefon lub palenie)
• brak zapiętych pasów bezpieczeństwa

Jakie problemy może rozwiązać taki system w firmach transportowych?

Problem nr 1: Wysokie koszty ubezpieczeń

Konsekwencją dużej ilości wypadków z winy kierowcy są wyższe składki ubezpieczeniowe oraz zwiększony udział własny. Wyposażenie swoich pojazdów w system ADAS oraz DMS, dostarcza danych o stylu jazdy. Można te informacje wykorzystać do szkoleń i doskonalenia praktyk prowadzenia pojazdów w firmie. Alerter umieszczony w kabinie wymusza zwiększoną koncentrację kierowcy i ostrzega w czasie rzeczywistym o potencjalnym zagrożeniu.

Posiadanie systemów ADAS i DMS może posłużyć jako argument do negocjacji z ubezpieczycielem i wpłynąć na wysokość udziału własnego czy składki. Ubezpieczyciele czasem posiadają też fundusze na innowacyjne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i mogą pomóc w wyposażeniu floty w takie rozwiązania.

Problem 2: Coraz wyższe wymogi kontrahentów

Kontrahenci firm transportowych stawiają coraz wyższe wymagania dotyczące procedur bezpieczeństwa transportowanych dóbr. Szczególnie ma to miejsce w przewozie towarów niebezpiecznych, leków czy w długodystansowym przewozie pasażerów. Wdrożenie systemów bezpieczeństwa, w tym telematyki wideo wyposażonej w ADAS i DMS, to krok ku spełnianiu tych wymagań.

System ADAS monitoruje styl jazdy kierowcy i ostrzega o niebezpieczeństwach na drodze takich jak jazda na zderzaku, pieszy w pobliżu pojazdu lub zaalarmuje o opuszczaniu pasa ruchu. Alerter w kabinie alarmuje kierowcę w czasie rzeczywistym, dzięki czemu może natychmiast podjąć działanie. System DMS z kolei analizuje kierowcę w poszukiwaniu oznak zmęczenia lub rozproszenia i alarmuje w przypadku zasypiania lub braku uwagi.

Wdrożenie wyższych standardów w zakresie bezpieczeństwa to znak dla kontrahenta, że dbamy nie tylko o bezpieczeństwo jego towaru, ale i ludzkie życie.

Problem 3: Koszty serwisów pojazdu

Częste wypadki powodują, że auta zamiast jeździć, stoją w serwisie generując koszty. Sama świadomość, że styl jazdy jest rejestrowany może spowodować, że kierowca zdejmie nieco nogę z gazu. Mając analitykę stylu jazdy oraz przeprowadzając regularne szkolenia w oparciu o nagrany materiał wideo, można znacznie zredukować ryzyko wypadku. Alerter w kabinie obudzi zmęczonego kierowcę oraz zasygnalizuje mu podjęcie akcji lub zrobienia przerwy.

Problem 4: Problem z wynagrodzeniami kierowców

Kierowcy oczekują coraz wyższych wynagrodzeń za swoją pracę, przez co coraz trudniej jest ich utrzymać przy firmie. Wykorzystując telematykę wideo możemy wprowadzić element współzawodnictwa, stworzyć ranking i premiować najlepszych kierowców.

System RoadView Plus – rewolucja w bezpieczeństwie drogowym

Zmęczenie jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych na całym świecie (20-30% zgonów na autostradach) dlatego wideorejestratory RoadView Plus od AddSecure wyposażone w ADAS i DMS stanowią przełom w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.

W skład systemu RoadView Plus wchodzi kamera skierowana na drogę, sensor w kabinie, który służy do wykrywania zmęczenia i rozproszenia uwagi kierowcy oraz mały alerter. Częścią systemu jest również platforma chmurowa, która umożliwia operatorom floty monitorowanie zachowania kierowców i otrzymywanie alertów w czasie rzeczywistym. W przypadku incydentu, kierownik lub operator floty jest informowany o zdarzeniu za pomocą alertu. Zapisane wideo i dane mogą być wykorzystane do tworzenia rankingów kierowcy oraz do prowadzenia oceny i spersonalizowanego szkolenia po zdarzeniu.

Więcej o systemie RoadView Plus znaleźć można na stronie AddSecure.

 

Zobacz również


Przeczytaj