TECHNIKA
Technologie dla poprawy efektywności spalania. Alternatywa dla fabrycznych systemów
Wysokie koszty paliwa i ich znaczący udział w i tak coraz bardziej złożonej strukturze kosztów działalności transportowej, determinują konieczność poprawy efektywności i redukcji spalania paliwa w pojazdach ciężarowych. Także utrzymujące się niedobory kadrowe wykwalifikowanych kierowców, wpływają na wzrost zastosowania nowoczesnych technologii, ukierunkowanych na poprawę ekonomiki jazdy. Optymalizacja spalania paliwa nie tylko podnosi rentowność firmy transportowej, ale ma ogromne znaczenie w działaniach na rzecz redukcji emisji spalin.
Data publikacji: 30.10.2023
Data aktualizacji: 17.11.2023
Podziel się:

Producenci pojazdów ciężarowych kontynuują prace nad rozwojem zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy – w tym tempomatów topograficznych, predykcyjnych wspierających ekonomikę jazdy. Jednak w wyścigu technologicznym zyskują przewagę także innowacyjne, wyspecjalizowane firmy technologiczne.
Technologia a kwalifikacje i motywacja kierowcy?
Prowadzenie ciężarówki to umiejętność, a poziom umiejętności kierowcy będzie miał duży wpływ efektywność transportu. Szkolenia kierowców pomagają wielu firmom i kierowcom doskonalić swoje umiejętności. Wyzwaniem pozostaje zróżnicowane doświadczenie kadry kierowców i poziom ich zaangażowania. Nawet bardzo doświadczeni kierowcy mogą mieć obszary wymagające poprawy, których nie są świadomi.
Jednak dzięki nowym technologiom – wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów, danych geoinformatycznych i ciągłej analizie parametrów silnika – możliwe jest udoskonalenie i automatyzacja efektywnych technik jazdy, niezależnie od poziomu umiejętności i doświadczenia kierowców. Wskazówki dotyczące stylu jazdy, a nawet daleko idącą automatyzacje wykonywania zaleceń eco-jazdy floty za pośrednictwem tempomatu pojazdu, mogą być dopasowywane do zadań transportowych i wskaźników wydajności przez menadżerów floty.
Patrząc w przyszłość, postępy w uczeniu maszynowym umożliwiają analizowanie i przetwarzanie większych ilości danych, co z kolei może pomóc w dalszym doskonaleniu szkolenia kierowców.
Nowoczesne technologie wyłącznie w najnowszych modelach ciągników?
Dzisiejsze samochody ciężarowe są wyposażone w szereg zaawansowanych systemów, w tym tempomatów przewidujących topografię terenu. Urządzenia te mają zapewniać kompromis między niskim zużyciem paliwa, a zachowaniem rozsądnej średniej prędkości w oparciu o dokładną mapę dróg, dane z systemu GPS oraz bieżące parametry pojazdu. Systemy poszczególnych marek pojazdów, są zróżnicowane pod względem poziomu zaawansowania, charakterystyki czy możliwość konfiguracji – a dalej efektywności działania oraz… kosztów zakupu.
W realiach polskiej branży transportowej, floty bazują najczęściej na pojazdach różnych producentów oraz zróżnicowanym wyposażeniu, w zależności od rocznika produkcji.
To znacząco komplikuje menadżerom floty opracowanie jednolitych i spójnych norm spalania i współczynników oceny kierowcy oraz planowania działań obejmujących całą flotę.
Na rynku są jednak dostępne kompleksowe rozwiązania, które pozwalają na wyposażenie pojazdów niezależnie od producenta i wieku pojazdu w inteligentne, efektywne systemy sterowania pojazdem, pozwalające na obniżenie spalania nawet o kilkanaście procent.
Paliwo, bezpieczeństwo i środowisko: zalecenia dotyczące stylu jazdy zgodne z celami właściciela floty
Niezależnie od tego, czy celem jest oszczędność paliwa, minimalizacja emisji CO₂, czy maksymalizacja przebiegu, definiują one oczekiwania względem stylu jazdy kierowcy.
Powszechne systemy oceny, i szkolenia kierowców mają tendencję do reaktywności w tym sensie, że reagują na zachowania i zdarzenia, które już miały miejsce. Podczas jazdy, kierowca nawet dysponując zaawansowanym, inteligentnym tempomatem, dopasowuje ustawienia systemu do własnych preferencji stylu jazdy – określając wartości graniczne prędkości (najniższej i najwyższej)
Z analiz porównawczych wykonanych przez BaseTracK z udziałem menadżerów floty i trenerów eko-jazdy, wynika, że odpowiednie zdefiniowanie ustawień (przez menadżera floty) i wykorzystanie w pełni potencjału optymalizacji parametrów jazdy (prędkości i biegu) umożliwia poprawę wyniku spalania o 6-7 %.
Wynik porównania prędkości pojazdu wg. ustawień tempomatu predykcyjnego „PCC” vs. Optymalnej dla obciążenia silnika prędkości obliczonej przez BaseTracK SF
Technologia BaseTracK
BaseTracK to europejski start-up technologiczny, który z powodzeniem zrealizował pierwsze projekty transportu z wykorzystaniem autonomicznych ciężarówek na drogach publicznych. Będąc liderem i pionierem w zakresie autonomicznych pojazdów. BaseTracK, w oparciu o zaawansowane technologie, wprowadza do powszechnego użytku rozwiązania Efektywnego Sterowania Pojazdem, bazujące na specjalistycznej wiedzy z zakresu mapowania oraz skanowania przestrzennego dróg i terenu. BaseTracK wykorzystuje dane geoinformatyczne, tworząc „cyfrowe odwzorowanie” rzeczywistej drogi i tworzy precyzyjny Wirtualny Tor Jazdy dla pojazdu.
BaseTracK SF (Smart Freight) – stanowi integralną cześć technologii autonomicznych pojazdów, która znajduje obecnie zastosowanie zarówno dla zwiększenia wydajności kierowcy, jak i ekonomiki jazdy, zapewniając jednocześnie, redukcje spalania i emisji CO2 & GHG oraz pełną gotowość do dalszej autonomizacji pojazdów i uzyskania najwyższej efektywności floty, a także bezpieczeństwa jazdy.
Przykład zastosowania:
Flota Grand Logistics została wyposażona w oprogramowanie BaseTracK SF (Smart Freight). Aplikacja mobilna monitoruje dane z silnika pojazdu, ładunku oraz precyzyjną topografie terenu, obliczając optymalne parametry jazdy, które przekazuje automatycznie do fabrycznych systemów sterowania pojazdem (tempomat). Kierowca może w pełni skoncentrować się na kontroli otoczenia i bezpieczeństwie w ruchu, podczas gdy system BaseTracK kontroluje styl i ekonomikę jazdy. Automatyzacja zapewnia wielokrotnie wyższy poziom wykonania zaleceń jazdy i znacząco poprawia wykorzystanie energii oraz redukcje spalania i emisji CO2.
Wdrożyliśmy BaseTracK ze względu na unikalne podejście zorientowane na cele właściciela floty. To bez wątpienia innowacyjne rozwiązanie w zakresie ekonomiki spalania, umożliwia nam wykorzystanie w pełni danych z pojazdu, trasy i ładunku, nie tylko do analizy stylu jazdy ale przede wszystkim pozwala nam na wdrażanie najlepszych praktyk stylu jady na wszystkich pojazdach i zespołach kierowców, niezależnie od ich doświadczenia i zaangażowania – zauważa Wojciech Lipiński, prezes zarzadu Grand Logistics.
Chcesz wiedzieć więcej?
BaseTracK jest oferowany, jako aplikacja mobilna na smartfony, dostarczana wraz z niezbędnym osprzętem instalowanym w pojeździe (do szyny CAN). Aplikacja jest intuicyjna i przyjazna dla kierowcy.
Jeżeli chcesz sprawdzić czy BaseTracK spełni Twoje oczekiwania w Twojej firmie, skontaktuj się z nami lub odwiedź nasze stoisko na targach TransLogistica w Warszawie.
Kontakt:
Email: join@basetrack.net
Web: www.basetrack.net
Zobacz również