ZARZĄDZANIE
Wakacyjne ograniczenia ruchu + kontrole = kolejne problemy przewoźników
Tak jak zapowiadał Donald Tusk prezes Rady Ministrów od 7 lipca br. trwają kontrole na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. Sposób w jaki są one przeprowadzane reguluje – zgodnie z informacją, którą zamieszczono na stronach KPRM – rozporządzenie ministra właściwego dla spraw wewnętrznych.
Data publikacji: 18.07.2025
Data aktualizacji: 18.07.2025
Podziel się:

– Każda kontrola graniczna wiąże się z utrudnieniem ruchu, a w przypadku dużego jego natężenia, także z zatorami mogącym trwać od kilkunastu minut nawet do kilku godzin. Na dodatek wprowadzenie kontroli zbiega się z wakacyjnymi zakazami ruchu dla transportu ciężkiego. To wszystko oznacza poważne problemy dla przewoźników i ich kierowców. Ci pierwsi będą mieli problem z wywiązaniem się z przyjętych zobowiązań wobec swoich kontrahentów, a ci drudzy będą w upale oczekiwać na możliwość kontynuowania jazdy – mówi Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Bez oceny kosztów społeczno-gospodarczych
– Czas oczekiwania na przejazd przez granicę powoduje realne skrócenie czasu pracy kierowcy i prowadzonego przez niego pojazdu. A to generuje zwiększenie kosztów związanych z wykonywaną operacją transportową. Biorąc pod uwagę bardzo niską rentowność firm transportowych, w skrajnych przypadkach oznacza to konieczność dopłaty przez przewoźnika do wykonywanej usługi transportowej – komentuje ekonomiczne skutki wprowadzonych kontroli Artur Kalisiak, dyrektor ds. projektów strategicznych w TLP.
TLP krytycznie ocenia decyzję premiera. Na dodatek, związek zwraca uwagę, że nie było jakichkolwiek konsultacji z branżą TSL przed podjęciem tej decyzji. Wydaje się także, że nikt nie oszacował kosztów społeczno-gospodarczych wprowadzanych kontroli, a tym bardziej nie przeprowadził rzetelnego rachunku korzyści i strat.
Wystąpienie do ministra Siemoniaka
– Problemu nielegalnej imigracji nie rozwiążą doraźne kontrole, a państwo nie powinno działać wyłącznie pod dyktando mediów kreujących przekaz inwazji cudzoziemców przez zachodnią i wschodnią wewnątrzunijną granicę Polski. Zamiast tego Unia Europejska powinna bardziej chronić swoje zewnętrzne granice. A takie działania powodują coraz większą erozję Unii Europejskiej, stopniowo likwidując wszystkie jej benefity, do których należy wspólny jednolity rynek i swoboda przemieszczania się wewnątrz strefy Schengen – stwierdza prezes TLP.
Dlatego też TLP skierowało w tej sprawie wystąpienie do Tomasza Siemoniaka, ministra spraw wewnętrznych i administracji. W tym wystąpieniu TLP zwraca uwagę na potencjalne skutki wprowadzanych kontroli granicznych, a także na brak konsultacji społecznych. OP
Źródło: www.tlp.org.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również