Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/UE aktualizuje Pakiet Mobilności – czas pracy kierowców

PRAWO

UE aktualizuje Pakiet Mobilności – czas pracy kierowców

Wraz z wprowadzeniem przepisów pochodnych Pakietu Mobilności i pojawieniem się na rynku nowej wersji inteligentnego tachografu Bruksela dokonała przeglądu listy naruszeń przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i użytkowania tachografu uznawanych za bardzo poważne.


Data publikacji: 08.07.2024

Data aktualizacji: 08.07.2024

Podziel się:

Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy Europejskiej 2024/846 poszczególne państwa członkowskie mają obowiązek transponować jej zapisy do 14 lutego 2025 r. Chodzi o naruszenia związane z czasem pracy kierowców, prowadzące do utraty przez przewoźników dobrej reputacji. Są to:

  • niezastosowanie się do odpoczynku wyrównawczego przez dwa kolejne skrócone okresy tygodniowe;
  • spędzanie w pojeździe czasu przeznaczonego na regularny tygodniowy okres odpoczynku lub tygodniowy okres odpoczynku przekraczający 45 godz.;
  • nie wpisywanie żądanych informacji w formularzu rejestracyjnym.

Groźba utraty uprawnień do świadczenia usług przewoźnika

Konsekwencje naruszenia przepisów znajdują się w szeregu rozporządzeń wspólnotowych na ten temat – ostatnio w rozporządzeniach UE nr 694 i 695 z 2 maja 2022 r., które  szczegółowo identyfikują te naruszenia. Ponadto stanowią one również, że w przypadku przekroczenia trzech naruszeń na kierowcę rocznie, waga naruszenia wzrasta, a w przypadku osiągnięcia limitu trzech bardzo poważnych naruszeń na kierowcę rocznie wszczynane jest postępowanie, które może prowadzić do utraty prawa do dobrej reputacji, a co za tym idzie możliwość świadczenia usług, jako przewoźnik. Należy pamiętać, że „liczba naruszeń na kierowcę rocznie” stanowi wartość średnią obliczoną poprzez podzielenie całkowitej liczby wszystkich naruszeń o tym samym stopniu wagi przez średnią liczbę kierowców zatrudnionych w ciągu roku w taki sposób, aby ocena firm była jednolita, bez względu na liczbę zatrudnianych przez nie pracowników.

Nowe naruszenia

Przepisy te zostały obecnie zaktualizowane o wspomnianą dyrektywę 2024/846, wraz z którą dodano nowe naruszenia, często związane z ponownym uwzględnieniem czasów odpoczynku wraz z Pakietem Mobilności i wprowadzeniem nowego inteligentnego tachografu. Obok wymienionych, ocenionych jako bardzo poważne, pojawiają się nowe naruszenia, uznane za po prostu poważne, m.in.:

  • nie pokrycia przez pracodawcę kosztów zakwaterowania kierowcy poza pojazdem;
  • niemożność zapewnienia kierowcom powrotu do siedziby pracodawcy lub do miejsca zamieszkania;
  • nieuwzględnienia w ewidencji symboli krajów, przez które kierowca przejeżdża w codziennym okresie pracy;
  • nieuwzględnienia w ewidencji symboli krajów, w których kierowca rozpoczynał i kończył swój dzienny okres pracy.

 

Źródło: www.pisil.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj