FINANSE
Równość dofinansowywania tachografów
Po wielu miesiącach oczekiwania i intensywnych konsultacji branżowych, w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie ministra infrastruktury z 14 października 2025 r. w sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie montażu inteligentnych tachografów drugiej generacji. To długo wyczekiwany dokument, na który czekali przewoźnicy w całej Polsce, a jego ostateczny kształt uwzględnia kluczowe, wspólne postulaty organizacji Transport i Logistyka Polska (TLP) oraz Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).
Data publikacji: 21.10.2025
Data aktualizacji: 21.10.2025
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury przyjęło szereg uwag zgłoszonych przez organizacje reprezentujące przewoźników. Do finalnej wersji rozporządzenia trafiły m.in.:
- zniesienie preferencji dla firm posiadających do 10 pojazdów – o refinansowanie może wnioskować każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty;
- możliwość refinansowania do 10 pojazdów w pierwszym naborze oraz kolejnych w naborze uzupełniającym, jeśli pozostaną środki;
- doprecyzowanie definicji „uprawnionego przewoźnika drogowego” i „właściwego pojazdu”, co usuwa wcześniejsze niejasności interpretacyjne;
- ustalenie maksymalnej kwoty wsparcia na poziomie 3 tys. zł za pojazd;
- elektroniczna obsługa wniosków przez Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), co upraszcza proces dla przedsiębiorców;
- termin zakończenia programu ustalony na 31 sierpnia 2026 r., zapewniający przewoźnikom realny czas na złożenie wniosków.
To właśnie o te rozwiązania – równe zasady dostępu, jasne definicje i prostą ścieżkę aplikowania – TLP i ZMPD zabiegały w toku konsultacji publicznych. Dzięki konsekwentnym działaniom resort infrastruktury uwzględnił w dużej mierze stanowisko branży.
Zgodnie z rozporządzeniem, Główny Inspektor Transportu Drogowego w ciągu 10 dni od wejścia w życie przepisów ustali wykaz uprawnionych przewoźników i właściwych pojazdów, który przekaże do ARiMR. To właśnie ARiMR przeprowadzi nabór wniosków o refinansowanie. Informacja o jego rozpoczęciu zostanie opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej co najmniej dwa tygodnie przed startem naboru.
– Publikacja rozporządzenia to nie tylko techniczny krok w realizacji Krajowego Planu Odbudowy, ale przede wszystkim realny efekt dialogu i współpracy między administracją a branżą transportową – komentuje prezes TLP Maciej Wroński. – Udało się osiągnąć kompromis, który zapewnia wszystkim przewoźnikom równy dostęp do wsparcia. To dowód, że konsekwentna współpraca organizacji branżowych przynosi wymierne efekty – dodaje Wroński. ML
Źródło: www.tlp.org.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również


