MANAGEMENT
Białoruś: Zasady przeładunku/przepięcia naczep
W związku z wprowadzonym przez Białoruś zakazem przemieszczania się pojazdów ciężarowych zarejestrowanych w krajach Unii Europejskiej, przypominamy najważniejsze zasady obowiązujące przewoźników dokonujących przeładunku/przepięcia naczep na wyznaczonych białoruskich terminalach.
Data publikacji: 23.05.2022
Data aktualizacji: 06.10.2023
Podziel się:
Podczas wjazdu na białoruskie przejście drogowe od strony granicy UE, funkcjonariusz białoruskiej służby celnej powinien poinformować kierowcę o zasadach wjazdu obowiązujących przewoźników z UE i wręczyć kierowcy nakaz przejazdu do wyznaczonego miejsca (terminalu).
Towar zostaje umieszczony w procedurze celnej tranzytu celnego z obowiązkowym założeniem plomby nawigacyjnej.
Po podpisaniu umowy z właścicielem terminalu, gdzie nastąpi przeładunek/przepięcie naczepy, kierowca powinien zgłosić się do organu celnego, by zakończyć procedury tranzytu celnego. Jednocześnie do organu celnego powinien się zgłosić kierowca pojazdu ciężarowego podejmującego ładunek.
W liście przewozowym CMR wpisuje się dane dotyczące nowego przewoźnika, a towar zostaje ponownie umieszczony w procedurze celnej tranzytu celnego.
Po zakończeniu przeładunku/przepięcia naczepy, pojazd przewoźnika zarejestrowany na terytorium UE wyjeżdża z terytorium Białorusi, a pojazd wykonujący dalszy przewóz udaje się do miejsca przeznaczenia.
Tymczasem ostatnio do Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce docierają coraz częściej sygnały o tym, że kazachstańskie służby kontrolne nakładają kary pieniężne na przewoźników, którzy dokonali przeładunku towarów przeznaczonych do przewozu do Kazachstanu na białoruskich terminalach. Warto więc znać powyższe zasady. RP
Źródło: www.pspdgdynia.pl i www.zmpd.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również