Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Unijny przymus dekarbonizacji flot - nadchodzi

PRAWO

Unijny przymus dekarbonizacji flot - nadchodzi

Ponad rok temu przedstawiciele związku pracodawców Transport i Logistyka Polska informowali o wstępnych konsultacjach prowadzonych przez Komisję Europejską w zakresie dekarbonizacji flot pojazdów służbowych. Obecnie KE podejmuje następne kroki i po podsumowaniu ubiegłorocznych konsultacji ogłosiła kolejne, które mają służyć przygotowaniu już przez KE stosownego aktu prawnego w tym zakresie (prawdopodobnie jeszcze przed końcem tego roku), który zawierałby m.in. obowiązek nałożony na przedsiębiorców i innych użytkowników, posiadania we flocie określonej liczby pojazdów bezemisyjnych (czyli wg KE tylko elektrycznych lub wodorowych).


Data publikacji: 05.09.2025

Data aktualizacji: 05.09.2025

Podziel się:

Jednocześnie KE nie podaje kosztów związanych z wprowadzeniem nowych przepisów. W ocenie TLP będą one ogromne. Najbardziej kuriozalne jest to, że nowe przepisy będą dotyczyły każdego przedsiębiorcy, posiadającego jakąkolwiek flotę pojazdów służbowych. Nie odnoszą się więc wyłącznie do przewoźników drogowych towarów lub osób.

Niewiele czasu do końca konsultacji

KE wielokrotnie w przeszłości powoływała się na wyniki prowadzonych przez siebie konsultacji, argumentując, że nie było sprzeciwu, a wręcz poparcie dla nowo wprowadzanych przepisów na szczeblu UE. Dlatego też TLP apeluje do wszystkich zainteresowanych (osoby prywatne, przedsiębiorstwa, organizacje branżowe) o wyrażenie opinii bezpośrednio na stronie KE, najpóźniej do 8 września br. (klikając w kafelek „umieść opinię”):

 

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14641-Ekologicznie-czyste-pojazdy-korporacyjne_pl

 

Udział w konsultacjach wymaga wcześniejszej rejestracji na stronie KE i uzyskania tzw. EU login. Ci z Państwa, którzy nie posiadają EU login mogą go uzyskać tutaj:

 

https://webgate.ec.europa.eu/cas/eim/external/register.cgi

 

We wstępnych konsultacjach przesłano jedynie 180 opinii od firm i osób w całej UE i wiele z nich było pozytywnych. To m.in. na ich podstawie KE kontynuuje ąą inicjatywę. W tej istotnej sprawie każdy głos się liczy!

 

PAŃSTWA GŁOS I OPINIA BĘDĄ MIAŁY KLUCZOWE ZNACZENIE DLA DALSZYCH DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH PRZEZ KE W TEJ KWESTII

 

Ta sprawa będzie miała ogromny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorców, posiadających jakąkolwiek flotę pojazdów, bowiem wg KE „skutki gospodarcze mogą obejmować zwiększenie inwestycji w odnowę floty i infrastrukturę ładowania, co może pociągać za sobą potencjalne koszty dla przedsiębiorstw, związane z nabywaniem i eksploatacją pojazdów, a także wywierać wpływ na rynek samochodów używanych.”

Główne elementy, na które kładzie nacisk KE to:

  • równowaga i kompromisy między skutecznością a elastycznością, na przykład w odniesieniu do możliwości ustanowienia obowiązkowych celów dla państw członkowskich, poszczególnych przedsiębiorstw lub flot;
  • rola i wpływ różnych form zachęt finansowych, w tym preferencyjnego opodatkowania pojazdów korporacyjnych i możliwości ograniczenia takiego opodatkowania wyłącznie do pojazdów bezemisyjnych oraz potencjalne skutki większej spójności w całej UE;
  • skład floty, ograniczenia operacyjne i uzasadnienie biznesowe dla różnych rodzajów korporacyjnych flot samochodowych (np. wynajem, leasing, taksówki, przedsiębiorstwa oferujące wspólne użytkowanie samochodów osobowych, samochody służbowe) oraz odpowiednie możliwości przejścia na pojazdy bezemisyjne;
  • skład flot transportu drogowego towarów, dynamika rynku i interakcje między dużymi przedsiębiorstwami, podwykonawcami i mniejszymi niezależnymi podmiotami, a także odpowiednie role i wspólny wysiłek redukcyjny w osiąganie celów w zakresie bezemisyjności. ML

 

Źródło: www.tlp.org.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj