ZARZĄDZANIE
Wygrywaj w wyścigu o ładunki spot – zanim rynek się zmieni
Rynek ładunków “spot” w Europie dawno nie był tak bezlitosny. Zmienny popyt na ładunki na wysoce konkurencyjnym rynku wymaga ultraszybkich reakcji, aby pozyskać najatrakcyjniejsze ładunki. Co więcej, informacje o ładunkach na rynku, są rozproszone i zróżnicowane: albo dwa zdania w e-mail od spedytora, albo długi formularz na portalu od załadowcy lub komunikat na platformie, której nie używałeś od kilku dni. Nikogo nie obchodzi, na ilu aplikacja pracujesz – liczy się tylko to, kto pierwszy zgłosi gotowość w atrakcyjnej dla zleceniodawcy cenie.
Data publikacji: 24.10.2025
Data aktualizacji: 24.10.2025
Podziel się:

Przewoźnicy, aby efektywnie wypełnić swoje pojazdy, poszukują ładunków jednocześnie na wielu platformach i giełdach – Timocom, Transporeon, Teleroute, Trans.eu itp.. Sam Timocom odnotowuje pół miliona nowych ofert przewozowych dziennie. Przy tak dużym wolumenie, niebezpiecznie łatwo zmarnować cenny czas na wybór najlepszego ładunku i złożenie oferty, zanim zrobi to konkurencja. W takich warunkach czas i koncentracja na tym, co ważne, mają kluczowe znaczenie.
Rzeczywistość jest taka, że zespoły planistów i spedytorów muszą szybko podejmować wiele decyzji jednocześnie, każdego dnia, korzystając z wielu aplikacji na kilku monitorach i uwzględnić wiele nieprzewidywalnych czynników.
Pytanie więc pozostaje – jak być skutecznym w tak dynamicznym środowisku?
Przedstawiamy FleetMetrics Sales Navigator: spedytora AI “na sterydach”

Nawigator sprzedaży FleetMetrics to system zaprojektowany przez planistów dla planistów, mający na celu rozwiązanie dwóch głównych problemów – na jakim ładunku się skupić i jaką cenę zaoferować, aby pozyskać zlecenie i wygenerować oczekiwany zysk.
Aby odpowiedzieć na pierwsze pytanie, system zbiera w jednej spójnej bazie, wszystkie otrzymane zapytania e-mailowe, zarejestrowane zlecenia, które są analizowane przez inteligentne algorytmy i zestawiane z dostępnymi zleceniami z platform i giełd transportowych, takich jak Timocom, Trans.eu, Transporeon, a także pozycją i dostępnością pojazdów. Następnie algorytm analizuje wszystkie możliwości i klasyfikuje najodpowiedniejsze ładunki dla Twojej firmy.
Ocena i ranking jest budowany w oparciu o dokładną analizę danych historycznych, która identyfikuje najczęściej realizowane trasy, najbardziej dochodowe trasy, najlepszych klientów i upewnia się, że rekomendacje wyboru ładunki i stawki są w pełni zgodne założeniami planisty czy menedżera. Rentowność jest mierzona w oparciu o przebieg w obie strony lub całym cyklu pracy, aby uniknąć wysyłania ciężarówek na obszary pustynne. Analizowane i uwzględniane są również cechy spedytorów.
Efektem jest przedstawienie planistom, dyspozytorom lub handlowcom, przejrzystego przeglądu najlepszych i najbardziej dochodowych ładunków na rynku, które odpowiadają specyfice pracy danej firmy transportowej lub spedycji.
Ten element sam w sobie prowadzi do lepszego wykorzystania pojazdów, wyższej produktywności pracowników i wyższej rentowności. Jednak nawet jeśli uda się zidentyfikować najlepsze ładunki, kalkulacja optymalnej ceny nadal stanowi wyzwanie. Doświadczeni planiści mogą po kilku rozmowach telefonicznych stwierdzić, czy licytować ładunek o 50 EUR więcej, czy mniej. Jednak dla wielu, jak „wycisnąć rynek”, wciąż pozostaje zagadką.
Sales Navigator dostarcza wszystkich danych niezbędnych do optymalnego podejmowania decyzji. Najpierw narzędzie analizuje statystyki na danej relacji i dostarcza informacji o poprzednich zleceniach, przychodach, stawce za kilometr itp. Narzędzie sprawdza również, czy u danego spedytora/klienta były już realizowane ładunki i prezentuje ich analizę. Odległość, przewidywany czas transportu i koszt realizacji są obliczane automatycznie. Wizualizacja przedstawia większość dostępnych pojazdów w okolicy, ich status i zaplanowane zadania. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji narzędzie może szybko zarekomendować najlepszą cenę dla każdego ładunku.
Jeżeli planista ręcznie koryguje stawkę, system na bieżąco wnioskuje i uczy się preferencji użytkowników i odpowiednio dostosowuje przyszłe rekomendacje.
Ponieważ większość tego procesu jest zautomatyzowana, Sales Navigator może zaoszczędzić nawet 5 godzin pracy planisty tygodniowo. Klienci potwierdzają ponadto, że narzędzie to może zwiększyć rentowność ich pojazdów ciężarowych nawet o 6000 EUR rocznie.

Podsumowanie
Na rynku ładunków, gdzie stawki “spot” mogą zmieniać się z tygodnia na tydzień, utrzymanie oczkiwanego poziomy marży i rentowności jest pod ciągłą presją. Dlatego sięgają po narzędzia, które pomagają skutecznie reagować na zmienny rynek i “wycisnąć” z niego więcej. Sales Navigator zamienia strumień danych w konkretne informacje, sygnalizuje okazje, wskazuje i łączy ładunki w czasie rzeczywistym – pomaga reagować szybciej i zapewnia oczekiwaną rentowność.
Poproś o spersonalizowaną wersję demonstracyjną lub odwiedź stoisko Transmetrics na targach TransLogistica Poland (hala 3, stoisko N6) i przekonaj się, jak Sales Navigator firmy FleetMetrics może automatycznie dopasować najlepsze i najkorzystniejsze ładunki dla Twojej firmy – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

(Źródło: Transmetrics)
Zobacz również


