ZARZĄDZANIE
Wykaz przedsiębiorców o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej bez przewoźników drogowych
1 czerwca weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 2025 poz. 621). Ustawa ta przewiduje m.in. utworzenie wykazu przedsiębiorców wykonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Wykaz ma na celu usprawnienie procesu wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Niestety nie ma w tym wykazie firm świadczących usługi transportu drogowego.
Data publikacji: 05.08.2025
Data aktualizacji: 05.08.2025
Podziel się:

Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyjaśnia, że zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy – wykaz dotyczy przedsiębiorstw, które korzystają z rządowego wsparcia na nową inwestycję, w oparciu o jedną z trzech form wsparcia:
- Decyzję o wsparciu na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
- Umowę o grant w ramach Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2030.
- Umowę o wsparcie w ramach rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z 29 września 2023 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na realizację projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto.
Wykaz zamknięty dla transportu drogowego
W lipcu przedstawiciele związku pracodawców Transport i Logistyka Polska spotkali się z dyrektorem Departamentu Rozwoju Inwestycji Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Wojciechem Pobóg-Pągowskim oraz jego współpracownikami.
– Chcieliśmy uzyskać informacje o możliwościach wpisu przedsiębiorstw branży transportowo-spedycyjno-logistycznej (TSL) do wykazu przedsiębiorców o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej. A to za sprawą tego, że przedsiębiorcy wpisani do tego wykazu korzystają z uprzywilejowanej ścieżki pozyskiwania dla swoich pracowników spoza Unii Europejskiej dokumentów, uprawniających do pobytu i pracy na terytorium RP – wyjaśnia Małgorzata Wieleba-Walicka, radca prawny TLP.
Niestety, według Ministerstwa Rozwoju i Technologii, wykaz ten jest co do zasady zamknięty dla przedsiębiorców wykonujących transport drogowy. I to niezależnie od takich okoliczności, jak inwestycje w nowoczesny tabor, zasilany paliwami alternatywnymi oraz innych inwestycji wpisujących się w unijną gospodarkę zeroemisyjną i likwidację śladu węglowego.
Winne rozporządzenie unijne
Zgodnie z wyjaśnieniami Wojciecha Pobóg-Pągowskiego, obecna sytuacja powstała niezależnie od urzędników tut. resortu. Wynikła natomiast ze stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, które wyłącza sektor transportu i związaną z nim infrastrukturę z regionalnej pomocy inwestycyjnej, której uzyskanie warunkuje wpis do ww. wykazu.
– Jak nam wskazano, tylko podmioty realizujące inwestycje ze środków finansowych, uzyskanych w programach regionalnego wsparcia inwestycyjnego, mogą znaleźć się w takim wykazie i tym samym, korzystać z pierwszeństwa w postępowaniach, dotyczących cudzoziemców. Dla przykładu, w wykazie można odnaleźć piekarzy, cukierników, masarzy, kamieniarzy, czy architektów – wyjaśnia Małgorzata Wieleba-Walicka.
Aby firmy stricte transportowe uzyskały wpis do wykazu, muszą podjąć inwestycje objęte ww. programami. TLP zamierza w najbliższym czasie uzyskać informacje o możliwych działaniach w tym zakresie. Jednocześnie, będziemy kontynuować starania o wydanie rozporządzenia, określającego grupy zawodów z deficytami kadrowymi i włączenia do niej kierowców zawodowych. TR
Źródło: MRiT i TLP
Fot. Pixabay
Zobacz również